کدام مجالس در دنیا و آخرت به فرجام نیک می رسند؟

بهترین آموختنی ها برای جوانان و نوجوانان چیزهایی است که در بزرگسالی به آن نیازمند می شوند؛ در کودکی دانش بیاموزید تا در بزرگی به آن شرف یابید.

خبرگزاری شبستان: توجه جامعه اسلامی به علوم مورد نیاز و فراگیری آنها، از ضرورت ها و موجب حفظ عزت و قدرت مسلمانان است. از امیرمومنان (علیه السلام) در این خصوص چنین نقل شده است: علم و دانش قدرت است، هرکس به آن دست یابد، غلبه می یابد و هرکس به آن دست نیابد زیر سلطه قرار می گیرد(1)
رسول خدا (ص) در حالی وارد مسجد شد که در آن دو مجلس برقرار بود: یکی مجلس درس معارف دینی و دیگری مجلس دعا. آن حضرت فرمود: هر دو مجلس فرجامی نیک دارند، در یکی خدا را می خوانند و در دیگری دانش و احکام دین می آموزند و به ناآگاهان یاد می دهند، این مجلس "(دین)آموزان" برتری دارد! من برای تعلیم فرستاده شده ام، سپس در کنار آنان نشست.(2)
امام کاظم(ع) می فرماید: رسول خدا (ص) وارد مسجد شد و دید گروهی گرد مردی را گرفته اند. پرسید: او کیست؟ گفتند: علامه است ای رسول خدا! آن حضرت (ص) پرسید: در چه چیزی علامه است؟ گفتند: نسب های عرب و تاریخ آنها و ایام جاهلیت و شعر و ادبیات عربی را می داند. رسول خدا (ص) فرمودند: این، دانشی است که هر کس آن را نداند برای او زیانی ندارد و هرکس آن را بداند برای او سودی ندارد.(3) کنایه از این که مسلمان و جامعه اسلامی باید برای فراگیری دانش، اولویت بندی کند و به دانشی بپردازد و که برای دنیا و آخرت او سودمند باشد یا زیانی را بزداید.
امیرمومنان(ع) می فرماید: بهترین آموختنی ها برای جوانان و نوجوانان چیزهایی است که در بزرگسالی به آن نیازمند می شوند.(4)، نیز می فرماید: در کودکی دانش بیاموزید تا در بزرگی به آن شرف یابید.(5)
همچنین می فرماید: دانش افزون تر از آن است که گردآوری شود، پس از هر دانشی بهترینش را فراگیرید(6). و در خطبه همام می فرماید:...(پرهیزگاران) گوش های خود را تنها به دانش سودمند سپرده اند.(7)
امام باقر(ع) می فرماید: در یادگیری دانش بر یکدیگر پیشی بگیرید. به خدا سوگند یک حدیث درباره حلال و حرام که از شخص راستگویی فراگیرید از دنیا و طلا و نقره آن بهتر است.(8)
پی نوشت:

1.سوره الرحمن آیه 46/ارشاد القلوب صفحه195
2.منیة المرید صفحه106
3.مسترفات السرائر صفحه 627
4.شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، جلد 20، صفحه 333
5. شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، جلد 20، صفحه267
6.غررالحکم صفحه46
7.نهج البلاغة، خطبه 193
8.مستطرفات السرائر، صفحه645
پایان پیام/

کد خبر 199763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha