سخنان آیت الله مجتبی تهرانی در گوش هر شنونده‌ای انذار ایجاد می‌کرد

آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله مجتبی تهرانی با اشاره به اینکه ثمرات علوم دینی در جان آیت‌الله مجتبی تهرانی متجلی شده بود، گفت: سخنان ایشان در گوش هر شنونده‌ای انذار ایجاد می‌کرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت‌الله جوادی آملی، در پیامی تصویری که در مراسم چهلم آیت‌الله مجتبی تهرانی پخش شد، گفت: ارتحال عالم ربانی و فقیه آیت‌الله مجتبی تهرانی را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر (عج)، جامعه روحانیت، حوزه‌های علمیه، شاگردان خاص آن مرحوم تسلیت عرض کرده و از خدای منان خواستارم تا حشر ایشان را با اولیای الهی قرار دهد. همچنین این مصیبت را به خانواده آن مرحوم و آیت‌الله مرتضی تهرانی تسلیت گفته و امید است همچنان نفحات هدایت الهی بر خانواده ایشان افروخته و روشن بماند.

وی با اشاره به ویژگی‌های علمی آیت‌الله مجتبی تهرانی خاطرنشان کرد: ایشان عمری را صرف آموزش و آموختن علوم دینی کرده و اگر علم را به دو دسته تقسیم کنیم طبق روایات و احادیث برخی معتقدند که علوم برحسب موضوع تقسیم شده و برخی دیگر معتقد بوده علم برحسب غایت و هدف توزیع می‌گردد و تمایز آن بر اساس اهداف بوده که هر دو صورت آیت‌الله مجتبی تهرانی سال‌های متمادی در راه خدمت علوم دینی مشغول بودند.

 

آیت‌الله جوادی آملی افزود: اگر به تمایز علوم بر موضوعات قایل باشیم آیت‌الله مجتبی تهرانی از بحث اخلاق در سایه آیات و روایات بهره‌مند بوده و در فقه نیز از کتاب و سنت پیامبر (ص) استفاده می‌کردند. همچنین اگر تمایز علوم را بر اهداف و اغراض قایل بدانیم ایشان عمری در این راه صرف کرده‌اند.

وی افزود: غرض از علم بارورکردن خود انسان و انذار امت اسلامی بوده و انسان پس از کسب علم الهی به درجه‌ای می‌رسد که وقتی از خوف خدا سخن می‌گوید هم می‌هراسد و هم دیگران را می‌هراساند. همچنین اگر کسی پس از تفقه در دین به جایی نرسیده باشد که حرف‌اش در جامعه اثر نداشته باشد علم او ثمره‌ای نداشته است.

وی با بیان این مطلب که ثمرات علوم دینی در جان آیت‌الله مجتبی تهرانی متجلی شده بود، خاطرنشان کرد: سخنان ایشان در گوش هر شنونده‌ای انذار ایجاد می‌کرد و مخاطب را از جهنم می‌هراساند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به مثالی به منظور تفهیم علوم بدنی و علوم دینی تصریح کرد: اگر عالمی پس از کسب مدارج بالای دینی با هدف کسب جاه و مقام رشد کرده باشد علم او علمی بدنی است حال آنکه ذات علومی که کسب کرده، الهی است. همچنین در مقابل اگر طبیب و یا داروسازی برای رضای خدا و قرب الهی به کسب علوم پرداخته علمی دینی داشته در حالی که ذات علم آن بدنی بوده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی تصریح کرد: ایشان دایما در فضای دین نفس می‌کشیدند و علاوه بر کسب فیوضات الهی دیگران را نیز از آن بهره‌مند می‌ساخت.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تقسیم‌بندی علوم به دو دسته عالی و اصالی خاطرنشان کرد: طنین علوم در درجه عالی بوده و آنچه که به آن اصالت می‌دهد قرب الهی و سنت اهل بیت و پیامبر اسلام (ص) است لذا آیت‌الله مجتبی تهرانی نیز با کسب این علوم نور را در فضای دل خود روشن ساخته و وجودش را از هر غباری زدوده بود.

وی افزود: یکی از نشانه‌های اینکه انسان دارای نور متصورشده از علوم الهی است آن است که از هر فریبی به دور بوده و بهشت به او ارزانی می‌گردد و انسان قبل از رحلت خود ره‌توشه خود را آماده کرده که آیت‌الله مجتبی تهرانی عمری را در کسب علوم اصیل صرف کرده که امید است سیره و سنت او باقی بماند.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان گفت: امیدوارم ملت ایران به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در سایه توجهات حضرت ولیعصر حفظ گردند و از هرگونه گزندی به دور باشند.

پایان پیام/
 

کد خبر 228271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha