اسلام پیشرفت جامعه را به اقتصاد و علم محدود نمی کند

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ما در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید عجله کنیم، بلکه باید قبل از طراحی به تلقی صحیح از پیشرفت دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با برگزاری میزگرد مبانی فرهنگی، اخلاقی و معنوی پیشرفت پنجشنبه، 19 اردیبهشت در کتابخانه ملی به کار خود پایان داد.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این میزگرد گفت: ما در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید عجله کنیم، بلکه باید قبل از طراحی تلقی خود از این مفهوم داشته باشیم، بدین معنا که حقیقتا تلقی از پیشرفت چیست؟، چراکه همچنان با وجود مباحث متعددی که مطرح می شود تلقی یکسانی از مولفه پیشرفت ارائه نشده و همواره اختلاف نظرهای متعددی در این باره وجود دارد.
وی ادامه داد: تا زمانی که به تلقی جدید از الگوی پیشرفت نرسیم نمی توان به طراحی آن پرداخت و اگر هم به این مولفه بپردازیم با این وصف شیوه ای کاملا دستوری می یابد، بنابراین مغتنم است که قبل از هر چیز درپی تبیین این مفهوم باشیم.
حجت الاسلام ذوعلم با بیان اینکه در پس واقعیت تمدنی نظریات متعددی وجود دارد که حاکم بر ذهن است، عنوان کرد: در باب مسئله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید در باب نظریات به تامل اساسی بپردازیم ضمن آنکه همواره باید خود را نقد کنیم؛ بنابراین برای وصول به طراحی اساسی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بطن کار باید به تئوری ها و نظریات اندیشمندان توجه شود و در عین حال پرسش های نظری نیز مشخص گردد.
این محقق تصریح کرد: پیشرفت می تواند سه تصور را در ذهن ایجاد کند که عبارتند از فناوری، بالا رفتن تولید سرانه و ارتقای روح و تفکر؛ قطعا هر یک از این سه مولفه ارتباطی با یکدیگر پیوستگی دارند اما ذیل الگو نمی توان تنها به یکی از این موارد بسنده کرد و باید هر سه آنها را مدنظر قرار داد.
وی با بیان اینکه باید جایگاه و منزلت فرهنگ را در قالب الگوی اسلامی ایرانی مشخص کرد، خاطرنشان کرد: اگر این مفهوم تعیین شود متوجه می شویم در بحث عدالت نیز درپی همان فرهنگ هستیم به هر حال در نگاه اسلام امت پیشتاز جامعه ای نیست که تنها علم و اقتصادش پیشرفته باشد بلکه مواردی دیگری نیز برای یک جامعه پیشرفته اسلامی برشمرده شده است.
شایان ذکر است، کنفرانس دو روزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ظهر امروز، پنجشنبه، 19 اردیبهشت به کار خود پایان داد.
پایان پیام/

کد خبر 251958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha