آیت الله مصباح: حب ثروت ، شهوت و مقام مانع بصیرت است

عضو خبرگان رهبری گفت: یکی از مولفه های بصیرت تقواست و حب ثروت، شهوت و مقام مانع بصیرت دینی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله مصباح یزدی امروز(6 اسفند)در جمع تعدادی از ناظرین شورای نگهبان با اشاره به مشکلات پیش روی حضرت علی(ع) پس از تصدی امر خلافت و بصیرت دینی آن حضرت گفت: سه تن از نزدیکان پیامبر(ص) در مقابل علی (ع) قرار گرفتند، در این صورت امر بر هرکسی مشتبه می شود و نمی تواند بفهمد کدام طرف حق است.

 

علامه مصباح یزدی، با اشاره به اینکه معلوم نیست که اگر ما در آن زمان بودیم طرفدار علی(ع) بودیم یا در مقابل او می ایستادیم، اظهار داشت: همسر پیامبر و طلحه و زبیر در یک طرف قرار داشتند و علی(ع) در طرف دیگر و این درحالی است که هنوز بحثی از مقام عصمت برای ائمه(ع) نبود و در نگاه مردم طلحه و زبیر اگر مقامی بیش از علی(ع) نداشتند، کمتر از او هم نبودند.

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ادامه داد: حتی بسیاری ازکسانی که طرفدار حضرت علی(ع) بودند نیز نه به خاطر اعتقاد بلکه به خاطر بیعتی که با او داشتند، بود .

 

وی با اشاره به تصمیم از روی بصیرت امیرالمؤمنین(ع) گفت: حضرت علی(ع) جنگ نگردن با آنها را خروج از اسلام دانست و با آنها به جنگ پرداخت و به گفته خویش این تصمیم را از روی بصیرت دینی گرفت.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه، با اشاره به اینکه بصیرت دارای مراتب متعدد است و معصوم دارای بالاترین مرتبه آن است، اظهار داشت: برای مردم پیروی از معصوم و جانشین آنها برای منحرف نشدن کافی است و بحمدلله امروز شبیه ترین افراد به معصوم، جانشینی ایشان را بر عهده دارد.

 

وی با بیان اینکه پیروی از ولایت فقیه نیز مرتبه ای از بصیرت است، ادامه داد: برای کسب بصیرت سه مؤلفه وجود دارد که اولین آنها استعداد خدادادی است یعنی برای بصیرت انسان به هوش اجتماعی نیاز دارد.

 

آیت الله مصباح یزدی، دومین مؤلفه بصیرت را شناخت دین دانست و گفت: در بسیاری از موارد دشمن با استفاده از نام دین در صدد منحرف کردن جامعه است و اگر انسان دین را نشناسد منحرف خواهد شد.

 

وی شناخت مصادیق احکام کلی دین را نیز ضروری دانست و گفت: برای دستیابی به این شناخت مطالعه تاریخ اسلام به ویژه صدر اسلام رهگشاست، چرا که بسیاری از کسانی که زمانی در رکاب پیامبر (ص) می جنگیدند ، روزی در مقابل علی(ع) قرار گرفتند و منحرف شدند .

 

عضو خبرگان رهبری گفت: کسانی که وقایع صدر انقلاب را بفهمند تعجب نخواهند کرد وقتی می بینند فردی که از دست امام خمینی(ره) حکم مسئولیت خود را گرفت، برای سرنگونی نظام اسلامی از اسرائیل کمک می گیرد.

 

وی بخاطر نشان کرد: همه ما به هرکجا که برسیم در معرض انحراف هستیم و برای عدم انحراف باید دیگر مؤلفه بصیرت یعنی تقوا را کسب کنیم و از حب ثروت و شهوت و مقام بپرهیزیم.

 

علامه مصباح یزدی، با تإکید بر اینکه انحراف در هر زمانی ممکن است ادامه داد: برخی از افراد در سنین پیری با وجود داشتن ثروت و مقام باز به دنبال افزایش آن هستند.

 

وی در پایان ضمن تأکید بر لزوم بصیرت افزائی اظهار داشت: هوش خدادای، آگاهی دینی و تقوا الهی مؤلفه های بصیرت دینی هستند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 22961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha