نخستین همایش چاووشی خوانی در مهریز/چاووشی خوانی، تجلی عشق و دلدادگی

نخستین همایش منطقه ای چاووشی خوانی با حضور چاووشی خوانان 5 استان کشور، امروز(11 دی) درحسینیه باغ بهار مهریز برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، نخستین همایش منطقه ای چاووشی خوانی با حضور چاووشی خوانان 5 استان کشور، امروز(11 دی) درحسینیه باغ بهار مهریز برگزار می شود.

بیش از 129 چاووش خوان از مناطق مختلف کشور در این همایش شرکت می کنند و در پایان با قضاوت داوران، چاووش خوانان برتر معرفی می شوند.

ترویج فرهنگ ارزشمند دینی و فرهنگی چاووش خوانی، تربیت چاووش خوانان جوان و ایجاد رقابت سازنده بین چاووش خوانان از اهداف برگزاری این همایش است.
 

محسن رستگاری، سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یزد در پیامی به مناسبت برگزاری همایش منطقه ای چاووشی خوانی در شهرستان  مهریز آورده است:

"وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَاللّهِ فَاِنَّها مِنْ تَقْوی القُلُوب" (سوره حج آیه 32)

هرکس شعائر دین خدا را بزرگ و محترم بدارد این کار نشانه‌ی تقوای دلها (ی آنها ) است.

چاووشی خوانی را باید هنری دینی اسلامی دانست که عشق و عبودیت حق تعالی را با نوائی گرم و دلنشین همراه می سازد، نوای خوش چاووشی خوان برخواسته ازفطرت الهی و سرشت پاک و نیت الهی است، همین طهارت باطنی، صفا و اخلاص بی اختیار اشک چشم ها را روان می سازد.
 

اشعار چاووشی خوانان حاوی مفاهیم نغز و الهی، انسانی و ربانی است و حال خوش و روحانی شنونده را دوچندان می سازد.
 

وی ادامه داده است: مساجد و اماکن مذهبی در اکثر مواقع مبدا و مقصد حرکت برای چاووشی خوانی در هر کوی وبرزن بوده است، چاووشی خوانان حرکت خود را با اتصال به این اماکن روحانی آغاز می کردند و از همین رو این هنر اصیل اسلامی با گذشت سالیان متمادی و تغییر ذائقه ها هنوز در کوچه پس کوچه های شهر و دیار این سرزمین زنده است.
 

گرچه با گذر زمان اندکی گرد فراموشی بر هنر چاووشی خوانی نشسته است ولی این نوای گرم با دل و جان مردم گره خورده است و فراموشی شدنی نیست.
 

رستگاری افزوده است: برگزاری همایش منطقه ای چاووشی خوانی در شهرستان مهریز را باید به فال نیک گرفت، این همایش با تشکیل بانک اطلاعاتی از چاووشی خوانان می تواند گام بلندی در ارتقا و پویائی هر چه بیشتر این هنر اصیل اسلامی بردارد.
 

اینجانب با تقدیر و تشکر از همه عوامل و برگزارکنندگان این همایش آمادگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یزد را برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن این همایش اعلام می دارم.

 

پایان پیام/

کد خبر 211994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha