«ناهید» نقش بانوان در انقلاب را روایت می کند

شهریار زمانی با بیان اینکه از همان سال‌های آغازین انقلاب زنان حضور بسیار پررنگی در اجتماع پیدا کردند، گفت: «ناهید» از جوهره دینی بهره‌مند است.

به گزارش خبرنگار شبستان، رمان ناهید اثر برگزیده در سومین جشنواره داستان انقلاب است که به قلم شهریار زمانی به تحریر درآمده، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

نویسنده در این اثر دارای دیدگاه واقع‌گرایانه است که داستان از نوعی رئالیسم ادبی در مورد جامعه ایران در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی برخوردار است و آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی را که گریبان‌گیر مردم است، بازتاب می‌دهد و از سوی دیگر از جوهره و باورهای دینی بهره‌ برده است.

 

شهریار زمانی هدف‌ش از به نگارش درآمدن این رمان را بیان حضور بانوان در فعالیت‌های انقلاب ذکر کرده، در این‌باره گفت: من مایل بودم که نقش مردم انقلابی را به شعارنویسی محدود نکرده٬ در عین حال روایت‌های جدیدی از حضور خانم‌ها در اجتماع آن زمان داشته باشم. البته به گونه‌ای که در هیچ یک به تکرار نیفتم.

 

وی ادامه داد: سعی کردم تا مباحث انقلابی را در رمان ناهید به نوعی داشته باشم و ظاهر رمان را نیز به بررسی جنبه‌ای از زندگی شخصی خود ناهید اختصاص دهم.

 

این نویسنده درباره واقعیت داشتن داستان نیز اظهار داشت: بخش انتهایی رمان که مربوط به قاچاق اشیاء عتیقه است،‌ ماجرایی واقعی است که جز این قسمت، دیگر بخش‌های کتاب کاملا پرداخته ذهن خودم است و هیچ یک از شخصیت‌ها هویت حقیقی تاریخی ندارند.

 

وی به نقش یک زن و عنوان رمان ناهید اشاره داشته ٬افزود: آگاهانه ناهید را قهرمان رمانم کردم تا از این طریق به حضور زنان در زمان انقلاب و پیش از آن اشاره کنم. چون می‌توان گفت که از همان سال‌ها زنان ناگهان حضور بسیار پررنگ‌تری در اجتماع پیدا کردند.

 

گفتنی است، رمان ناهید که اثر تقدیری در سومین دوره جشنواره داستان انقلاب است٬ تولید مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که سوره مهر آن را 216 صفحه،قطع رقعی و در تیراژ 2500 جلد و با قیمت 4500 تومان منتشر ساخته است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 214959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha