عرفان اسلامی باید در جامعه شناخته شود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، با اشاره به سوء استفاده برخی نویسندگان به خصوص غربی ها و بهره برداری های نادرست از عرفان اسلامی، گفت: عرفان اسلامی باید در جامعه شناخته شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام محمد جواد ادبی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، در همایش بررسی عرفان های نوظهور در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: آشنایی مردم با جذابیت های عرفان اسلامی آنان را از عرفان های نوظهور کاذب دور می کند.

 

وی گفت: زبان عرفان اسلامی اگر پیچیده نباشد و قابل فهم همگان باشد، دیگر گرایش به عرفان های نوظهور وجود نخواهد داشت.


حجت الاسلام ادبی افزود: عرفان های نوظهور بااستفاده از شیوه های ساده و قابل فهم برای همه در جامعه ارایه می شود و با این روش گرایش های خود را افزایش می دهد، این عرفان ها، عرفان های غیرواقعی بوده و اطلاق نام عرفان به آن نادرست است.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع هایی مثل یوگا که ورزش نامگذاری شده در حقیقت یک نوع نگرش متافیزیکی است که واقعیت ندارد و در حقیقت ورزش نیستند.


حجت الاسلام ادبی اضافه کرد: عرفان نوظهور با موضوع های متافیزیک رایج شده که انرژی درمانی یکی از این عرفان ها است.


وی افزود: تاثیرات انرژی درمانی در هیچ جای جهان ثابت نشده و بر تلقین بنا شده که دور از واقعیت بوده و مبنای علمی ندارد.


وی با بی اساس خواندن مدیریت متافیزیک، اظهارکرد: عالم متافیزیک بر ما محاط است و مدیریت از طرف انسان ممکن نبوده و از جمله مواردی که در این خصوص در جامعه باب شده، احضار روح است که مانند سایر عرفان های نوظهور دیگر غیرواقعی است، ولی دنیای اجنه واقعیت دارد و جن ها قدرت واسطه گری دارند.


وی با اشاره به سوء استفاده برخی نویسندگان به خصوص غربی ها و بهره برداری های نادرست از عرفان اسلامی، گفت: 45 درصد فیلم های سینمای هالیوود فیلم های ماورا هستند که می توان فیلم های ارباب حلقه ها و هری پاتر را نام برد.


ادبی افزود: جریان هندی، جریان های معنوی امریکایی، جریان های عرفان مسیحت، عرفان یهودیت، عرفان چینی، فراعلم، سینمای ماورا، عرفان های جدید و نوظهور داخل کشور در هفت حیطه می باشند.


پایان پیام/

کد خبر 187592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha