راهکارهای برقراری امنیت در نشست وزرای ایران و عراق

بین‌الملل: وزیر کشور با تأکید بر تشکیل دولت وحدت ملی در عراق گفت: هدف ما تأمین ثبات و امنیت در عراق است.<BR> <BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان، مصطفی محمدنجار، وزیر کشور بعدازظهر امروز در حاشیه دیدار با وزیر کشور عراق در گزارشی از این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: دیدار امروز ما حول و حوش مسایل مشترک بین ایران و عراق دو کشور همسایه، مسلمان و دوست بود.

 

وی با بیان اینکه بحث‌هایی که در جلسه امروز صورت گرفت برای اتخاذ راهکارهای مناسب برای تقویت مناسب راهکارهای دو کشور بود، تصریح کرد: ما در زمینه مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و تعدد زایران توافقات خوبی داشتیم.

 

نجار با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت عراق بوده است، خاطرنشان کرد: ما از ثبات و امنیت و همچنین مردم‌سالاری در عراق حمایت می‌کنیم.

 

وی با حمایت از برگزاری انتخابات باشکوه در عراق تأکید کرد: ما از وحدت ملی در عراق حمایت خواهیم کرد.

 

وزیر کشور با اشاره به اجلاس اخیر وزرای کشورهای همسایه عراق در منامه گفت: ما در این اجلاس مواضع جمهوری اسلامی ایران را به وضوح در حوزه‌های دفاع و حمایت از مردم عراق مطرح کردیم.

 

وی یا بیان اینکه ما خواهان ثبات و امنیت در کشور عراق هستیم، خاطرنشان کرد: ما خواستار این هستیم که امورات کشور عراق بدون دخالت هیچ قدرت بین‌المللی‌ در اختیار ملت آن قرار گیرد.

 

نجار با ابراز امیدواری از اینکه توافقات این نشست باعث توسعه و رفاه ملت عراق شود، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم مسایل مرزی و مشکلات زایران و همچنین مسایل مواد مخدر حل شود.

 

پیش از سخنان نجار، جواد البولانی، وزیر کشور عراق پیرامون نتایج مذاکرات با همتای ایرانی خود گفت: در واقع ما در پاسخ به دعوت کریمانه وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به تهران آمدیم.

 

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در حوزه‌های امنیتی صورت گرفته است، اظهار کرد: 2 کشور ایران و عراق نقش بسیار مهمی در امور مختلف منطقه ایفا می‌کنند و این 2 کشور دارای منافع مشترک زیادی هستند که ما می‌توانیم از طریق گسترش نقاط اشتراک به اهداف‌مان که همان ایجاد رفاه و امنیت در عراق است، دست پیدا کنیم.

 

وزیر کشور عراق فعال‌سازی کمیته‌های مشترک مرزی و همچنین تقویت نیروهای مرزی را از جمله توافقات نشست امروز خود با نجار عنوان کرد و گفت: مبارزه با تروریسم، تشکیل 2 کمیته به ریاست وزرای کشور و با عضویت استانداران و مسئولان منطقه‌ای و همچنین همکاری مشترک 2 کشور در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از مهم‌ترین توافقات صورت گرفته در این جلسه بود.

 

وی از دیگر توافقات این جلسه را ایجاد تسهیلات لازم برای زایران عراقی و ایرانی که قصد بازدید از اماکن زیارتی 2 کشور را دارند، ذکر کرد و ادامه داد: مسئله زایران برای 2 کشور ایران و عراق بسیار حایز اهمیت است که ما در این زمینه توافقات خوبی کردیم.

 

وی اظهار کرد: ما به تمامی دستگاه‌های ذیربط دستور دادیم که مشکلات فراروی زایران را حل کنیم و اگر زایری ایرانی قصد سفر به اماکن مقدس سوریه را از طریق خاک عراق دارد، ما از آن استقبال می‌کنیم و برای آنها تمامی امکانات و تسهیلات لازم را فراهم می‌کنیم.

 

البولانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به انگشت‌نگاری مسئولان عراقی از زایران ایرانی اشاره داشت، گفت: ما تمامی سفارشات را به مسئولان و نهادهای ذیربط داشته‌ایم که از جمله آنها ایجاد تسهیلات لازم برای زوار ایرانی است.

 

وی گفت: سرویسِ‌های امنیتی ما هم‌اکنون از سیستم‌های پیشرفته‌ای برخوردار هستند و از آنها نیز استفاده می‌کنند.

 

وزیر کشور عراق تصریح کرد: تلاش ما این است که به زایرانی که به زیارت اماکن مقدس عراق می‌آیند تسهیلات بدهیم و اجازه ندهیم شأن و شئونات آنها خدشه‌دار شود.

 

وی همچنین پیرامون سفر این هفته نوری المالکی به کشورمان گفت: این سفر در چارچوب تقویت همکاری‌های مشترک سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق صورت می‌گیرد.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 21

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha