تفکر عنصر بنیادی الگوی پیشرفت است

مهمترین ویژگی این حرکت برخورداری از معنویت و اسلامی بودن مبانی آن است که بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه می شود و در این میان موضوع فکر بنیانی تر از بقیه عرصه ها است.

خبرگزاری شبستان: ظهور دین اسلام نویدآور تمدن و فرهنگی بزرگ بود که جنس آن با تمدن های آن عصر و پیش از آن از اساس متفاوت بود و ریشه و زیربنای آن قرآن و سنت بود. از آن زمان تاکنون هر یک از ملل و اقوام به فراخور درک و توان خویش از این تمدن عظیم بهره و سود جسته اند. اما انقلاب اسلامی، مهمترین هدف خود را به منصه ظهور رساندن تمامی ابعاد تمدن اسلامی قرار داد. اشتیاق عظیم ملت ایران و قدرت درک و عمق بینش ایرانیان و ژرف اندیشی رهبری انقلاب ،سه پایه اصلی مثلثی را شکل داده که از آن به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یاد می شود. گفت و گوی شبستان را با حجت الاسلام والمسلمین عبداله امیدی فرد، استاد حوزه و دانشگاه قم درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این باره ارائه می شود: 

 

برای آغاز بحث با توجه به نقشه راهی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند ما هم اکنون در کدام مرحله از ساخت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار داریم؟
در این راستا قطعا گام های بلند برداشته شده است و همچنان که رهبر انقلاب اسلامی، طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را کاری بسیار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عمیق خواندند ". تعیین دقیق آن که هم اکنون در کدام مرحله هستیم دشوار است، زیرا لازمه تحقق کامل این الگو و رسوخ آن در میان نخبگان، نیازمند گفتمان سازی آن در جامعه است.: و چون طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است، بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق، دیده شود که نیازمند جرأت، شجاعت و انگیزه بسیار قوی و ظرف زمان مناسب است. معظم له با تأکید بر اینکه انجام این کار بلندمدت و بسیار مهم و دقیق، نیازمند روحیه جهادی و اخلاص است، خاطرنشان کردند: گفتمان سازی شرط اصلی تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و رسوخ این الگو در فکر و جان نخبگان و سپس جوانان و آحاد مردم را منوط به گفتمان سازی دانستند و تاکید کردند که باید از طریق گفتمان سازی و بهره گیری از دیدگاه های نخبگان و صاحب نظران و با صبر و حوصله، الگویی فاخر، مستحکم و ارزشمند تدوین شود.
 

چقدر به پتانسیل جوان در طراحی و اجرای این الگو نیاز داریم و به آن میدان داده ایم؟
حرکت های مهم اجتماعی باید بر دوش همه اقشار جامعه باشد لکن نیرو و توانی که از افراد انتظار است، یکسان نیست. بدون تردید نقشی که جوانان در این مورد می توانند از خود بروز دهند از سایر اقشار بیشتر است زیرا همان طور که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: در این حرکت باید ضمن پرهیز از هرگونه شتاب زدگی، از تجربه های جدید و استعدادهای جوان نیز استفاده شود تا موتور حرکت، هیچگاه خاموش نشود.... باید به جوان ها اعتماد کرد زیرا جوان و انگیزه و نشاط او تمام نشدنی است. به نظر می رسد تا این زمان نقش جوانان خوب است.
 

وجه ممیزه این الگو با الگوهای رایج در جهان چیست و چگونه باید این تمایز را جهانی کرد و به جهانیان شناساند؟
مهمترین ویژگی این حرکت برخورداری از معنویت و اسلامی بودن مبانی آن است که بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه می شود و در این میان موضوع «فکر» بنیانی تر از بقیه عرصه ها است.
تاکید رهبر معظم انقلاب در این باره که فرمودند: در تمام مراحل طراحی این الگو باید مبانی اسلامی به صورت جامع و دقیق مد نظر قرار گیرد و در این خصوص هیچ ملاحظه و رودربایستی هم نشود."بهترین دلیل است.
 

دین و معنویت در این الگو چه جایگاهی دارد و آیا بدون این مهم می توان این الگو را نهایی و طراحی کرد؟
از آنجا که شاخصه اصلی این حرکت بزرگ اسلامی بودن و معنویت آن است باید گفت بدون دین اصولا طرحی در کار نخواهد بود چه رسد به نهایی شدن آن.

پایان پیام/

 

کد خبر 237665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha