واکنش جهانیان به جنایتهای خونین قذافی

حملات سرکوبگرانه دولت لیبی علیه مردم خشم جهانیان را برانگیخت و سوال اینجاست که سرنوشت لیبی چه خواهد شد؟

خبرگزاری شبستان، پس از انقلاب تونس و مصر علیه دیکتاتوری، مردم لیبی نیز برای رسیدن به اهداف خود وارد عرصه شده و دست به تظاهرات زدند.
این تظاهرات با تظاهرات کشورهای دیگر متفاوت بود، معمر قذافی، رهبر لیبی برای حکومت اجباری خود دست به کشتار خونین زد، به طوری که تنها در یک روز بیش از 60 نفر کشته شدند.
معمر قذافی برای بقای خود به نیروهایش دستور داد تا با تمام قوا، زمینی و هوایی مردم را بکشند و حتی نیروهایی که از کشیدن توپ و تفنگ خودداری کردند، به خاطر ترس از جان خود پناهنده شدند.
معمر قذافی در سخنان دیروز خود باردیگر بر قدرت طلبی خود تاکید کرد و گفت: تا آخرین قطره خون پافشاری می کند.
بر همین اساس، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نشستی تشکیل دادند و اقدام سرکوبکرانه رهبرلیبی را محکوم کردند.
مایا کوچیانچیک، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله نیروهای لیبیایی به مردم را به شدت محکوم کرد و گفت: ارتش لیبی باید از خشونت خودداری کند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از این اقدام لیبی ابراز نارضایتی کرد و به سازمانهای بین المللی درباره پیامدهای این اقدامات هشدار داد.
دیوید کامرون، نخست وزیر لیبی در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: باید اصلاحات کامل اقتصادی و سیاسی در کشورهای عربی صورت گیرد.
وی با درخواست پایان دادن به سرکوب مردم اظهار داشت: جوانان حق دارند تا با برداشته شدن موانع از سر راهشان به اهداف خود دست یابند و انجام دادن اصلاحات بهتر از خشونت و سرکوب است.
گیدو ویستر ویله، وزیر امور خارجه آلمان رهبری لیبی را در صورت متوقف نکردن سرکوب تهدید کرد.
سیلویو برلسکونی، نخست وزیر انگلیس خشونت در حق شهروندان را محکوم کرد و این اقدام را غیر قابل پذیرش خواند.
دولت چین از مواضع سیاسی لیبی ابراز نگرانی کرد و تامین ضمانت و امنیت چینی ها در لیبی را خواستار شد.
جمهوری اسلامی ایران کشتار افراد بی گناه را محکوم کرد و از گروههای بین المللی خواست تا جلوی این اقدامات را بگیرند.
ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد نسبت به کشتاری که در لیبی به وقوع می پیوندد، هشدار داد و گفت: حملات علیه مردم جنایت بشری است و تحقیق بین المللی مستقل را خواستار شد.
پیلاوی از مقامات خواست تا هر چه سریعتر جلوی اقدامات خشونت بار را بگیرند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا توقف حمام خون را که غیر قابل پذیرش است، خواستار شد و گفت: جهانیان اخبار لیبی را رصد می کنند.
وی افزود: ایالت متحده آمریکا با خانواده بین الملل این اقدامات را محکوم می کند و دولت لیبی می خواهد تا به حقوق ملتش احترام بگذارد.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نسبت به اقدام لیبی هشدار و گفت: لیبی اشتباه می کند که به درخواست آزادی و دموکراسی که مردم خواهان آن هستند، پاسخ نمی دهد.
ارودغان در مقابل نمایندگان حزب گفت: لیبی اگر به خواست مردم گوش نکند، اشتباه مرتکب می شود و دخالت علیه کسانی که خواستار آزادی هستند، به ادامه خشونتها کمک می کند.
حمید الشاعری، هنرمند لیبیایی گفت: شهدای انقلاب لیبی شهید راه آزادی شدند و مصر نیز با خون مردم آزاد شد.
الشاعری در فیس بوک نوشت: خطاب به معمر قذافی می گویم که تسلیم نخواهیم شد یا پیروز می شویم یا می میریم.
وی برخورد وحشیانه با تظاهرکنندگان را محکوم کرد و اظهار داشت: استفاده از اسلحه و گازهای اشک آور جهانیان را به خشم واداشته است.
عبدالرحمن العطیه، دبیرکل شورای همکاریهای خلیج فارس کشتار مردم لیبی را محکوم کرد و از جهان عرب و اسلام خواست تا برای مردم لیبی کاری کنند.
العطیه اظهار داشت: اقدامات خشونت آمیز علیه مردم به منزله زیر پاگذاشتن کوچکترین ارزشهای انسانی است و با کرامت و حقوق بشر منافات دارد.
دولت انگلیس پس از حملات خشونت بار لیبی، صدور اسلحه به لیبی را ممنوع کرد .
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در گفتگوی تلفنی با بان کی مون از وی خواست تا سازمانهای بین المللی موضعی فوری را برای جلوگیری از خشونت اتخاذ کنند.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز اقدامات خشونت بار لیبی را محکوم کرد و از مقامات لیبی خواست تا از قلع و قمع مردم خود دست بردارد.
راسموسن اظهار داشت: ملت لیبی مانند دیگر ملتهای خاورمیانه خواستار تغییر و دموکراسی هستند و پاسخ به درخواست مردم تنها حقوق اساسی مردم است که نمی توان آن را انکار کرد.
باید دید با بازتابهای بین المللی معمر قذافی تا کجا پیش خواهد رفت و سرنوشت مردم لیبی به کجا خواهد رسید؟
پایان پیام/

 

 

کد خبر 22515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha