بی ثبات سازی ایران و مشغول سازی اسلام گراها:راهکار مهار اسلام گرایی

دکتر سراج:آمریکاییها از دو تاکتیک استفاده می کنند یک بی ثبات سازی محیط ایران دو مشغول سازی اسلام گراها در ایران/اجرای تاکتیک اول به ضدانقلاب در جریان فتنه و عملیاتی کردن تاکتیک دوم با چالش بین قوا است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر رضا سراج تحلیل گر مسائل استراتژیک طی سخنانی در همایش نقطه عطف در دانشگاه شاهد  به تشریح تفاوت های گفتمان های انحرافی پیرامون انقلاب اسلامی و ارتباط مسائل منطقه با آشوب سازی در ایران پرداخت.

وی  با بیان اینکه در ابتدای انقلاب و در برابر گفتمان انقلاب گفتمانهایی که شکل گرفت که در برابر جامعیت دین اسلام برای اداره جامعه و انسان تردید ایجاد می کرد گفت: این گفتمان ها با نشانه گرفتن فقاهت و ولایت فقیه به عنوان مجریان گفتمان اسلامی به مخالفت با بحث استکبارستیزی و حمایت از مستضعفین و محرومان برخاست.

دکتر سراج اولین موج این گفتمان ها را سالهای اول انقلاب دانست و گفت:این گفتمان بر محوریت اعضا و وابستگان دولت موقت و گروهکها شکل گرفت که پس از مقابله با آنها شاهد دومین خیزش  پس از رحلت امام خمینی و تحت عنوان گفتمان نولیبرالی هستیم.

وی با بیان اینکه این گفتمان  بر محوریت ایجاد تردید در جامعیت اسلام و در قالب اصلاحات شکل گرفت تصریح کرد: با حضور مردم در انتخابات 83 و 84 و کنار زدن اصلاح طلبان شاهد نوزایی سیاسی این گفتمان در قالب دیگر هستیم.

مسئول سابق بسیج دانشجویی با بیان اینکه اکنون شاهد گفتمان انحرافی دیگری نه از جنس سکولارها و نولیبرالها بلکه جریانی که در درون جریان اصولگرا سنگر گرفته و خود را استتار کرده است هستیم، گفت: این گفتمان در ورای  ظاهر بسیار موجه ای تلاش می کند تا با اقدامات اجتماعی، فرهنگی در سطح جامعه تبدیل به یک گفتمان شود.

وی از این جریان تحت عنوان سنت گرایی الگو گرفته شده از انقلاب فرانسه یاد کرد و افزود: به عقیده این سنت گرایان ادیان الهی همه از یک سرچشمه نشات گرفته و ماهیت قدسی دارد پس باید همه را به رسمیت شناخت که این امر که به نوعی به رسمیت شناختن صراطهای مستقیم است،رهنمون کرد.

وی ریشه این گروه را افرادی چون سیدحسین نصر و اعتقادات صوفی گرایانه آنان و نیز ریچادر فرای دانست و گفت: بسیاری از پیروان ایرانی این گفتمان پس از انقلاب با انقلاب همراه شده و در آن مستحیل شده اند. اما عده ای از آنها از کشور خارج شده و مثلاً با کمک اشرف پهلوی بنیاد مطالعات ایران را راه اندازی کرده اند.

دکتر رضا سراج در تشریح علل اهمیت گفتمان اخیر به نقل سخنی از فوکویاما پرداخت و گفت: وی که از بلندپایگان موسسه رندRAND) آمریکاست در یکی از توصیه های خود به مقامات آمریکایی به سه بازیگر و جریان اصلی در ایران اشاره کرده و توصیه می کند روی تقویت آنها سرمایه گذاری شود.

وی ادامه داد: این سه جریان لیبرالها، سکولارها و سنت گرایان بودند که ما در فتنه اخیر شاهد الحاق و اتحاد دو جریان نخست بودیم اما جریان سوم همچنان خفته است و به واسطه اینکه طی 32 سال اخیر چالشی با نظام نداشته است  برای آحاد جامعه ناشناخته باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در گفتمان شیعه برای دستیابی به گوهر دین باید به فقاهت و ولی فقیه جامعه عادل تمسک جست گفت: این گفتمان شعور عقلی و طریقت و باطنی گرایی را جایگزین روحانیت می کند در حالی که بسیار ممکن است این شهود انسان را به بیراهه و توهمات شیطانی بکشاند.

دکتر رضا سراج با بیان اینکه اینها چون رسیدن به گوهر و حقیقت دین را خارج از چارچوب فقاهت می بینند پس خود را آزاد از بایدها و نبایدهای دین می بینند گفت: با این روند است که در آینده ما شاهد سوق پیدا کردن این گفتمان به سمت سکولارها و لیبرالها و زاویه گرفتن و تقابل با گفتمان انقلاب خواهیم بود.

وی در پایان این بخش از سخنان خود صلح، معنویت و عدالت را گفتمان جهانی این جریان دانسته و افزود: همچنان که دیده می شود در گفتمان آنها نشانی از اسلام دیده نمی شود مضاف بر اینکه آنها مشکل غرب را فقدان معنویت می دانند که برای رفع این مشکل هم تمامی معنویت های موجود در جهان همچون مکاتب هندو، بودایی، مسیحیت و غیره را همه در عرض اسلام دیده و به نوعی پذیرش اسلام را تنها راه سعادت و دستیابی به اصل دین خدا نمی داند.

وی در بخش دوم سخنان خود به تحلیل حوادث اخیر کشور پرداخته و با بیان اینکه آنچه در 25 بهمن در کشور اتفاق افتاد مرحله جدیدی از بی ثبات سازی توسط گروه های معاند آمریکایی و اسراییلی است که جریان فتنه هم در آن نقش آفرینی کرد گفت: این شورش آفرینی ها در چارچوب راهبرد کلان پاسخ به تحولات منطقه ای در مبدا قابل تحلیل است.

وی با بیان اینکه دیگر بحث رای من کو مطرح نیست گفت: سران فتنه به صورت آگاهانه با تاکید بر بدنه اغتشاشگر که اکثرا به صورت ناآگاهانه به بازی در این چارچوب آمریکایی اسراییلی مشغول است.

وی با بیان این جمله که تحولات منطقه بسیار عجیب است به اهمیت ژئوپولوتیک ایران در گذشته و مصر در حال حاضر برای جهان غرب اشاره کرد و افزود: کانال سوئز به مثابه شاه راه حیاتی است که در آن نفت به عنوان خون رگ های جهان صنعتی جریان می یابد.

این تحلیل گر مسائل استراتژیک با بیان اینکه جایگاه ایران پس از انقلاب به یک موقعیت ژئواستراتژیک ارتقا یافت گفت: ما به واسطه تلاش برای صدور آرمانها و ایده های انقلاب خود به این موقعیت دست یافتیم و مصر هم در حال حاضر در آستانه ورود به چنین جایگاهی است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی منطقه را به دو محور تقسیم کرد گفت: اسراییل و کشورهای عربی منطقه در محور آمریکا،  سوریه و مقاومت اسلامی و ایران در محور ایران هستند که اخیراً ترکیه و عراق هم به آن نزدیک شده اند.

وی ضمن تاکید مجدد بر جایگاه مصر گفت: مصر اصلی ترین حلقه اتصال این دو محور است و اگر این کشور از حلقه آمریکا جدا شود توازن به سمت اسلام گرایی به هم خورده و موازنه را به نفع محور ایران سوق و محور آمریکایی را تضعیف خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آنها قبلاً یکبار دیگر و در زمان کارتر این شرایط را با از دست دادن ایران تجربه کرده اند گفت: آگاهان بین المللی معتقدند که اگر مصر از محور آمریکایی خارج شود پایان حضور آمریکا در منطقه بسیار نزدیک شده و برای اسراییل هم بسیار تعیین کننده خواهد بود چرا که موجودیت این کشور در تداوم حضور مصر در محوریت امریکایی است.

وی با بیان اینکه مصر نقش مجرای تنفسی را برای اسراییل در منطقه بازی می کند گفت: رژیم صهیونیستی بسیار احساس شکنندگی داشته و اگر مصر از آن محور آمریکایی جدا شود اسراییل تنها خواهد ماند.

وی با نقل جمله ای از حسنین هیکل  که می گوید هیچ جنگی در منطقه بدون مصر و هیچ صلحی هم بدون حضور سوریه شکل نخواهد گرفت،گفت : با توجه به اینکه سوریه در محور ایران است پس سازشی هم صورت نخواهد گرفت و مصر هم با شرایط کنونی تضمینی برای عدم ورود به جنگ ندارد.

وی در تشریح اهمیت بیشتر مصر گفت: مصر کشوری است که اسراییل را وارد ملاحظات ژئوپولتیک خاورمیانه کرد و اردن هم به تبعیت از آن پرداخت و با توجه به اینکه تمام تاسیسات نظامی و غیرنظامی اسراییل در جنوب آن قرار دارد از این پس شما این تاسیسات را به راحتی با موشک های کاتیوشا از اردن می توانید مورد حمله قرار دهید.

وی به تحلیل تاثیر این وقایع بر کشورهای محور آمریکا در منطقه پرداخت و با بیان این جمله که پیروزی این قیام آغاز دومینوی فروپاشی کشورهای عربی است گفت: مقام معظم رهبری تحلیل بسیار زیبایی از این اتفاقها تنها با این جمله به عمل آورده اند که اکنون نفسها در جهان عرب و منطقه در سینه ها حبس شده است و همین جمله بیانگر حساسیت فوق العاده حوادث مصر است.

دکتر رضا سراج با بیان اینکه اگر آمریکاییها بخواهند برای باقی ماندن در محور خود هزینه بدهند یا باید جنگ راه بیاندازند یا کودتا کرده و سرکوب کنند و این همه برای آمریکا که در عراق و افغانستان گرفتار شده و اسراییل هم در زیرآوار دو جنگ سهمگین دست و پا می زند بسیار سنگین است، افزود:پس می خواهند بحران را در مبدا کنترل کنند و برای این کار اگر کانون را بی ثبات کنند منطقه و مناطق بی ثبات به ثبات می رسند و جلوی تحولات اردن و یمن و بحرین گرفته خواهد شد.

وی در تشریح چیستی این بی ثباتی گفت: آمریکاییها برای این اقدام از دو تاکتیک استفاده می کنند یک بی ثبات سازی محیط ایران دو مشغول سازی اسلام گراها در ایران.

وی با بیان اینکه اجرای تاکتیک اول به ضدانقلاب در جریان فتنه سپرده شده است گفت: برای عملیاتی کردن تاکتیک دوم هم چالش بین قوا و جایگزینی خودی ها به جای غربی ها  و از دست دادن تمرکز بر روی تحولات منطقه و نیز از دست دادن دیپلماسی فعال در تحولات منطقه ای است.

وی در پایان با بیان اینکه هر کسی که در این چارچوب بازی کند در زمین آمریکاییها و اسراییلیها بازی کرده است گفت: دیگر نمی توان به آنها به چشم فتنه گر نگاه کرد بلکه آنها شورشگرانی هستند که الان بازی اسراییلی و آمریکایی را درایران پیاده می کنند.

وی در پاسخ این سوال که چرا نظام به محاکمه سران فتنه جهت جلوگیری از تداوم این آشوبها نمی پردازد گفت: محاکمه مساله ای را حل نمی کند بلکه مسائل جدیدی را هم ایجاد می کند چه اینکه آمریکاییها اگر کروبی و موسوی را از دست بدهند دیگری را درست خواهند کرد و خط آمریکایی ها شورشگری است.

وی  گفت: وظیفه ما این است که  روشنگری کنیم تا مردم خطها را شناخته و خود به مقابله با آنها برخیزند.

وی همچنین با بیان اینکه دراین مرحله ما هدفمان باید این باشد که با شورشگران و عوامل برخورد شود برخوردی که می تواند شامل حذف، محدودسازی و یا دستگیری باشد گفت: در واقع ما نباید در یک گزینه متوقف شویم و الزاماً همان را از مسئولین بخواهیم و اگر مسئولین هم چنین نکردند آنها را به مسامحه و نوعی بازی سیاسی متهم کنیم.

وی در پایان راه مقابله با فتنه را به تبعیت از سیره اهل بیت، آگاهی بخشی، قاطعیت همراه با کمی صبر و انتظار دانست.

وی همچنین گفت احتمال دارد که آنها با این اقدام چهره ای سرکوبگر از نظام را در عرصه های بین المللی نشان داده و اسلام گراها را در کشورهای منطقه منزوی کرده و به عقب برانند و برای این کار تنها هزار نفر هم برای آنها کافی است.

دکتر سراج پایه اصلی تحولات مصر را گروه متشکلی تحت عنوان جوانان 25 آوریل دانست که توسط آمریکایی ها شکل گرفت اما بر علیه خود آنها وارد عمل شد گفت: از بین گروه 7 نفره ای که محوریت این انقلاب را در مصر بر عهده دارد 5 نفر کاملاً متمایل به ایران بوده و چند نفر هم شیعه هستند که اتفاقاً مادر یکی از آنها هم ایرانی است و به محض پایان خطبه عربی مقام معظم رهبری این بیانات در میدان تحریر مصر بین جوانان بولوتوث می شود.

وی تحرکات آمریکاییها را ایجاد آشوب در فضای مجازی دانست و گفت: این شوشگریهای اخیر هم بخشی از جلوه های علنی این جنگ دنیای مجازی بود.

وی در پاسخ به این سوال که تا کی ما باید در مبارزه با فتنه گران با مصلحت اندیشی رفتار کنیم گفت: اصل مصلحت به عنوان یکی از اصول تدبیر و مدیریت بحران پذیرفته شده است مثلاً رفتار نظام با آقای هاشمی رفسنجانی براساس مصلحت تعریف می شود.

این تحلیل گر مسائل استراتژیک در پایان گفت: اما اینکه چگونه اینها را از کاروان انقلاب پیاده کنیم با توجه به شیب سریع تحولات انقلاب در دهه اخیر که بسیاری پیاده شده اند و مابقی هم پیاده خواهند شد. چرا که هر چه به زمان ظهور نزدیک می شویم پیچ های پیش روی نظام تندتر و بیشتر شده و بسیاری را پیاده خواهد کرد. مسیر انقلاب و پیچ هایی که در مسیر آن است به مرور آنها را پیاده خواهد کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 21103

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha