گذر سلامت از مهلکه گناه یکی از مراتب بندگی

آیت الله جاودان با اشاره به درجات مختلف در کیفیت عبادت پروردگار عالم گفت: رسیدن به گناه و امتناع از آن یکی از مراتب بندگی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، جلسه اخلاق آیت الله جاودان همچون هفته های گذشته چهارشنبه 29 آذرماه با عنوان عبادت وبندگی خداوند در حسینیه آیت الله زاهد برگزار شد.
آیت الله محمد علی جاودان، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از بهترین مراتب بندگی خداوند متعال گفت: یاد خداوند زمانی تحقق پیدا می کند که انسان به مهلکه گناه برسد ولی از انجام آن امتناع کند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر عظیم الشأن اسلام پیرامون عبادت و بندگی خداوند خاطر نشان کرد: پیامبر (ص) خطاب به ابوذر فرمودند: خدا را طوری عبادت کن که گویی او را در مقابل چشمانت می بینی.
وی ادامه داد: یک سوال اساسی در جریان این حدیث، حال و هوای انسان در عبادات خود همراه با درک مشاهده عینی خداوند متعال بوده و هرکس این سوال را از خود باید بپرسد، اگر انسان خدا را حاضر ببیند چگونه عبادت می کند؟

آیت الله جاودان با اشاره به مراتب مختلف بندگان در عبادت پروردگار عالم تصریح کرد: در مقام پایین تر بندگی خداوند، اگر انسان حضور خالق هستی را مشاهده نکند ولی باید احساس کند خداوند همواره شاهد و ناظر بر اعمال ما است.

وی افزود: حضور خداوند به این معنا نیست که او مانند دیگر اجسام پیرامونمان حضور فیزیکی دارد بلکه انسان باید احساس کند که خداوند متعال در همه جا و هر زمان و در هر حال ناظر بر اعمال اوست.
آیت الله جاودان با اشاره به مش و اراده خداوند در شکل گیری اتفاقات روزمره زندگی انسانها عنوان کرد: همه نیروها از وجود با برکت خالق هستی نشأت می گیرد به طوری که راه رفتن، خوردن و آشامیدن، نگاه کردن و حتی گناه کردن انسان ها بدون خواست و اراده خداوند محقق نمی شود.

وی با اشاره به مرتبه والای بندگی خداوند درکنار احساس حضور پروردگار عالم اظهار کرد: اگر انسان به درجه ای از خلوص و عرفان دست یابد که وجود خداوند را در همه حال احساس کند راه حقیقت در رسیدن به قله های رفیع والای بندگی را به سرعت طی می کند.

وی با اشاره به نمونه ای از بندگان مخلص خداوند در رسیدن به اهداف والای بندگی خاطر نشان کرد: آیت الله ملکی تبریزی در پایان عمر شریفشان گفتند: من به آرزوی خودم رسیدم و طوری خداوند را عبادت کردم که گویی همواره شاهد و ناظر بر اعمال و رفتارم است.

آیت الله جاودان با اشاره به آیه 61 سوره یونس چنین ادامه دادند: اگر انسان با خود عهدی می بندد باید بدان پایبند باشد و این طور نباشد که همچون خواندن نماز اول وقت به بهانه های مختلف گاهی بر انجام آن عمل همت کند و گاهی آن را به تأخیر بیندازد.
وی گفت: بعضی گناهان از کسی بخشیده نمی‌شود. وقتی می‌گویید ای کاش می‌شد که فقط من را به آن گناه مواخذه می‌کردند چون گناه کوچکی بوده، از آن دسته گناهانی است که بخشیده نمی‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: برای خود برنامه عملی داشته باشید. بگویید من می‌خواهم از امروز صبح گناه نکنم. دوستی داشتم که تصمیم گرفته بود که از امروز به نامحرم چشمش نیفتد. آمد پیش من گفت که حالا که تصمیم گرفتم نگاهم عمدی شده. باید به خدا تکیه کنیم و شاید او برای تو کاری بکند. باید به خدا پناه ببریم. پناه بردن را می پذیرند، باور کنید می پذیرند، کمک می کنند.
وی ادامه داد: اصل اول در رسیدن به اهداف والای بندگی هوشیاری انسان بوده به طوری که شاهد و ناظر بودن خداوند را در همه حال درک کند.
آیت الله جاودان با اشاره به حدیث قدسی معراج با عنوان چگونگی عبادت و بندگی خداوند متعال خاطر نشان کرد: پروردگار عالم به پیامبر(ص) فرمود: به عزت و جلال خودم قسم هیچگاه حجابی در بین تو و خودم قرار ندهم و همین طور که این کار با تمام دوستانم می کنم. ای پیامبر می دانی چه عیشی گواراتر و چه زندگی ای ماندنی تر و همیشگی است؟ پیامبر فرمود: خدا یا نمی دانم. خداوند فرمود: زندگی ای گواراتر است که صاحب آن غافل از ذکر و یاد من نشود و نعمت های من را فراموش نکند و شکر آنرا به جا آورد و جاهل و بی خبر از حقوق و دستورات واجبم نشود. همچنین شب و روز رضایت من را در اعمالش به طلبد و زندگی همیشگی آن است که  صاحبش به قدری برای خود عمل کند که دنیا در نظرش کوچک و آخرت را بزرگ بداند و در کوشش برای انجام اعمال خیر همت کند و اراده و دلخواه من را بر خواست خود ترجیح داده و خشنودی من را بطلبد و من را با عظمت و قدرت بداند و حق آن را به جا آورد.
شایان ذکر است جلسه اخلاق آیت الله جاودان چهارشنبه هر هفته در حسینیه آیت الله زاهد واقع در خیابان مصطفی خمینی، بین خیابان 15 خرداد و چهارراه مولوی، کوچه بالاگر بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.
پایان پیام/





 

کد خبر 208163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha