تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره ملی تعزیه قرآنی آیات

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی از تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره ملی تعزیه قرآنی آیات خبر داد.

علیرضا حاج علی بیگی، مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی، در گفتگو با خبرنگار شبستان در اراک، با اعلام این خبر گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ملی تعزیه قرآنی آیات تا 13 دی ماه تمدید شد.

 

وی با بیان اینکه جشنواره ملی تعزیه قرآنی آیات به میزبانی این استان برگزار می شود، افزود: جشنواره ملی تعزیه قرآنی آیات در دو بخش علمی_پژوهشی و اجرای تعزیه در اراک برگزار می شود.

 

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه بخش علمی_پژوهشی رقابتی است، گفت: تاثیر تعزیه های قرآنی بر آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن کریم، بررسی تاثیر تعزیه های قرآنی در سطح جامعه، احصاء تحریفات تعزیه های قرآنی با تکیه بر آیات قرآن کریم و انعکاس آسات قرآن کریم در اشعار و نسخ تعزیه از محورهای این بخش است.


حاج علی بیگی کاربرد امثال قرآن در اشعار تعزیه، مقایسه ادبیات قرآن و تعزیه، مقایسه سیر داستان سرایی در قرآن و تعزیه، استفاده از عناصر اصلی بیانی قرآنی در تعزیه و موضوع آزاد (قرآن و تعزیه) را از دیگر محورهای بخش علمی_پژوهشی عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه پژوهشگران باید از طریق درگاه الکترونیکیwww.quranfestival.ir جهت شرکت در جشنواره ثبت نام کنند، خاطر نشان کرد: علاقمندان می توانند مقالات خود را از طریق صفحه مربوط به جشنواره تعزیه های قرآنی آیات در سایت جشنواره ارسال و یا اصل مقاله به همراه لوح فشرده و اصل فرم تکمیل شده درخواست شرکت در جشنواره را به آدرس پستی دبیرخانه ارسال کنند.

 

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بخش اجرای تعزیه های قرآنی غیر رقابتی است، گفت: دبیرخانه جشنواره به منظور ارائه نمونه هایی از تعزیه با مضامین قرآنی چند تعزیه را پس از دریافت پیشنهادات و مدارک لازم، بررسی و انتخاب کرده و گروه های مورد نظر و منتخب به صورت غیر رقابتی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

 

حاج علی بیگی با بیان اینکه تعزیه ها باید بر اساس نسخ معتبر همچون نسخ میر انجم، میر عزا و بدون تغییر و تحریف نسخ و یا حذف و اضافه باشد، خاطرنشان کرد: موضوع تعزیه ها باید با قرآن و بر اساس قصص و موضوعات قرآنی باشد.

 

وی اظهار کرد: تعزیه هایی مانند ذبح حضرت اسماعیل(ع)، به چاه افتادن حضرت یوسف(ع)، به زندان رفتن حضرت یوسف(ع)، پادشاهی حضرت یوسف(ع)، تعزیه روز الست یا عالم ذر، نبوت حضرت موسی(ع)، سجده ملائکه بر حضرت عادم(ع) و تعزیه هایی دیگر از این قبیل از جمله موارد مسابقه است.

 

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در پایان با بیان اینکه آثار برگزیده 17 دی ماه سال جاری انتخاب خواهد شد، تصریح کرد: اختتامیه جشنواره ملی تعزیه قرآنی آیات پایان دی ماه سال جاری با حضور برگزیدگان این جشنواره برگزار خواهد شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 193905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha