باسوادی 85 درصد جمعیت کشور//ریشه کنی کامل بیسوادی نیازمند روش های جدید

معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی کشور با بیان اینکه 85 درصد جمعیت کشور با سواد هستند، گفت: ریشه‌کنی 15درصد باقیمانده بی‌سوادی کشور در گرو روش‌های جدید است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، محمد مهدی زاده، معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی کشور در مراسم تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی استان که امروز(6 دی) در سالن اجتماعات معلم ناحیه یک رشت برگزار شد، با اشاره به تاریخچه نهضت سواد آموزی، گفت: دستور تشکیل نهضت سواد آموزی زمانی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی صادر شد که هنوز ساختار نظام شکل نگرفته بود.

 

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی مستقل بود، افزود: حضرت امام، در تشکیل نهضت سواد آموزی، ضرورت، هدف و روش و مسئولیت ها را به نحو مطلوب مشخص کردند.

 

مهدی زاده با تاکید بر فرمایش امام خمینی که فرمودند" ایران را به صورت مدرسه در بیاورید"، خاطر نشان کرد: امام همواره به دنبال جامعه یادگیرنده بودند و در آن زمان ایده ای را مطرح کردند که در دنیا مشابه ای نداشت و اروپا 15 سال بعد آنرا مطرح کرد.
 

وی، تفاوت استان ها با هم را در میزان سرعت باسوادیشان عنوان کرد و ادامه داد: غیر از دانش و علم، هیچ تفاوتی در پیشرفت کشورها وجود ندارد.

 

معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی کشور اظهار کرد: امام خمینی(ره) علم را یک جانبه نمی دیدند و انتظار داشتند که فرهنگ وابسته را به فرهنگ مستقل تبدیل کنیم.

 

مهدی زاده، با اشاره به فرمان تاریخی حضرت امام مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی، افزود: آنزمان ایران 27 میلیون جمعیت داشت که 5/47 باسواد و 5/52 بی سواد بودند که متوسط تحصیلات هر ایرانی پنجم ابتدایی بود.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز مفتخریم ادعا کنیم که برای یک دانش آموز، یک مدرسه راه انداخته ایم، تصریح کرد: در سال گذشته 16 مدرسه یک نفره داشتیم.

 

مهدی زاده گفت: در 33 سال گذشته، سواد آموزی، توسعه همه جانبه داشته است و این سازمان با کمترین انحراف به کار خود ادامه داد و برکات زیادی را به همراه داشت.

 

وی به تلاش مستمر در ریشه کنی 85 درصدی جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: ریشه‌کنی 15درصد باقیمانده بی‌سوادی کشور در گرو روش‌های جدید است چرا که این تعداد به اندازه همان 85 درصد نیازمند کار و تلاش است.

 

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور به ویژگی مشترک افرادی که بی سواد هستند اشاره کرد و ادامه داد: بی انگیزگی و وقت دو ویژگی مشترک تمام بی سوادانی است که به دنبال آموزش نرفته اند.

 

مهدی زاده مشکل امروز نهضت را تمایل نداشتن بیسوادان باقی مانده به تحصیل عنوان کرد و گفت: بیسوادی یک معضل اجتماعی است.

 

وی با توجه به اینکه پدر، مادر و یا هر دوی یک میلیون و 500 هزار نفر از دانش آموزان بی سواد هستند، اظهار کرد: با سواد بودن والدین در خانواده ها بسیار ارزشمند است.

مهدی زاده همچنین خاطر نشان کرد: باید تا پایان سال، آمار دقیق بیسوادان اسمی را به دست آورده و تا پایان برنامه پنجم توسعه این طرح را به پایان برسانیم.

 

گفتنی است در ادامه این مراسم مدیران نهادهای مختلف استان، کارکنان واحد سوادآموزی استان و شهرستان ها، رابطین مناطق(بخش ها)، مسئولان سوادآموزی مجتمع ها، مدیران مدارس منتخب حضور داشتند از فعالان 17 منطقه عرصه سوادآموزی استان، تجلیل شد.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 210410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha