بنیان‌ الگوی پیشرفت بر فلسفه نظر و عمل اسلامی اتکاء دارد

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به دستگاه‌واره الگوی پیشرفت و مباحثی که ذیل آن قرار می‌گیرند، اظهار کرد: بنیان‌های الگوی پیشرفت مبتنی بر فلسفه نظر و عمل اسلامی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دومین کنفرانس اسلامی ایرانی پیشرفت چهارشنبه، 18 اردیبهشت در محل کتابخانه ملی آغاز شد و تا ظهر فردا ادامه دارد.

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم قم در نوبت عصر روز نخست این کنفرانس با عنوان "دستگاه‌واره الگوی پیشرفت: دینی و فلسفی؟انسجامی یا تألیفی" به سخنرانی پرداخت.

وی اظهار کرد: دست‌یابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت غیر از اینکه نیازمند نرم‌افزار دست‌یابی به این الگو است تحقق بستر اجتماعی را نیز می‌طلبد که خوشبختانه با وقوع انقلاب اسلامی فراهم شده است.

حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: از پرسش‌های بنیادی نرم‌افزار تولید الگوی پیشرفت، این است که چه لایه‌های مفهومی‌ای باید در مبانی پیشینی توسعه تولید شوند تا بتوان مبانی الگوی پیشرفت را تبیین کرد.

رییس فرهنگستان علوم قم در این راستا ادامه داد: در این زمینه دو پرسش کلیدی مطرح است؛ نخست اینکه آیا مبانی بنیادین الگوی پیشرفت که در دانش‌هایی مانند فلسفه تاریخ و جامعه‌شناسی و ... بحث می‌شود ناشی از فلسفه اولی است یا اینکه از حکمت اعلای دینی ناشی می‌شود که ذیل تفقه دینی قرار دارد؛ دوم اینکه با چه رویکرد منطقی‌ای می‌توان مفاهیم بنیادین را در علوم پایین‌دستی مرتبط با الگوی پیشرفت ساری و جاری کرد.

وی تصریح کرد: در پاسخ به پرسش‌های یادشده دو نگاه کلان وجود دارد که در نگرش نخست بنیان‌های علمی الگوی پیشرفت مبتنی بر فلسفه نظر و عمل اسلامی است یعنی فلسفه، ایده‌ها و مفاهیم فرادستی الگوی پیشرفت را تأمین می‌کنند، از سوی دیگر از منطق حیثی‌نگری برای ارتباط این مبانی با الگوی پیشرفت استفاده می‌شود و از آنجا که نتیجه نگاه حیثی در طبقه‌بندی علوم، قطع رابطه علوم و پیدایش دانش‌های تألیفی است در اینجا هم مبانی فلسفی به شکل تألیفی به الگوی پیشرفت ارتباط می‌یابند.

حجت الاسلام میرباقری ابراز کرد: بنابر نگاه دوم اولا مبانی و غایات الگوی پیشرفت از حکمت دینی نظری و عملی (فقه دین) ناشی می‌شود نه از فلسفه، ثانیا این مبانی باید به دست منطق فرآوری اسلامی که مفاهیم را نظام‌واره و بعدی و نه حیثی می‌بیند فراوری شود و تنزل و تنازل یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این موارد به تعبیری این مفاهیم را صرف و تکثیر می‌کند و به دانش‌ها می‌رساند که این منطق ابزار جریان مبانی حکمی در الگوی پیشرفت اسلامی است.

پایان پیام/
 

کد خبر 251742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha