عدم توجه به معانی پیشرفت اخلاق//بی علم پیشرفت میسر نمی‌شود

رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه پیشرفت در ظاهر مفهوم اخلاقی است، اظهار کرد: ما بیشتر به مفاهیم و کمتر به مبانی توجه داریم زیرا مفهوم پیشرفت متضمن ارزش و عقلی خواستنی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم در دومین کنفرانس "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" با عنوان پیشرفت و اخلاق سخنرانی کرد و گفت: علم لازمه پیشرفت است و بی علم پیشرفت میسر نمی‌شود.

وی افزود: پیشرفت در ظاهر مفهومی اخلاقی است و ما بیشتر به مفاهیم و کمتر به مبانی توجه داریم زیرا مفهوم پیشرفت متضمن ارزش و عقلی خواستنی است.

 

وی با بیان اینکه وقتی تصور و فکرت پیشرفت تاریخی عنوان شد بنیان‌گذاران جهان جدید به عهده گرفتن طی راه آن را وظیفه اخلاقی تلقی نمی‌کردند، اظهار کرد: بلکه آن را امری کم و بیش ضروری و قهری می‌دیدند.

به گفته وی، پیشرفت در جهان و تاریخ هم از آن جهت که متضمن بهبود و کمال علم و زندگی بود، شأن اخلاقی داشت.

وی ادامه داد: در حقیقت پیشرفت از سوی غربیان امری قهری است که در آن هم نیازهای ضروری زندگی تأمین می‌شود و هم رضایت اخلاقی فراهم می‌آید ولی در این صورت اخلاقی‌بودن پیشرفت طرح ظاهر است.

 

وی با بیان اینکه در جهانی که رفاه و برخورداری و مصرف هرچه بیشتر و آسان‌تر در اولین ارزش‌های زندگی آدمی است، خاطرنشان کرد: رویگرداندن از اندیشه پیشرفت و توسعه اگر محال نباشد بسیار دشوار است و حتی شاید دور از تدبیر و خرد عملی باشد اما جمهوری اسلامی نیامده است که صرفا در راه توسعه اقتصادی و اجتماعی با دیگر کشورها رقابت کند بلکه می‌خواهد به صورتی از توسعه و پیشرفت برسد که در آن میان روح و جسم و آزادی و ضرورت، معنی، مفهوم، اخلاق و تمتع تعادلی وجود داشته باشد.

 

اردکانی با بیان اینکه اکنون در شرایطی قرار داریم که رعایت اخلاق که حفظ مصالح کشور نیز در ذیل آن قرار می‌گیرد، اظهار کرد: باید راه پیشرفت اقتصادی- اجتماعی را هموار کرد و جهان نمی‌تواند به کلی از اخلاق روی برگرداند زیرا اخلاق و هنر در تمام تاریخ وجود داشته است.

رییس فرهنگسرای علوم، علم چگونه پیشرفت کرد، شرایط پیشرفت علم چه بوده است و چه چیزی باعث شده بگوییم علم گذشته را نمی‌خواهیم از مباحثی دانست که باید مطرح شود.

وی با بیان اینکه حقیقت دین پیشرفت نمی‌کند اما علم دین پیشرفت می‌کند، خاطرنشان کرد: حقیقت دین به دلیل اینکه الهی است همچنان به عنوان یک حقیقت وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه در غرب پس از رنسانس فضایل اخلاقی، ارسطو و افلاطونی رد شد، اظهارکرد: در حالی که اخلاق مزین‌شدن به فضایل است.

وی ادامه داد: اخلاق جدید به نام اخلاق آزادی به وجود آمد که اخلاق بر اساس "احساس من" بوده است اما در این اخلاق به نظم، کار و وظیفه اهمیت داده می‌شود و ما به اخلاق فضایل توجه کرده‌ایم اما به اخلاق منفی یا همان اخلاق آزادی توجه نکرده‌ایم بلکه باید به این مسئله توجه می‌شد.

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 251452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha