الگوی پیشرفت را می توان از قرآن و سنت استخراج کرد

دبیر کارگروه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با بیان اینکه الگوی اسلامی پیشرفت فرامکانی و فرازمانی است، خاطرنشان کرد: می توان الگوی پشرفت را از قرآن و سنت استخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، دبیر کارگروه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، امروز (25اسفند) در نشست جایگاه عدالت در الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت که به همت مرکز همکاری های علمی و پژوهشی مدیریت جنبش نرم افزاری در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم به صدور انقلاب اسلامی فکر کنیم چیزی جز شعار حیات طیبه ای نیست که از اول انقلاب سردادیم و امروز به جایی رسیده که جنبش های منطقه را شاهد هستیم.


وی با اشاره به تمرکز بر رشد اقتصادی در جوامع، افزود: از دهه 70 مفهوم توسعه پایدار مطرح شد که عدالت عمودی و میان نسلی را مورد توجه قرار می داد.


حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با بیان اینکه توسعه درون زا از کشورهای در حال توسعه مطرح شد تا خودشان را از نظام سلطه جدا کنند، اظهار داشت: این کشورها تاکید کردند که بهتر است براساس منابع درونی و ساز و کارها استراتژی توسعه را بنیان نهیم و براساس ظرفیت های داخلی از بازار جهانی کار فاصله بگیرند.


دبیر کارگروه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ادامه داد: با ایده امام خمینی(ره) انسان، محور توسعه می شود یعنی فاعل توسعه هدف توسعه می شود نه محیط توسعه.


وی خاطرنشان کرد: عده ای سنت گرا هستند که بر توسعه به مثابه تسخیر طبیعت و معطوف به دنیا خط می کشند، دسته دوم افراد مدرن هستند و معتقدند که باید بین خط دنیا و آخرت مرزبندی کرد و گفتمان توسعه گفتمان آخرت گرا نیست.


حجت الاسلام والمسلمین علیزاده، افزود: نگاه سوم نگاه تمدن گراست که به نظر می رسد نگاه بنیان گذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب در این نگاه می گنجد و این یک توسعه جامع معطوف به دنیا و آخرت را می پذیرد.


دبیر کارگروه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به برداشت های متفاوت از الگوی پیشرفت، ابراز داشت: در نگاه اول الگو به مثابه یک طرح راهبردی و نقشه کمابیش ثابت به کار گرفته می شود، نگاه دوم شاکله فکری و روحی و عزم جزمی تلقی کردن الگوست که الگو را یک شدن تلقی می کنند و می گویند پیشرفت چیزی نیست که بر روی کاغذ باشد بلکه باید در تمام امت اتفاق بیفتد.


وی ادامه داد: از دید این نگاه، الگو چیزی نیست که در کاغذ تبلور کند بلکه در همدلی و وفاق جمعی خود را نشان می دهد.


حجت الاسلام والمسلمین علیزاده، گفت: زوج بعدی مفهوم پیشرفت، نقشه جامع پیشرفت مشتمل بر نظریه پیشرفت، مدل سیاست پژوهی و سپس سیاست نگاری است که درنهایت برنامه پیشرفت را نیز با خود می آورد.


دبیر کارگروه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تاکید کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نه نظریه پیشرفت و نه سیاست های پیشرفت و نه برنامه عملیاتی است بلکه سطحی از نظام معرفتی ماست که براساس دکترین پیشرفت سعی می کند نسبت ها را تعریف کند و معادلات را کشف کند تا براساس اطلاعات پردازش شده به سمت نگارش سیاست ها و تعریف برنامه ها برویم.


وی با اشاره به اینکه الگوی اسلامی پیشرفت فرامکانی و فرازمانی است، تصریح کرد: ما می توانیم الگوی پشرفت را از قرآن و سنت استخراج کنیم، اما برای عملیاتی شدن باید از لایه سیاست گذاری و اطلاعات پردازش شده میدانی عبور کنند و اختصاص یافته شوند.


پایان پیام/

کد خبر 117951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha