همه فرهنگ ها حتی در جوامع الحادی از فطرت ریشه می گیرد

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به جایگاه دین در گستره های مختلف فرهنگی گفت: صرف اینکه دین را در قالب فرهنگ بگنجانیم، نمی توان گفت فرهنگ دینی شده بلکه دین باید به هویت زندگی مردم تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت السالام والسملمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان مبانی فرهنگ الگوی پیشرفت به سخنرانی پرداخت. وی مباحث خود را در چند بخش و در حوزه های روش شناسی و چارچوب الگوی فرهنگ و وسالات مطروحه در این بابا عنوان کرد و گفت: مراد ما از فرهنگ آن است که طیفی گسترده و سازوار شده ای از روش ها، بینش ها، کششها و علائق و ... که معنابخش و جهت دهنده ذهن آدمی باشد در سطح یک جامعه بنیاد شود.
ویا دامه داد: فرهنگ مولفه ای است که جامعه آن را پذیرفته اما سوال آن است که آیا معیارهای مختلفی برای ارزیابی فرهنگ های مختلف وجود دارد اگر فرهنگی متعالی شد فقط دارای یک سطح است یا میتواند طبقه بندی شود و نهایتا چطور فرهنگ هایم نحط از متعابلی شناسایی شود.
وی تصریح کرد: اگر الگویی را طراحی می کنیم مقصود این است که فرهنگ اسلامی مطلق وجود دارد که در همه جا آن را کلیشه کنیم روشن است وقتی جوامع تحت عوامل و ابرعامل ها شکل می گیرد فرهنگ نیز از منشاهای بیشماری شکل می گیرد و نتیجه تفاوت در فرهنگ های هر جامعه ای دیده می شود بنابراین یک نوع فرهنگ هرچند متعالی باشد به کار جوامع دیگر نمی آید و در جامعه خودی تعریف شده است.
حجت الاسلام رشاد با بیان اینکه نظرات مختلفی در باب فرهنگ ارائه شده است تصریح کرد: آنچه که به عنوان فرهنگ در جوامع الحادی وجود دارد با یکدیگر کاملا متفاوت هستند باید توجه داشت که فرهنگ مطلقا از یک جامعه و بینش برخیزد چراکه این مولفه مجموعه ای از کنش های سازوارو بینش فرهنگی نیست بنابراین باید سرچشمه ها و منابع فرهنگ را شناخت چراکه همه فرهنگ ها حتی درجوامع الحادی از فطرت انسان ها سرچشمه می گیرند.
وی با اشاره به جایگاه دین در گستره های مختلف فرهنگی ادامه داد: صرف اینکه دین در قالب فرهنگ بگنجانیم که نمی توان گفت فرهنگ دینی شده بلکه دین باید به هویت زندگی مردم تبدیل شود همچنین برای بخش بندی فرهنگی توان از شیوه هایی چون کاربس ماهوی مدد گرفت چراکه فرهنگ دارای سرشت ویژه ای است
حجت الاسلام رشاد با بیان اینکه سنجش یا کاربست هویت های کاربردی از نوع روش هایی است که میتوان از طریق آن فرهنگ متعالی را شناهتا فرهنگ باید متعالی بخش و جهت دهنده ذهن باشد و در مباحث فلسفی به آن اشاره شده است.
وی در این باره افزود: برای شناخت فرهنگ باید نگاهی فراگیری و تصویری کامل داشت و نباید به این حوزه تک ساختی نگریست بلکه باید به مجموعه عناصر در تعریف فرهنگ توجه داشت ضمن آنکه فرهنگ ما باید مبتنی بر معرفت شناسی دقیق بنیاد حکمی خود باشیم و بر این اساس الگو تعریف و فراگیر می شود.
وی در پایان با اشاره به مفهوم مهندسی فرهنگی خاطرنشان کرد: یعنی فرهنگی مطلوبی را به طور پیشینی تعریف کرده و بسازیم.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 251490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha