بحران اروپا ادامه دارد

با شروع بحران مالی اروپا، بدلیل کاهش توان مالی کشورهای منطقه یورو میزان صادرات آلمان به این کشورها نیز کاهش یافته و در نتیجه این کاهش صادرات، موجب کاهش رشد اقتصادی آلمان شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بحران مالی کنونی منطقه یورو بزرگ‌ترین چالشی است که آلمان و اتحادیه اروپا از زمان شکل‌گیری فرایند همگرایی، با آن مواجه بوده‌اند. این در حالی است که با گذشت حدود سه سال از آغاز این بحران، چشم‌انداز روشنی برای رفع آن قابل تصور نیست.
بحران مالی در اتحادیه اروپا علاوه بر متاثر کردن کشورهای با اقتصاد ضعیف تر، حتی موجب شده تا اقتصاد قدرتمند آلمان نیز در وضعیت وخیم قرار گیرد. هرچند در این سه سال این کشور سعی کرده که از بحران مالی در امان باشد، اما باتوجه به رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی، آلمان نیز در خطر ابتلا به این بحران است.
در توضیح علت خطری که آلمان را تهدید می کند باید گفت، از آنجا که بخش بزرگی از اقتصاد این کشور از طریق صادرات به کشورهای منطقه یورو تامین می شود، با شروع بحران اقتصادی، توان مالی کشورهای منطقه یورو کاهش یافته و به تبع آن میزان صادرات آلمان به این کشورها نیز کاهش یافته است. در نتیجه کاهش صادرات، کاهش رشد اقتصادی را برای آلمان به همراه داشته است.
برهمین اساس بانک مرکزی آلمان، رشد اقتصادی آلمان را در سال 2013 حدود 4/0 درصد اعلام کرده است. حال آنکه قبلا پیش بینی شده بود این رقم حدود 6/1 درصد خواهد بود. آمار جدید منتشر شده خبر بدی برای آینده اقتصادی آلمان است. واقعیت این است که آلمان نیز در منطقه یورو واقع شده و نمی تواند خودش را کاملا از بحران و مشکلاتی که دامنگیر کشورهای اروپایی است، دور نگاه دارد.
به همین دلیل است که وقتی کشورهای اروپایی که با آلمان روابط تجاری دارند با مشکلات گسترده مالی و اقتصادی مواجه می شوند، بازار صادرات آلمان به این کشورها نیز افول می کند. در عین حال بازار داخلی آلمان نیز در وضعی نیست که بتواند افول بازار صادرات این کشور را جبران کند.
با توجه به وضعیت پیش آمده، آلمان نمی تواند تصور کند که رشد اقتصادی و شرایط خوب گذشته خود را ادامه دهد آن هم در شرایطی که کشورهای همسایه اش در اروپا دچار مشکلات جدی مالی و بودجه ای هستند.
از سوی دیگر آلمان با مشکل افزایش مهاجرت به کشورش مواجه است. درپی بحران مالی در کشورهای یونان و اسپانیا افراد بسیاری از این کشورها به آلمان مهاجرت کرده اند. این کشور طی چند سال گذشته میزبان پناهندگانی از بالکان، عراق، افغانستان و اخیرا هم از کشورهایی مانند تونس و لیبی و دیگر کشورهای عربی بوده است.
"گونتر بروکنر" یکی از کارشناسان اداره آمار آلمان می گوید: نگاهی به نیمه اول سال 2012 نشان می دهد که در پایان سال جاری مهاجران بیشتری نسبت به شروع سال در آلمان زندگی می کنند. طبق آمارهای ارائه شده، تنها از ژانویه تا ژوئن 2012، حدود 300 هزار مهاجر به آلمان آمده اند که این نشان دهنده افزایش مهاجرت به این کشور است. در سال 2011 حدود 250 هزار مهاجر به این کشور آمده بودند و بین سالهای 2002 تا 2010 سالانه حدود 100 هزار نفر به آلمان مهاجرت کرده بودند.
آلمان در حالی سال نو را جشن می گیرد که از یک سو با تهدید و مشکل رکود اقتصادی و افزایش مهاجرت دست و پنجه نرم می کند و از دیگر سو با وجود تلاش هایش برای حل بحران مالی اروپا اتحادیه اروپا، برخی کشورها آلمان را راه‌حل این بحران و در مقابل دولت های بدهکار، این کشور را عامل ادامه بحران می دانند.

کد خبر 211382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha