تلاش کنیم شب یلدا به عنوان شب قصه گویی ایرانیان ثبت شود

سید صادق رضایی ضمن برشمرد اهمیت قصه و قصه گویی در فرهنگی اسلامی گفت: تلاش کنیم شب یلدا به عنوان شب قصه و قصه گویی ایرانیان در یونسکو ثبت شود.

به گزارش خبرنگار شبستان،نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 24 بهمن، با حضور سیدصادق رضایی، مدیرعامل و محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی و رئیس این جشنواره، محمود مروج مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون و دبیر جشنواره و حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی مدیر کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی در محل آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.


در آغاز این نشست خبری سید صادق رضایی، گفت: درهیچ کتابی سراغ نداریم که خدا از بیان هنری قصه، برای تفهیم مفهوم و مطلب استفاده نکرده باشد. پس اولین قصه‌گو خداست و خداوند بهتر از هر کسی با فطرت انسان آشنا است که برای تعلیم و تربیت و بنده شدنش، از بیان هنری و قالب قصه استفاده کرد.


وی ادامه داد: اگر قصه‌گو مهارت داشته باشد، قصه‌ای که انتخاب کرده متناسب با مخاطبش باشد، صوت و بیان خوبی هم داشته باشد و نه با زبان دهان که با زبان بدن بتواند مفهوم را منتقل کند، بیشتر از این‌که مخاطب از قصه لذت ببرد، خود قصه‌گو لذت خواهد برد.

 

وی در ادامه با بیان یک ضرب المثل افریقایی ،گفت: یک ضرب‌المثل آفریقایی وجود دارد که می‌گوید خداوند کودکان را به کسی می‌دهد که دست کم 100 قصه بلد باشند. بنابراین اگر می‌خواهید در این زمینه مطالعه کنید، بهتر است گروهی درباره‌اش تحقیق کنند و مقایسه‌ای میان گنجینه لغات و میزان هوشمندی بچه‌هایی که قبل از 6 سالگی قصه‌های زیادی شنیده‌اند با بچه‌هایی که قصه نشنیده‌اند، انجام دهید. چرا که قصه بهترین تمرین گوش کردن و صبر کردن است.


رضایی در ادامه 10 دقیقه قصه را برای بچه 6 ساله کافی دانست و اضافه کرد: برای نوجوان هم می‌توان نیم ساعت قصه را کافی دانست ،اینکه بچه‌ای در کودکی و نوجوانی عادت کرده که نیم ساعت قصه گوش بدهد، موجب می‌شود در بزرگسالی هم به راحتی بتواند چنین مدتی را به شنیدن حرف دیگران اختصاص دهد و صبر کند. البته هدف از قصه‌گویی، صرفاً تمرین صبر نیست بلکه بچه‌ها باید از قصه لذت ببرند اما این موضوع به طور ناخودآگاه در ضمیرشان جا خواهد گرفت.

 

رضایی در ادامه گفت: کانون در پی این نیست که صرفا جشنواره‌ای راه بیندازد و یک عده هم بیایند و فقط قصه بگویند. افرادی که برای حضور در جشنواره دعوت شده‌اند، افرادی هستند که سال‌هاست قصه گفته‌اند و قصه خواهند گفت. حالا که قریب 50 سال است کانون دارد قصه می‌گوید، ما در این جشنواره از قصه‌گوهای پیشکسوت و قدیمی کشورمان تجلیل و تقدیر خواهیم کرد. به نظرمان برگزاری جشنواره به این موضوع کمک خواهد کرد.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: قصه مبنای آسمانی و ریشه در وحی دارد. خداوند در سوره سجده می‌گوید: ما از آسمان، زمین را تدبیر می‌کنیم. مدیریت زمین توسط آسمانی‌هاست. یعنی باید بچه‌ها را طوری تربیت کنیم که چشمشان به آسمان باشد. در این راه هم به دنبال افراط و تفریط نیستیم و نمی‌خواهیم قرآن را به طور مستقیم به حلق کودکان بریزیم. بلکه در چنین کاری باید قصه‌گو، قصه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان انتخاب کند که مضامینش الهی و آسمانی باشد. وقتی تا بزرگ شدن بچه، برایش قصه‌هایی بگوییم که در آن سرنوشت خوب و بد مشخص شود، درک خوب و بد وقتی که بچه بزرگ شد، برایش مشکل نخواهد بود.

 

وی درادامه با بیان اینکه درشانزدهمین دوره جشنواره قصه‌گویی،گفت: شهید مطهری استاد فلسفه، منطق و عرفان بود، اما وقتی نگاه می‌کند و مخاطب کودک و نوجوان را می‌بیند، متوجه می‌شود که در حد و اندازه درک این گروه هم باید اثر تولید کند. گویی پیش خودش گفته است که این بچه‌ها از من طلبی دارند و این بدهکاری را با کتاب «داستان راستان» پرداخت کرده است.


وی با اشاره به اینکه قصه گویی حافظه و ذهن کودکان را تقویت می کند اضافه کرد: امیدوارم به جایی برسیم که پارکهای قصه گویی در کشور تاسیس شود و حتی بتوانیم شبیلدا را به عنوان شب قصه ویی ایرانیان در یونسکو ثبت جهانی کنیم.

رضایی در پایان سخنانش گفت:هیچ انسانی برای القای مطلب مورد نظرش، بی‌نیاز از قصه و داستان نیست. چون این موضوع یک امر فطری است. برگزاری چنین جشنواره‌ای و همچنین قصه‌گفتن برای بچه‌ها کار آسانی است، اگر به خودمان زحمت بدهیم و با فطرت آسمانی، به وظیفه خودمان عمل کنیم.


نشست خبری شانزدهمین جشنواره قصه ویی صبح امروز در کنون پروش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.
پایان پیام/
 

کد خبر 227692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha