سقوط مبارک و 10 شوک انقلاب مصر به کاخ سفید

تحلیلگران سیاست های خارجی آمریکا با بررسی رابطه این کشور با مصر، سقوط دولت مبارک را با 10 اثر سوء قطعی بر کاخ سفید برآورد کرده اند.

خبرگزاری شبستان، نگرانی های کاخ سفید به دنبال انقلاب مصر و سقوط حسنی مبارک که هروز شدت افزایش آن از اظهارات سیاستمداران این کشور به خوبی ملموس است ناشی از تحولات منفی ای است که به خاطر این رویداد، امروز واشنگتن متحمل آن شده است.
تحلیلگران سیاست های خارجی آمریکا این تاثیرات منفی را عمدتا در 10 دلیل خلاصه کرده اند که به بررسی آنها می پردازیم.


1- پول

دولت آمریکا هر ساله دو میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی به مصر اعطاء می کرد. و در واقع این مبلغ باجی بود که در ازای احترام دولت مصر به آمریکا داده می شد مشروط بر اینکه مصر می بایست همواره به حقوق رژیم صهیونیستی هم مرز خود احترام گذاشته و روابط خود را با این رژیم در بهترین سطح ممکن حفظ می کرد.
گرچه مبلغ دو میلیارد دلار در مقابل بودجه 13 میلیارد دلاری اقتصاد مصر ناچیز بود اما همین مبلغ در زمانهای بحرانی به یاری مبارک می آمد و همواره او را مطیع فرمانهای آمریکا می ساخت.

 


2- شهرت آمریکا

پیشرفت های استراتژیکی آمریکا در رابطه با کشور مصر در واقع تحکیم رابطه با کشوری بود که در شکنجه مردم ،خفقان مذاهب و ممنوعیت شرکت واژه دین در امور سیاسی و آزادی بیان محکوم شده، سرآمد سایر دولت ها و در بسیاری از سیاست های خارجی و داخلی نامطلوب بود و نجات مبارک به هر قیمتی از سوی آمریکا همواره شهرت این کشور را از سوی مردم و دولت ها به زیر سئوال می برد که چرا آمریکا باید از چنین دولتی حمایت کند؟

  

 

3- ثبات منطقه

هیچ کس با قاطعیت نمی تواند بگوید که انقلاب مصر چه تاثیراتی بر منطقه خواهد گذاشت به خصوص بر روند صلح در خاورمیانه، فلسطین و از همه مهمتر بر روابط آمریکا با کشورهای منطقه. اما دولت آینده مصر هرگز رام خواسته های رژیم صهیونیستی در منطقه نیست و اتکاء این رژیم به دولت مبارک به عنوان متحد آمریکا در پیش راندن تجاوزات خود به طور کل باطل می شود.

 

 

4- جنگ علیه تروریسم

دولت آینده مصر همچنین با جنگ های خاورمیانه که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم گروههای افراط گرا به راه انداخته است موافق نخواهد بود و این حقیقت باعث می شود تا در کنار برقراری اندکی ثبات در منطقه، آمریکا در ادامه اهدافش در خاورمیانه مستاصل بماند.
می توان به صراحت اعلام کرد که مبارک یکی از هم پیمانان سرسخت آمریکا در مبارزه با تروریسم بود و سقوط مبارک برابر است با واماندگی آمریکا در ادامه این سیاست پایه ریزی شده بر مبنای توهمات کاخ سفید در خاورمیانه.

 

 

5- رابطه با سایر هم پیمانان در خاورمیانه

عکس العمل عجیب آمریکا بعد از سقوط و یا حتی چندی باقی مانده به فرار مبارک نشان داد که این کشور درست در لحظاتی که باید کنار هم پیمانانش باشد آنها را رها می کند و این مسئله هم پیمانان دیگر آمریکا در خاورمیانه و در راس آنها رژیم صهیونیستی را به فکر فرو برده است.
به دنبال آن انقلاب های تونس و یمن بی تاثیر نخواهد بود و سکوت آمریکا در قبال این انقلاب ها و عدم حمایت آن از دولت ها به شدت روابط کاخ سفید را با کشورهای هم پیمان منطقه به خطر می اندازد.

 

 

6- خطر حواس پرتی

انقلاب مصر از چندی پیش دولت اوباما را از مشکلات کشورش فارق کرد و توجه به مسئله مصر با عث شد تا منجلاب های اقتصادی و بیکاری در آمریکا بیش از پیش مردم را به کام خود بکشد و از سوی دیگر ناتوانی اوباما را در حل سیاست های به بن بست رسیده خارجی خود نشان داد.

 

 

7- وجدان

انقلاب مصر بیش از هر مسئله دیگری وجدان خفته مجامع عمومی را نسبت به دموکراسی و حقوق انسانی ضایع شده مردم مصر بیدار کرد و خاموشی آمریکا در قبال این موضوع خبر از بی وجدانی کاخ سفید در دولت های اخیر آن می دهد.

 

 

8- نقش رسانه های تازه کار

دولت آمریکا رسانه های اجتماعی تازه کاری چون فیس بوک،توئیتر را به خدمت گرفته تا سیاست های خود را پیش ببرد اما این رسانه ها ناخواسته در انقلاب های مردمی ای چون مصر و در توسعه اطلاعات کمک به سزایی کردند و اینگونه افسار کنترل از اختیار واشنگتن خارج شد به گونه ای که ابزاری که تا پیش از این تصور می کرد در اختیار منافع او است حالا بر علیه منافعش قد علم کرده است.

 

 

9- گرفتن درس های انسانی

مردم آمریکا و در کنار آن پنتاگون وزارت دفاع این کشور این درس را از انقلاب مصر آموخت که دموکراسی در کشورهای عربی به خواست قیام های مردمی است نه به زور اسلحه همچون سیاست که آمریکا در کشور عراق پیاده کرد.

 

 

10- قضاوت درباره اوباما

آخرین نتیجه فاحش انقلاب مصر تبدیل شک مردم آمریکا به یقین درباره ناتوانی اوباما و استیصال او در حکمرانی آمریکا است.
باراک اوباما باید خود را آماده پذیرش انتقادهای بی پایانی کند که مردم در مقابل دولت او ابراز می کنند.

 

 

 

به گزارش سایت خبری فارین پالیسی، همه این آثار سوء نتیجه مثبتی را در منطقه و برای دشمنان و ملت هایی که تحت استعمار آمریکا قرار گرفته اند حاصل خواهد کرد.
 

 

کد خبر 20087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha