تجاری سازی علوم انسانی یعنی تدوین علم نافع و مولد ثروت

نژادنوری با بیان این مطلب که بحث تجاری سازی علوم به علم نافع باز می گردد، گفت: همسو با تاکید رهبری بر بستن در چاه های نفت و کاربردی کردن علوم، باید تولید ثروت از دانش در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، برنامه "زاویه"، به تهیه کنندگی علیرضا حائری، چهارشنبه شب بعد از چند هفته توقف پخش به علت مشخص شدن مجری کارشناس جدید، با اجرای مسعود معینی‌پور و با موضوع "تجاری سازی علوم انسانی"، با حضور محمدمهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهشی وزارت علوم و قاسم پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روی آنتن رفت.

بر پایه این گزارش، مهدی نژاد نوری، در این برنامه در رابطه با ضرورت و چرایی تجاری سازی علوم انسانی و ثمرات تحقق این مهم اظهار کرد: در مجموع هدف از طرح چنین موضوعی به مسئله علم نافع بر می گردد، به بیان دیگر بحث ما در اینجا علم نافع است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم حقیقت ماجرا را درک کنیم به این موضوع اشاره خواهم داشت که در دهه گذشته هر استادی به اندازه توانی که داشت آنچه در دوره دکتری خوانده بود و مایل به ادامه بود را به صورت مقاله و پژوهش ارائه می کرد که البته با این روند در تولید مقاله رتبه ما در زمینه (همه علوم) به رتبه سیزدهم رسید.
معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: اما بحث تجاری سازی مسئله ای دیگر است، رهبری عنوان کردند که روزی در چاه های کشور را ببندیم و با صادرات غیرنفتی کشور را اداره نماییم؛ به عبارت دیگر تولید ثروت از دانش در دستور کار قرار گیرد، یا در جای دیگر ایشان گفتند که 90 درصد پایان نامه ها و تحقیقات کاربردی باشند، حال با توجه به تاکیدات ایشان همان طور که پیشتر گفتم مشخص می شود که باید به دنبال علم نافع باشیم و جهت رسیدن به مقصود نهایی زنجیره ای از کارها و علوم باید دست به دست هم دهند.

وی با بیان اینکه از خواص علوم انسانی این است که پشتیبان سایر علوم محسوب می شود، گفت: در نگاه اول آنچه که از مفهوم تجاری سازی علوم مستفاد می شود در حقیقت همان نافع بودن است.
مهدی نژاد نوری عنوان کرد: نگاه دوم به خود علوم انسانی باز می گردد، اینکه علوم انسانی همه از یک طیف نیستند و رشته های مختلفی از جمله روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و... ذیل آن قرار می گیرد که بخشی از آنها بازار دارد و بخشی هم بازار ندارد و مبانی نظری و جهان بینی را دارا است.

وی ابراز کرد: تجاری سازی علوم انسانی دو وجه غالب و اختصاصی دارد، وجه غالب آن که دانش ما جامعه ما را هدایت کند که بخشی از این روند به علوم لمسی و برخی نیز در مسیر جهت دهی قرار می گیرند که کار علوم انسانی در زمره دست دوم قلمداد می شود.
مهدی نژاد نوری تاکید کرد: اما با توجه به مطالب یاد شده و این که ادعا می شود باید در حوزه علوم انسانی نظریه سازی شود، آیا جامعه هدف یعنی 2 میلیون دانشجوی علوم انسانی و اساتید همگی تحت یک پرچم و به دنبال این مهم هستند؟ قطعا باید سطح یک کار و این موضوع از سوی اساتید مشخص شود که هر رشته چه قدر سهم دارد.
وی درباره اقدامات وزارت علوم برای تجاری سازی علوم انسانی اعلام کرد: وزارت علوم با توجه به وظایف قانونی که دارد گام های مهمی برداشته و این فرآیندبه نتیجه می رسد، هرچند که زمانی زیادی می برد.
معاون پژوهشی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی در باب اینکه آیا نگاه مسئله یاب به تجاری سازی علوم انسانی وجود دارد و اینکه چرا صاحب نظران علوم انسانی در صدر کارهای مرتبط با این رشته بعضا نیستند، خاطرنشان کرد: شورای تحول علوم انسانی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی 15 کارگروه دارد که مسئولان آن همه در حوزه علوم انسانی هستند بنابراین صاحب نظران این علوم در بطن بحث بوده و هستند.
پایان پیام/


 

کد خبر 217809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha