ایران پیروز دیپلماسی و روابط خارجی با غرب و اتحادیه اروپا است

وزیر پیشین امور خارجه کشور با بیان اینکه راهبردها و استراتژی‌های آمریکا در آسیا با شکست مواجهه شده است، گفت: امروز ایران پیروز دیپلماسی و روابط خارجی با غرب و اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه کشور و عضو جبهه اصولگرایان صبح امروز (16آذر) در مراسم تجلیل از فعالان دانشجویی فرهنگی، علمی و ورزشی در محل پردیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: ایران اسلامی هیمنه و هیبت آمریکا را درهم کوبیده است.

 

متکی با بیان اینکه راهبردها و استراتژی‌های آمریکا در آسیا با شکست مواجهه شده است، خاطرنشان کرد: آمریکا در افغانستان در منطق و اقناع افکار عمومی با شکست مواجهه شده و زمانی بستر فروپاشی یک نظام فراهم می‌شود که توانایی اقناع مخاطب خود را نداشته باشد.

 

وی توفیق در دیپلماسی را اتخاذ ادعای درست و اعمال آن در زمان مناسب توصیف کرد و افزود: ایران در بحث مذاکره و روابط دیپلماسی با آمریکا و غرب لجبازی و ماجراجویی نمی کند بلکه زیر بار تئوری های بی منطق و نابخردانه نمی رود.

   

وی با بررسی و ریشه‌یابی بحران اقتصادی غرب تاکید کرد: بحران اقتصادی در غرب به معنای شکست تئوری‌های اقتصادی غرب در بورس و ارز است.

 

متکی با اشاره به اینکه امروز ایران برنده دیپلماسی و روابط خارجی با غرب و اتحادیه اروپا است اظهار داشت: رکود و بحران اقتصادی در غرب زمانی شکل گرفت که آمریکا وامی به ارزش هزار میلیارد دلار از بانک به بخش خصوصی در جهت مسکن‌سازی گرفت و رکود در بازار فروش مسکن نقطه آغاز و اوج‌گیری بحران اقتصادی غرب و آمریکا تلقی می‌شود.

 

عضو جبهه اصولگرایان ادامه داد: با گذشت چندی از این بحران در جلسه گروه 20 در پکن نتایج ختم به این مسئله شد که برای رفع این بحران باید چهار هزار میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا تزریق شود.

 

وزیر پیشین امور خارجه بیان داشت: پس از آن زمانی نگذشته بود که در نشست همین گروه در لندن پس از محاسبات و ارزیابی‌ها این رقم به 10 هزار میلیارد دلار رسیده و امروز به‌طور صریح می‌توان گفت که گردش اسمی پولی در سیستم بانکی جهان یک به 10 است.

 

متکی 90 درصد گردش پولی دنیا در سیستم بانکی را فعالیت اقتصادی کاغذی توصیف کرد و ادامه داد: 10درصد از این تبلیغات مبتنی بر وسعت و ارتقای گردش مالی در سیستم بانک جهانی حقیقی بوده وقریب به 90درصد آن دلالی، سفته بازی و کاغذبازی است.

 

عضو جبهه اصولگرایان تصریح کرد: زمانی‌که اوباما برای دومین بار حضور خود را در کاخ سفید تثبیت کرد با عنوان یک دموکرات شعار بهبود اوضاع اقتصادی و رفع بحران مالی می‌داد.

 

متکی اظهار داشت: در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدهی کوتاه مدت این کشور به بانک 13هزار میلیارد دلار بوده و امروز افزایش این رقم به 16 هزارمیلیارد دلار مبین وجود بحران اقتصادی در غرب و ناکارآمدی اوباما در این حوزه است.

 

وی با بیان اینکه 50 هزار میلیارد دلار بدهی میان مدت آمریکا به سیستم بانکی است، گفت: اوباما جدای از این وام و بدهی‌ها رقمی بالغ بر 200هزار میلیارد دلار در بخش وام بلند مدت به بانک بدهی دارد.

 

عضو جبهه اصولگرایان بیان داشت: اعترافات امروز آمریکا حاکی از عدم اعتماد جهانیان نسبت به آمریکاست و این مهلک‌ترین ضربه وارده بر بدنه سیاست‌های خارجی آمریکا است.

 

متکی از اعتراف آمریکا مبنی بر تغییر سیاست خود یاد کرد و اذعان داشت: صحبت‌های اخیر اوباما حاوی اصطلاحاتی چون بازاندیشی، بازسازی و بازسازی اعتمادی است و این به معنای تغییر رویکرد آمریکا در جذب اعتماد دول دیگر است.

 

وی ابزار دیپلماسی را مذاکره توصیف کرد و یادآور شد: دیپلماسی یعنی ارتباط و طرح مواضع به طرف مقابل؛ ایران اسلامی در مذاکرات و راس سیاست‌های خارجی خود منطق و عدالت‌محوری را لحاظ کرده است.

 

وزیر امور خارجه پیشین با بیان اینکه پنج دوره مذاکرات با نخست وزیر ترکیه و رییس‌جمهور برزیل بر سر توافقات تبادل سوخت با آمریکا انجام گرفت، اذعان داشت: پس از ارزیابی ها، دقت و تدبیر در بحث مبادله سوخت با آمریکا، متن بیانیه صادر و در زمانی که اوباما بهترین فرصت برای مذاکره و تبادل سوخت با ایران را داشت با حضور در شورای امنیت قطع نامه‌ای در جهت تحریم و تضعیف ایران امضا کرد.

 

متکی تصریح کرد: اوباما پس از حضور مجدد خود در کاخ سفید، 2 نامه به مقام معظم رهبری ارسال کرده که محتوای هر دوی آنها آغاز مذاکرات مسالمت‌آمیز میان ایران و آمریکا است.

 

عضو جبهه اصولگرایان ادامه داد: ایران با درنظرگیری تئوری خود در سیاست‌های خارجی، فرصت‌های بی‌شماری به آمریکا در جهت عملکردی در صحنه مذاکرات داده اما موضع غرب در سیاست‌های خارجی موضعی منطقی و عدالت‌محور نیست که نمونه بارز آن را در انجام مذاکره با آمریکا بر سر مسئله عراق شاهد بودیم.

 

وی گفت: آمریکا این فرصت را با دشمنی و کینه توزی همیشگی خود از دست داد و این نشان از آن دارد که اوباما و مجموعه اتحادیه غرب همواره از ایستادگی در مقابل ایران می‌هراسند و توان رقابتی با منطق و گفتمان عدالت‌محور نظام اسلامی را ندارند.

 

متکی خاطرنشان کرد: اوباما ذره‌ای از جرات ریسک‌پذیری و شجاعت بوش را ندارد؛ بوش در سال آخر ریاست‌جمهوری خود خواستار مذاکره با ایران بر سر مسئله عراق شد و با اصرار مکرر دولت عراق و ارزیابی‌های صورت گرفته فرصت مذاکره سالم از سوی ایران به آمریکا داده شد.

 

وی  با اشاره به این مطلب که سه دوره با آمریکا مذاکره کردیم و نتایج مثمرثمر آن را در کشور عراق شاهد بودیم؛ سربازان آمریکایی از خیابان‌های عراق جمع و به پادگان انتقال داده شدند و بعد از انتخابات 2011 عراق را از نیروهای آمریکایی پاکسازی کردند، گفت: آمریکا با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا ایران برای مذاکره عراق رضایت داد اما همچنان در روابط و سیاست‌های کشور با آمریکا مذاکره نمی‌کند، خواستار مذاکرات با ایران در زمینه تبادل سوخت شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 202231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha