خراسان رضوی مقام هشتم باسوادی کشور را دارا است

دبیر ستاد راهبردی سوادآموزی خراسان رضوی با بیان اینکه درصد باسوادی استان در سرشماری سال 90 معادل یک و 55 صدم درصد از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: خراسان رضوی مقام هشتم باسوادی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، علیرضا بهشتی سعادت، دبیر ستاد راهبردی سوادآموزی خراسان رضوی و معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، صبح امروز (7دی)، در جمع خبرنگاران از کاهش تعداد بی سوادان از 14میلیون و 200 هزار نفر  بی سواد در سال 55 به بیش از 9 میلیون نفر بی سواد در سال 90 برای گروه سنی شش سال و بالاتر خبر داد و اظهار داشت: درصد باسوادی از 47 و نیم درصد در سال 55 به 84 و 75 صدم درصد در سال 90 افزایش داشته است.


وی  به کاهش تعداد بی سوادان از یک میلیون و 200 هزار نفر بی سواد در سال 55 به بیش از 600هزار نفر در سال 90برای گروه سنی شش سال و بالاتر در استان اشاره کرد وافزود: درصد با سوادی از 41 و شش دهم درصد در سال 55 به 86 و سه دهم درصد در سال 90 افزایش داشته است.


بهشتی سعادت  تعداد بی سوادان  در سال 55 را 8 میلیون و 900 هزار نفر معرفی کرد که این رقم در سرشماری سال 90 به بیش از سه هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال کاهش یافته است و افزود: درصد باسوادی از 48 و هشت دهم درصد در سال 55 به 92 و چهار دهم درصد در سرشماری سال 90 افزایش یافته است.


دبیر ستاد راهبردی سوادآموزی خراسان رضوی به افزایش سطح سواد از سال 55 تا 90 اشاره کرد و گفت: درصد باسوادی از 42 و چهار دهم درصد در سال 55 به 94 و یازده صدم درصد در سرشماری سال 90 افزایش یافته است.


وی تاکید کرد: میزان باسوادی استان در سال55، شش و چهار دهم درصد از میانگین کشوری کمتر بوده است اما براساس سرشماری سال 90 درصد با سوادی استان یک و هفت دهم درصد بیشتر از میانگین کشوری است.


بهشتی سعادت با اشاره به اینکه خراسان رضوی مقام هشتم باسوادی کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: براساس نتایج سرشماری بیش از 98 درصد افراد گروه سنی 10 تا 19 سال و 97 درصد افراد گروه سنی 10 تا 29 سال کشور با سواد هستند.


وی با اشاره به سه دوره سوادآموزی، تحکیم و تثبیت سواد و دوره انتقال برای آموزش رده سنی 10 تا 49 سال براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، تاکید کرد: ارزش تحصیلی دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی پیش بینی و مدت زمان آموزش 400 ساعت است و در صورتی که آموزش به شکل فرد به فرد انجام شود، به ازاء قبولی هر نفر در آزمون پایان دوره مبلغ سه میلیون و 700 هزار ریال به آموزشگران حق الزحمه تعلق می گیرد.
 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به دوره تحکیم و تثبیت سواد، این دوره را شامل آموزش مهارت های اساسی زندگی با استفاده از رسانه ها، نشریات و کتب آموزشی دانست و گفت: به ازاء 10 نفر به صورت کلاسی که موفق به دریافت گواهی مربوطه شوند مبلغی معادل چهار میلیون و 50 هزار ریال حق الزحمه به آموزش دهنده قابل پرداخت است.


وی ارزش تحصیلی دوره انتقال را معادل پایان تحصیلات دوره ابتدایی (ششم) دانست و اظهار داشت: در سال جاری کسانی که دارای مدارک قبولی تکمیلی و پایانی نهضت سوادآموزی و یا پایه سوم و چهارم ابتدایی هستند می توانند در این دوره ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.


بهشتی سعادت با اشاره به مدت زمان دوره انتقال 600 ساعت فعالیت حضوری و 200 ساعت فعالیت غیرحضوری و آموزش با بهره گیری از هشت ماده درسی و محتوای آموزشی، اذعان داشت: در صورت آموزش به شکل واگذاری به ازاء هر نفر قبولی مبلغ پنج میلیون و 700 هزار ریال به عنوان حق الزحمه آموزش دهنده قابل پرداخت خواهد بود.


پایان پیام/ 
 

کد خبر 210635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha