الگوی پیشرفت باید ملهم از آیه انالله و انا الیه راجعون باشد

حجت الاسلام احمدی با اشاره به کنار گذاشتن خدا در الگوها و مکاتب ارائه شده بشری گفت: اگر می خواهیم الگوی پیشرفت طراحی کنیم باید اساس کارمان مفهوم انالله و انا الیه راجعون باشد.

به گزارش خبرنگار شبستان، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با میزگرد "مبانی فرهنگی، اخلاقی و معنوی پیشرفت" پنجشنبه، 19 اردیبهشت در کتابخانه ملی به کار خود پایان داد.
برپایه این گزارش، حجت الاسلام احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این میزگرد با اشاره به تاکید رهبری بر احقاق تمدن نوین اسلامی ایرانی و الگوی منطبق بر آن اظهار کرد: اگر قرار است که حقیقتا در این حوزه کار اسلامی انجام شود باید قبل از هر چیز طراحی جدی و دقیق ارائه گردد.
وی گفت: ما تمدن های مختلفی را دیده ایم که روی کار آمدند اما بعد از رشد چشمگیر، فرو پاشیدند که نمونه هایی از آنها طرفداران و بنیانگذاران کمونیسم هستند، برای مثال مارکس چندین سال در کتابخانه موزه بریتانیا کتاب سرمایه نوشت و طرحی را ارائه کرد و شاید شکل کارش اصیل بود اما بر بنیاد بی بنیادی قرار داشت.
حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: طی 70 سال گذشته بسیاری مکاتب مختلفی را مطرح کردند اما اساس این جریان ها این بود که خدا را از میان مباحث خود کنار گذاشتند و نتیجه آن چیزی شد که شاهدش هستیم، بنابراین اگر قرار باشد الگوی جدیدی طراحی کنیم باید تکلیف معنویت، خدا و معاد در آن مشخص شود و بر اساس انالله و انا الیه راجعون طراحی گردد.
رییس سازمان انتشارات سمت در این باره عنوان کرد: هر اندیشه ای که در این حوزه قرار می گیرد باید برای خدا باشد، ما نمی خواهیم مانند مکاتب سرمایه داری و کمونیسم باشیم و به سرانجامی که آنها دچار شدند مبتلا شویم، بنابراین برای جلوگیری از این مسئله قبل از هر چیز باید مشخص شود که چه می خاهیم و این نیازمند اعمال برنامه ریزی سخت است.
وی تاکید کرد: باید یادمان باشد که چقدر ادعا کرده و حرف زده ایم و تا چه اندازه ای در باب عدالت سخن گفته ایم، حال آنکه در هنگام عمل اختیار از دستمان رفت حقیقتا چگونه برنامه ریزی کرده ایم که در جامعه یک نفر در اوج و دیگری در پایین تر سطح قرار دارد که این موارد همگی حاکی از آن است که برنامه ریزی درستی نداشته ایم
حجت الاسلام احمدی ابراز کرد: معتقدم اگر قرار است کار جدید اسلامی انجام شود باید خدا، نبوت و معاد را در راس امور قرار دهیم تا به سعادت برسیم، همانگونه که آیت الله جوادی آملی معتقد است که باید طبیعت را قائم به خدا بدانیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید دقیقا این نگرش را در سرتاسر مسائل خود اعمال کنیم و معتقدم طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قبل از هر چیز به نگاه توحیدی نیاز دارد.
این گزارش می افزاید: علی اکبر موسوی موحدی، استاد دانشگاه تهران نیز در ادامه این میزگرد گفت: فرهنگ و اخلاق و معنویت سه مولفه ای هستند که با دانش ارتباط مستقیم دارند البته در اینجا منظور از دانش فراگیر و علم به مفهوم (ساینس) و بخشی از آن است.
وی ادامه داد: هر چیزی در مسائل عینی به عنوان یک الهام الهی قلمداد می شود و اساس نگرشی که همراه با در نظر گرفتن خداوند به امور باشد با نگرش غیر از آن، در نتیجه تفاوت مشهودی دارد.
موسوی موحدی با اشاره به پیشرفته های امروز جهان در حوزه های علمی و فناوری ابراز کرد: امروز دانشی با عنوان زیست شناسی (بیولوژی بیلیو belive) مطرح می شود، در این دانش برای مثال چنین عنوان می شود که اگر با باور الهی فردی یک سیب را بخورد واکنش متابولیک متفاوتی دارد در زمانی که تناول بدون باور داشته باشد!
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: انسان ارزشمدار، محور و عامل اصلی کشور پیشرفته است ضمن آنکه تربیت انسان پیشرفته در اخلاق، خرد و دانش و خانواده متعالی مدرسه و دانشگاه و مراکز آبرومند و جامعه سالم شکل می گیرد.
وی عنوان کرد: ایجاد فضا و ساختار خاص و ظرفیت سازی علمی و معنوی موجب تربیت و ماندگاری انسان های بزرگ در کشور می شود و درپی آن آثار رشد و پیشرفت نمایان می شود.
موسوی موحدی تاکید کرد: امروز جامعه سالم شرط اصلی و مهم پیشرفت است، سلامت جسمی، روحی و معنوی انسان و نیز آرامش و عدم تشویش خاطر، امنیت، محیط زیست سرسبز و ... پاره ای از معیارهای جامعه سالم قلمداد می شود و این جامعه سالم از ارکان تربیت و ماندگاری انسان های ارزش مدار مبتنی اصل ظرفیت سازی است.
وی ادامه داد: ظریفیت سازی بر این نظریه مبتنی است که هر فرد، موسسه، انجمن، آموزشگاه و ساختار و نهاد حسب توان و فراخور باید مورد حمایت قرار گیرد و از جایگاه متناسب برخوردار باشد تا بتواند مطابق با قابلیت خود فعالیت کند، ضمن آنکه اصل مهم دیگر در طبیعت و پدیده های آن، هماهنگی کارگزاران است که بر مدیریت دانش استوار می شود.
استاد دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: امروز الگوگیری از پدیده های طبیعت در اداره جامعه و ساختار فناوری های پیشرفته از ااهمیت خاصی برخوردار است و با شناخت و الگوگیری از پدیده ها و عملکردهای طیبعت می توان موجودیت خرد و دانش را برای اداره جامعه بر منابع علم و حکمت ترسیم کرد.
شایان ذکر است، دومین کنفرانس "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" 18 و 19 اردیبهشت با حضور اندیشمندان و صاحبنظران در کتابخانه ملی برگزار شد.
پایان پیام/


 

کد خبر 251942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha