فرهنگ آزاد اندیشی عالمانه باید گسترش یابد

خبرگزاری شبستان: تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یعنی صحبت از یک برنامه بلند مدت و شکل گیری نقشه راه و تمدن سازی؛ مرکز این الگو در راستا می کوشد فرهنگ آزاد اندیشی عالمانه را گسترش دهد.

هادی اکبر زاده، معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص چشم انداز این دبیرخانه برای ارائه تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: در مقوله تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که از ابتکارات هوشمندانه رهبری است، صحبت از یک برنامه بلند مدت است یعنی یک نقشه راه و تمدن سازی در حال شکل گیری است که آن تمدن نوین اسلامی است؛ مقدمات این کار باید با هوشمندی و دقت فراهم شود و البته این اتفاق در حال وقوع است.
وی ادامه داد: نقطه محوری که ما در این مسیر نیاز داریم، استفاده از همه ظرفیت های علمی و تخصصی کشور است. در این راستا ساز و کارهایی مختلفی در مرکز الگوی ایرانی اسلامی طراحی شده است به طور مثال نشست های اندیشه ورزی با صاحب نظران، تشکیل حلقه های فکری برای جوانان با انگیزه و پیشکسوتان صاحب نظر و کنفرانس های هدفمند، از جمله این اقدامات است.
اکبر زاده تصریح کرد: همچنین مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مجموعه ای از فعالیت ها را طراحی کرده تا مقدمات این الگو را فراهم کنیم. البته نباید فراموش کرد که خودِ الگو هم مراحل رشد دارد و همچون موجود زنده است و یک پروژه نیست که در یک مدت زمان محدود پایان پذیرد، بلکه یک پروسه نامحدود است چرا که رشد انسان نامحدود بوده و روزبه روز تکامل می یابد.
معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت عنوان کرد: در مرکز الگو اسلامی ایرانی پیشرفت، هفت اندیشکده که شورای عالی تصویب کرده است، مشغول فعالیت هستند و هر اندیشکده همچون اتاق فکری است که اندیشمندان در آن جمع شده اند. به طور مثال اندیشکده علم، فکر، اقتصاد، معنویت و کسب و کار از جمله این موارد هستند که این اندیشکده ها محل اجتماع صاحب نظران آن عرصه بوده و بسیاری از آنها راه اندازی شده است.
وی با اشاره به برنامه این مرکز برای ارائه الگوی پیشرفت عدالت و آزادی بیان کرد: در مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، اندیشکده ای با عنوان عدالت داریم. همان طور که می دانید عدالت مفهوم عمیقی در اسلام دارد و هر چیزی که در جای خود قرار گیرد، مفهوم عدالت است. در رابطه با آزادی هم اسلام دیدگاه روشن دارد و آزادی هایی را در حد وسیع قائل است منتها در چهارچوب ضوابط اسلامی. ما همه این موضوع ها را در اندیشکده ها به بحث می گذاریم و نشست های راهبردی را به این بحث ها اختصاص می دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای آزاداندیشی و پیاده کردن این مباحث دارید، خاطرنشان کرد: ما اضافه بر اندیشکده ها، نشست های اندیشه ورزی داریم که برای آزاد اندیشی است. صاحب نظرانی را با دیدگاه های مختلف دعوت می کنیم که از زوایای گوناگون به بحث می پردازند. در این جلسات بحث و اقناع علمی صورت می گیرد چرا که اعتقاد داریم فرهنگ آزاد اندیشی عالمانه را باید گسترش دهیم. این نوع کارها باید از سطح نخبگان و دانشجویان آغاز شود و سپس به عموم جامعه تسری پیدا کند تا به صورت فرهنگ جا بیفتد.
پایان پیام/

 

کد خبر 264322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha