ایران، برزیل و ترکیه، حلقه ای ناگسستنی در مقابل آمریکا

بین الملل: سلسو آموریم، وزیر امور خارجه برزیل در یک مصاحبه اختصاصی با رییس سایت فارین پالیسی گفت: حلقه ارتباطی ایران، برزیل و ترکیه ناگسستنی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سلسو آموریم، وزیر امور خارجه برزیل در یک مصاحبه اختصاصی با سوزان گلاسر، رییس سایت فارین پالیسی، به توضیح درباره سیاست های خارجی برزیل و لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل در اداره برزیل پرداخت.
گلاسر در وهله اول درباره روابط ایران و ترکیه و برزیل که اخیرا به حلقه تنگی تبدیل شده است اشاره کرد و اینگونه پرسید: از رابطه ای اخیرا بین ایران، ترکیه و برزیل تحکیم شده است، ما تصور می کنیم تحکیم رابطه برزیل با ایران به تحکیم این رابطه با ترکیه و همتای ترکی شما احمد داوود اغلو کمک به سزایی کرده است؟

آموریم: بله،باید بگویم که در حوزه ارتباط این سه کشور چندین بار پیش از این با کشور ترکیه مذاکراتی داشته ایم اما با وجود مذاکرات اخیر کشور ایران همچون میانجی گری اعتماد کامل را میان برزیل و ترکیه بوجود آورد و به دنبال این ارتباط دیدار رئسای جمهور برزیل و ترکیه که هرگز اتفاق نیفتاده بود، به وقوع پیوست.
ما بر این باوریم دو کشور ایران و ترکیه که هر دو مسلمان هستند در مسائل زیادی با هم هدف هستند و آنچه که ما را به ایران نزدیک کرده است وظیفه حمایت از برنامه هسته ای ایران بود. از آنجایی که ما عضو غیردائم شورای امنیت هستیم بر خود واجب دانستیم تا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را به اثبات رسانده و از آن حمایت کنیم در این راستا، کشور ترکیه با ما هم گام شد و همین امر سه کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کرد.
من اعتقاد دارم کشور برزیل با روابط گسترده خارجی که دارد می تواند مشکل ایران در مسئله هسته ای حل کند.
گلاسر : کشور برزیل همواره در ارتباطات چند جانبه موفق بوده است، اکنون کشور برزیل از دنیای خارجی چه انتظاری دارد؟
آموریم:ما برای تحکیم روابط چند جانبه تعهدات، افکار و ذهنیات خود را در اختیار قرار می دهیم و همگان می توانند از مغز اقتصادی و سیاسی ما استفاده کنند.
اما برزیل دچار مشکلاتی است. نابرابری در قاره آمریکا مشکلی است که دولت را منزوی کرده در صورتی که دولت برزیل بسیار قدرتمند است.
ما توانایی آن را داریم که مذاکرات موثری را با کشورهای دنیا داشته باشیم و تحولات سیاسی عظیمی را خلق کنیم.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا برآورد کرده است توانایی ما در ایجاد روابط چند جانبه نه تنها باعث جذب دوستان بیشتر می شود بلکه دشمنان را نیز به وحشت می اندازد.
گلاسر : پس اکنون شما دارای قدرت بالایی در منطقه هستید؟
آموریم: در دنیای امروز قدرت نظامی خیلی کم قابل استفاده است و توانایی های دیگری چون مذاکره بسیار قدرتمند تر از هر سلاح دیگر است که ما به آن مجهزیم.
توانایی ما بر پایه توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بنا نهاده شده است، وهمه این ها به کمک ما می آیند تا روابط خود را توسعه و حفظ کنیم.
کشورهایی چون آمریکا، روسیه و چین به جای تجهیز نظامی باید به دنبال تجهیز خود به رشد توانایی های اقتصادی باشند.
آمریکا فارغ از سقوط اقتصادی خود در حال تجهیز قوای نظامی است که تنها به تشدید تنش در جهان کمک می کند.
گلاسر : نظر شما در ارتباط با توانایی آمریکا در روابط چند جانبه چیست؟
آموریم: کشور آمریکا در این امر ناتوان است و همواره به دنبال بهانه ای برای یافتن دشمن می گردد یک روز عراق و امروز ایران را خطری بزرگ محسوب می کند و با این سیاست همواره دوستان خود را ازدست داده و به شمار دشمنان خود می افزاید.
گلاسر : آیا شما تجربه ای بد از رابطه با دولت لولا با دولت اوباما داشته اید؟
آموریم:تصور نمی کنم که تا کنون رابطه بد برجسته ای وجود داشته باشد و ما ناامید نیستیم اما از این ناامیدیم که آمریکا هیچ شانس و یا فرصتی به طرف مقابل نمی دهد و حتی اگر یک سوء تفاهم ناخوشایند را احساس کند برای همیشه کشور مقابل را سرکش و در نتیجه دشمن می داند.
و بیانیه تهران آمریکا را نسبت به برزیل بدبین کرده است قبل از اینکه حتی یکبار آن را بررسی کند همچون قبل باور کرد که دوست ایران را باید دشمن بپندارد.
فرانسه، روسیه و آمریکا همواره بدون اینکه منتظر پاسخی از ایران باشند مدارکی ساختگی مبنی بر دستیابی ایران به انرژی هسته ای و ساخت سلاح های اتمی ارائه می کنند و این همان شیوه ای است که ما هرگز نمی پسندیم.
ما به امضاهایی متعهد هستیم که در بیانیه تهران آمده است و فقط حرف نخواهیم زد چراکه ابراز حمایت کلامی تنها کافی نیست.
 

کد خبر 2334

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha