متاسفانه عمده تولید علم کشورمان در دانش هایی غیر از علوم انسانی است

استاد حوزه و دانشگاه با تاکیدبر اینکه ما در زمینه علوم انسانی حرف های زیادی برای گفتن داریم، گفت:امروز بیشترین تولید علم در کشورمان صورت می گیرد اما متاسفانه همه این تولیدات در دانش هایی غیر از علوم انسانی است.

 خبرگزاری شبستان- قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.


بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.


تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، از مبلغان بین المللی، مولف کتاب "مسجد مجازی، رهیافت ها و راهکارها" و از اساتید جامعه الزهرا (س) در بخش سوم گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص حوزه های علمیه و مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه روند پژوهش ها تصریح کرد: ما در خصوص پژوهش ها در حوزه علمیه باید از بعد شفاهی فاصله گرفته و به سمت پژوهش های کتبی حرکت کنیم.

 

وی ادامه داد: تا کنون نظریه پردازی ها همیشه شفاهی بوده و در بهترین حالت به تقریر نویسی (نت برداری شاگردان از سخنان و درس های استاد) ختم می شد اما امروز نظریه پردازی در قالب مقالات رخ می دهد و باید در حوزه ها نیز مکانیزمی تدارک ببینیم تا تولید علم در قالب های جدی صورت گیرد.

 

با وجود ناگفته های فراوان در حوزه علوم انسانی پژوهش هایمان مربوط به غیر این علوم است

وی افزود: جای تاسف و خوشبختی به طور همزمان دارد که بگوییم، امروز بیشترین تولید علم در کشورمان صورت می گیرد ولی همه این تولیدات در دانش هایی غیر از علوم انسانی است و این در حالی است که ما در این حوزه حرف های زیادی برای گفتن داریم.

 

این استاد حوزه افزود: باید قالب های جدیدی برای این موضوع تعریف کنیم که این وظیفه معاونت پژوهشی حوزه علمیه است.

 

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های مکتب سامرا خاطرنشان کرد: این مکتب از برترین مکاتب در تولید علوم حوزوی است که در آن شاگردها مجتهد می شدند و روش آن بهتر از حوزه های علیه قم و نجف است.

 

حجت الاسلام سهروردی گفت: یکی از مسایل مهم در این خصوص این است که باید نظام درس خارج فقه حوزه ها اجتهاد محور باشد ولی متاسفانه امروز تقریر محور است و ما همچنان به جای تولید علم از گفته های اساتید در حوزه ها رونوشت برمی داریم.

 

وی ادامه داد: البته این امر درستی است که نظر اساتید را نیز بدانیم ولی طلبه باید نظریه های خود را نزد استاد خویش ارائه کرده و استاد نیز به تصحیح آن بپردازد تا این روند باعث رشد و حرکت جامعه حوزوی به سمت تولید ایده پردازان و مجتهدانی بزرگ شود.

 

بودن صدا و سیما به مدت یک روز در اختیار روحانیون آرزوی شهید مطهری بود...
وی در ادامه در خصوص حضور روحانیت در برنامه های صدا و سیما تصریح کرد: در این خصوص باید به جمله ای از شهید مطهری اشاره کنم که می گفت: "اگر صدا و سیما یک روز دست ما بود، می توانستیم کل معارف اسلام را انتقال دهیم".

 

این مبلغ دین مبین اسلام در عرصه بین الملل افزود: امروز این آرزو محقق شده و باید قدردان آن باشیم، نباید بگذاریم تا پیام های متناقض از این رسانه پخش شود البته باید متذکر شوم که این گفته به معنای مقاومت در مقابل آزاد اندیشی نیست.

 

وی تصریح کرد: رسانه ها با توده مردم در ارتباط هستند و بر همین اساس باید پیام هایی همگن از آنها صادر شود مثلا در برنامه ای که در خصوص موضوع قناعت است، شاهد استفاده از لوکیشنی هستیم که گاها میلیون ها تومان هزینه برده پس نمی توان در این خصوص انتظاری جز نتیجه معکوس داشت.

 

حجت الاسلام سهروردی در ادامه خاطرنشان کرد: البته نباید اثرات مثبت این برنامه ها را نادیده گرفت اما این نقدها در راستای رسیدن به وضعیت مطلوب صورت می گیرد.

 

امید به حضور روحانیت به عنوان برنامه ساز در رسانه ها
وی ادامه داد: چنین برنامه هایی نباید متناقض و پیام شکن باشد به طور مثال زمان هایی می بینیم که از سیما برنامه ای با حضور کارشناس مذهبی پخش می شود ولی پس از آن مجموعه ای پخش می شود که تمام پیام های برنامه قبلی را نقض می کند.

 

مولف کتاب "مسجد مجازی، رهیافت ها و راهکارها" گفت: همه این مسایل بر این امر تاکید دارد که باید حضور روحانیت در برنامه های رادیویی و تلویزیونی عالمانه و همه جانبه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: امید داریم تا قشر روحانی نه تنها به عنوان کارشناس بلکه به عنوان تولید کننده برنامه های مختلف در صدا و سیما حضور یافته و در این خصوص توانمندی های لازم را کسب نمایند.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 216069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha