عید نوروز بدون بودجه بروید خانه راهتان نمی‌دهند

رییس‌جمهور در هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1390 به مجلس خطاب به وکلای ملت گفت: عید نوروز بدون بودجه بروید خانه راهتان نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، طبق قرارها و قول‌های قبلی دولت قرار است لایحه بودجه سال 1390 امروز یکشنبه یک اسفند به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

ساعت 8:30 است و جلسه علنی مجلس با نطق پیش از دستور لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مورد حوادث منطقه و هشدار دادن به آمریکایی ها برای دخالت نکردن در امور کشورهای اسلامی وارد دستور می‌شود.

نمایندگان در گوشه و کنار با تشکیل جلساتی با یکدیگر مشغول رایزنی هستند.

جعفر قادری، نماینده شیراز در گوشه‌‌ای از مجلس مشغول توضیح دادن مسئله‌ای برای حجت‌الاسلام حسینیان، کریمی و قدوسی، ستار هدایت‌خواه، علی‌اصغر زارعی نماینده تهران است و آنها نیز در این بحث گویا حضور فعال دارند.

ساعت از 10 هم گذشته است و همچنان خبرنگاران، عکاسان، وکلای ملت و ساختمان سبز بهارستان منتظر حضور رییس‌جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال 1390 است.

تصویربرداران و عکاسان که از نخستین دقایق امروز منتظر هستند سوژه‌های دیگری را شکار می‌کنند تا نوبت به حضور رییس‌جمهور برسد.

جلسه علنی مجلس با بررسی دو مصوبه وارد نطق‌های میان‌دستور می‌شود.

فاطمه رهبر، نماینده تهران که از جمله ناطقین است در نطق میان‌دستور خود تأکید می‌کند که خواص بی‌بصیرت با وجود 20 ماه تاکنون سکوت بر لب گذاشته‌اند.

احمد توکلی، دیگر نماینده تهران نیز با اعلام انزجار از اقدام عده‌ای فتنه‌گر در روز 25 بهمن از همکاران اقلیت خود در مجلس برای موضع‌گیری در برابر حوادث 25 بهمن تشکر کرد.

آخرین ناطق سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا بود که همزمان با نطق وی شلوغی دم در ورودی مجلس حکایت از حضور رییس‌جمهور را داد.

در سمت راست باز می‌شود و رییس‌جمهور و هیئت دولت رأس ساعت 10:55 با همراهی سیدشهاب‌الدین صدر نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

تقریبا تمامی وزرا، رییس‌جمهور را برای ارایه مهم‌ترین سند مالی کشور در سال 1390 به مجلس مشایعت می‌کنند.

نمایندگان بسیاری به استقبال رییس‌جمهور رفته‌اند و همراه وی وارد صحن می‌شوند که از آن جمله حجت‌الاسلام موسوی نماینده اردبیل، حجت‌الاسلام نوروزی نماینده رباط‌کریم، اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش، ستار هدایت‌خواه نماینده دنا و بویراحمد، حجت‌الاسلام غضنفرآبادی نماینده بم، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده تهران، حجت‌الاسلام سلیمی نماینده محلات، اسماعیل کوثری نماینده تهران، نقوی حسینی نماینده ورامین و حجت‌الاسلام حسن ملک‌محمدی نماینده دامغان را می‌توان نام برد.

با ورود رییس‌جمهور، نمایندگان صلواتی ختم می‌کنند و وی بعد از احوال‌پرسی و دیده‌بوسی با نمایندگان سر صندلی خود در جایگاه ویژه می‌نشیند به محض نشستن رییس‌جمهور بر صندلی نمایندگان دور او جمع می‌شوند به گونه‌ای که دیگر وی مشخص نیست.

علی لاریجانی بعد از اتمام نطق دلخوش ضمن عرض خیرمقدم به رییس‌جمهور از وی خواست که برای سخنرانی و دفاع از لایحه بودجه‌اش پشت تریبون برود.

رییس‌جمهور نیز بعد از جواب دادن به یکی دو تا از نمایندگان در جایگاه حاضر می‌شود و سخنان خود را با تبریک ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع) آغاز می‌کند.

رییس‌جمهور ضمن برشمردن ویژگی‌های لایحه بودجه سال 90 از نمایندگان می‌خواهد که انسجام و شاکله بودجه را حفظ کنند. در همین لحظه نمایندگان از رییس‌جمهور خواستند رقم کل بودجه را عنوان کند که وی گفت بعدا مشخص می‌شود. با اصرار نمایندگان، رییس‌جمهور رقم بودجه را 176 هزار میلیارد و 993 میلیارد تومان عنوان کرد.

رییس‌جمهور بعد از اعلام رقم بودجه عمومی از عزیزی معاون نظارت، برنامه‌ریزی و راهبردی خواست تا لایحه بودجه را به وی بدهد.

رییس‌جمهور با ارایه لایحه بودجه به لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: عید نوروز بدون بودجه بروید خانه راهتان نمی‌دهند. این سخن رییس‌جمهور باعث خنده نمایندگان هیئت‌رییسه و لاریجانی شد.

در واقع شاید این سخن رییس‌جمهور طعنه‌ای بود به حرف و حدیث‌هایی که این روزها مبنی بر بررسی یک دوازدهم و یا چند دوازدهمی لایحه بودجه سال 1390 در مجلس شنیده می‌شود و وی با این سخن از آنها خواست تکلیف لایحه بودجه سال 1390 را قبل از عید نوروز بررسی کنند.

بعد از سخنان رییس‌جمهور مجددا نمایندگان اطراف وی جمع شدند و این بار تعداد بسیاری از نمایندگان با وی مشغول گپ و گفت بودند. دیگر وزرا و معاونان رییس‌جمهور نیز سرشان شلوغ بود و در هر گوشه‌ای از مجلس تجمعی برپا بود.

به مدت 20 دقیقه رییس‌جمهور در صحن علنی مشغول پاسخ‌گویی به نمایندگان ملت بود و سپس با مشایعت نمایندگان از دربی که وارد شده بود، خارج شد.

لاریجانی نیز بعد از سخنان رییس‌جمهور از وی و هیئت دولت تشکر کرد و از نمایندگان خواست به دلیل ضیق وقت به لایحه با سرعت رسیدگی کنند.

اما گویا این حرف لاریجانی به مذاق برخی نمایندگان همانند احمد توکلی و داریوش قمری نماینده ایلام خوش نیامد و آنان در تذکراتی رسیدگی به لایحه بودجه قبل از سال 1390 را کاری غیرممکن دانستند.

پایان پیام/
 

کد خبر 22088

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha