توافقنامه امنیتی تهران -مسقط وارد فاز جدیدی شد

وزیر کشور با توافقنامه امنیتی ایران-عمان گفت:60 درصد از انرژی جهان از آبراه تنگه هرمز عبور می‌کند. بنابراین همکاری‌های ایران و عمان از نظر اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ مهندس «مصطفی محمدنجار»، وزیر کشور طی نشست خبری با حضور رسانه‌های عمانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این سفر چه اهداف و نظری به دنبال داشت، گفت: ایران و عمان اشتراکات زیادی در زمینه فرهنگی، تاریخی، دینی و مذهبی با هم دارند و مردم دو کشور قرن‌های متوالی برادرانه در کنار هم زندگی کردند.
وزیر کشور با بیان اینکه دو کشور ایران و عمان در کنار آبراه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفته‌اند،‌خاطرنشان کرد: 60 درصد از انرژی جهان از آبراه تنگه هرمز عبور می‌کند. بنابراین همکاری‌های ایران و عمان از نظر اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی بسیار مهم است.
محمد نجار روابط فیمابین ایران و عمان را در بهترین شرایط توصیف و تاکید کرد: امنیت عمان امنیت ایران است و هیئت‌های مختلف ایرانی و عمانی در بین دو کشور در حال رفت و آمد هستند.
وزیر کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به کشورمان که سال گذشته انجام شده و هفت تفاهم نامه حاصل آن بوده، گفت: یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که در سفر پادشاه عمان به ایران به امضا رسید توافقنامه امنیتی بود که پیگیری و فعال کردن کمیته امنیتی بین دو کشور یکی از اهداف سفر بنده به عمان بود.
وی افزود: جلسات خوبی را با سلطان قابوس پادشاه عمان، وزیر کشور و سایر مسئولین عمانی داشتیم که همکاری در زمینه‌های تجارت، حمل و نقل و فعالیت‌های مشترک اقتصادی دنبال شد.
وزیر کشور با بیان اینکه با تکمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان امکان ترانزیت کالا به عمان و ایران به آسیای میانه ممکن می‌شود،‌اظهار داشت: روابط ایران و عمان در زمینه‌های مختلف فعال است.
محمدنجار در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دیدگاه شما در خصوص آینده توسعه روابط دو کشور چیست، تصریح کرد: آینده روابط ایران و عمان را بسیار خوب می‌بینم. عمان کشوری آرام و متوازن است که با صلابت توسعه پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه بهترین کار این است که توافقنامه‌هایی که تا الان با عمان داشته‌ایم، باید برای توسعه روابط دو کشور اجرایی کنیم،‌یادآور شد: با توجه به اینکه اراده عالی بین رؤسای دو کشور وجود دارد باید ظرفیت‌های دو طرف را به کار برده و سطح همکاری‌ها را بالا ببریم.
وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که ایران و عمان تا چه اندازه در جهت جلوگیری قاچاق مواد مخدر با هم همکاری دارند،‌گفت: براساس موافقتنامه امنیتی قرار شده سطح همکاری‌ها را میان ایران و عمان افزایش دهیم.
محمد نجار افزود: مقابله با مواد مخدر، تروریست، قاچاق انسان و جرائم سازمان یافته و همکاری مرزی، تسهیل کار بر صیادان از نکات بسیار مهمی است که در امنیت ما و خلیج فارس مؤثر است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کانون تولید مواد مخدر در افغانستان قرار دارد، و افغانستان نیز همتای ما است، ما برای مبارزه با مواد مخدر بیشترین هزینه را در سطح جهانی پرداخت کرده‌ایم و بیش از سه هزار و 700 شهید و 11 هزار مجروح که در این راه داشتیم.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انسداد مرزهای زمینی ایران و افغانستان که در حال انجام است، یادآور شد: ممکن است با انسداد کامل مرزهای زمینی ایران و افغانستان مواد مخدر از طریق افغانستان به پاکستان و سپس به دریای عمان وارد شود، که اخیرا نیز موالیدی را کشف و دستگیر کرده‌ایم. از همین رو قرار شد که ایران و عمان در این زمینه همکاری‌هایشان را افزایش دهند.
محمد نجار در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه آیا در مورد بحث هسته‌ای ایران نیز میان وی و مقامات امنیتی عمان صحبت شده است، گفت: از آنجاییکه عمان کشور دوست و هم رای ما در مسائل جهانی است، دائما در این زمینه‌ها با مقامات عمانی تبادل نظر داریم.
وی ادامه داد: استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم مردم ایران و همه جهان و کشورهای عربی است، و الان شاهدیم که کشورهای عربی به دنبال استفاده از این انرژی پاک هستند.
وزیر کشور با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس و به صورت قانونی انجام می‌شود، تاکید کرد: امروز همه مردم و دولت‌های مستقل و آزاده از حق ما دفاع می‌کنند.
محمد نجار یادآور شد: قدرت‌های جهانی و سلطه‌گر باید از رفتار دوگانه در بحث استفاده از انرژی هسته‌ای دست بردارند.
وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه امروز اسرائیل غده سرطانی و خطری برای کشورهای اسلامی و منطقه است، رفتار دوگانه کشورهای مستکبر در اجازه دادن به صهیونیست‌ها در استفاده از سلاح‌های اتمی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: حرف ما یک کلمه است و این که انرژی پاک هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس.
محمد نجار در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا عمان برای مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی بین تهران و واشنگتن میانجیگری دیگری داشته است یا نه، گفت: فعلا در این زمینه بحث خاصی نداشته‌ایم البته ایران و عمان بحث‌های کلی دارند و همفکری در زمینه مسائل منطقه‌ای دائما انجام می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در نظر دارید یک بازار ایرانی در عمان تاسیس کنید، اظهار داشت: در این سفر یک مرکز تجاری در عمان افتتاح کردیم و به دنبال توسعه روابط تجاری با عمان هستیم و قرار است سال آینده نیز عمان در بندرعباس یک مرکز تجاری تاسیس کند.
محمدنجار در خصوص حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه و تاثیر آن در امنیت منطقه خلیج فارس یادآور شد: امنیت منطقه را باید توسط کشورهای منطقه تامین کنیم.
وی ادامه داد: نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای برای تامین امنیت نیست و این موضوع همیشه بهانه‌ای برای اجانب جهت حضور در منطقه بوده و تجربه نشان داده که مستکبرین با حضورشان امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند و می‌خواهند رقابت تسلیحاتی در منطقه به راه اندازند.
وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا لغو روادید میان ایران و عمان را در دستور کارتان دارید، گفت: قرار شده که صدور روادید به خصوص برای تجار را تسهیل کنیم و همچنین گردشگری را توسعه دهیم. البته ما آمادگی داریم که اگر طرف عمانی مایل باشد، روادید بین دو کشور لغو گردد.
خبرنگاری سؤال خود را به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای قطر، امارات و عمان که قرار است در روزهای آینده انجام شود؛ اختصاص داده و از وزیر کشور پرسید که نظر شما در خصوص اظهار نظر هیلاری کلینتون مبنی بر تهدیدآمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران برای کشورهای منطقه چیست؟ که نجار گفت: ما مخالف سفر کسی به منطقه نیستیم البته باید بگویم که ایران هراسی پروژه نخ‌نمای آمریکایی‌ها است. 
وی افزود: آنها دائماً ایران هراسی را دنبال می‌کنند و ایران را خطری برای کشورهای منطقه می‌خوانند تا بین مسلمانان، شیعه و سنی و ایران و سایر کشورها اختلاف بیندازند در حالی که این سیاست بی‌اثر است. چرا که این کشورهای منطقه با ایران دوست هستندو این حرف‌ها را باور ندارند و آمریکا نیز اعتبار خود را به اندازه کافی از دست داده است.
وزیر کشور در خصوص پاسخ دیگر در خصوص تاثیر تحریم‌ها در اقتصاد ایران یادآور شد: با این تحریم‌ها ایران هر روز رشد بیشتری میکند و خوب است که آنها مدت دیگری به تحریم ایران ادامه دهند. چرا که این حرف‌ها همانند جوک است.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛محمد نجار تاکید کرد: امروز دانشمندان جوان ما قله‌های فناوری و علم را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند و خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان ایران و منطقه بالا رفته و همه مردم منطقه متوجه شده‌اند که این حرف‌ها تهدیدات تو خالی است. البته باید گفت که شرکت‌های اروپایی و آمریکایی امروز بیشتر از گذشته برای سرمایه‌گذاری در ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه خود کشورهای غربی امروز مشکلات اقتصادی زیادی دارند،‌گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها با وجود تحریم‌ها نشاندهنده قدرت و اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی ایران است.
پایان پیام/
 

کد خبر 11711

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha