نظام ولایت فقیه عالی ترین پیشرفت سیاسی است

نظام مردم سالار دینی با برداشت دوبعدی از انسان به منافع همگان و استقرار نظم عادلانه بین المللی توجه می کند، از این رو عالی ترین پیشرفت سیاسی، مردم سالاری دینی مبتنی بر ولایت فقیه است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با برگزاری میزگرد "مبانی فرهنگی، اخلاقی و معنوی پیشرفت" پنجشنبه، 19 اردیبهشت در کتابخانه ملی به کار خود پایان داد.
بنابراین گزارش، مصطفی ملکوتیان، استاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی "اصول و مبانی پیشرفت در حوزه سیاست" این کنفرانس با بیان اینک انقلاب اسلامی با برداشتی نو از انسان، جامعه و تاریخ در مقابل برداشت های مادی و این جهانی طرحی جدید در زمینه های فرهنگی اجتماعی سیاسی و ... ارائه کرده است، گفت: در واقع این طرح با اهداف و دورنمایی از تمدن نوین اسلامی پا به عرصه وجود گذاشت که این برداشت، طرح و هدف و دورنما زمانی ظاهر شد که جهانیان به علت سوء عملکرد غربی ها در همه این زمینه ها که تنها متضمن منافع مادی و سیاسی صاحبان قدرت در غرب بود درپی پذیرش ایده های حقیقی بودند.
وی اظهار کرد: در حوزه سیاست، انقلاب اسلامی با توجه به اصول تفکر اسلامی به ایجاد نظام دینی مردم سالار انجامید که هم به فطرت خداجوی بشر و هم توجه به دستورات الهی متعهد است و هم به نقش سیاسی مردم ارج می نهد، به نحوی که بر اساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمامی مقامات توسط مردم انتخاب می شوند.
ملکوتیان تصریح کرد: این در حالی است که در غرب و نظام لیبرال دموکراسی انتخابات به عنوان آخرین مرحله پیشرفت سیاسی تلقی می شود و تاکید می شود که باید در همه جای دنیا پدید آید، یعنی حکومت هایی بر مبنای برداشتی تک بعدی از انسان و تعقیب منافع ملی یا منافع کشوری خاص بدون توجه به منافع عادلانه بین المللی و در نتیجه مشکل تراشی در مقابل پیشرفت دیگران و دست زدن به تجاوز و کشتار ملل محروم برای غارت منابع آنها ایجاد شده اند.
استادد انشگاه تهران تاکید کرد: در نظام مردم سالاری دینی با توجه به جنبه های انسان و برداشت دوبعدی از او به منافع همگان و استقرار نظم عادلانه بین المللی توجه می شود، در واقع در تطبیق حکومت ها و سیاست مقایسه ای، عالی ترین پیشرفت سیاسی را می توان در تشکیل نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر ولایت فقیه یافت، زیرا علاوه بر برتری های ویژه در چنین نظامی نقاط مثبت نظام های مختلف نیز وجود دارد که این امر به دلیل ماهیت دین اسلام جامعیت و همه جانبه نگری آن است و در نتیجه نظام برآمده از آن نیز جامع و منطبق با فطرت بشر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی در نگاه انقلاب پیشرفت سیاسی زمانی رخ می دهد که با تشکیل نظام مردم سالاری دینی نه تنها در داخل جوامع تغییرات اساسی صورت گرفته بلکه نظام عادلانه جهانی پدید آید.
این گزارش می افزاید: جلال درخشه، استاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز در ادامه این نشست گفت: بی تردید یکی از مسائل اصلی جوامع بشری در جهان جدید توسعه و پیشرفت است؛ موضوعی که بتدریج در قرن بیستم و به ویژه در دهه های 50 و 60 میلادی به دغدغه اصلی کشورهای توسعه نیافته تبدیل شد.
وی تصریح کرد: برای پاسخگویی به این دغدغه مهم الگوهای مختلف توسعه شکل گرفت اما امروز ادبیات توسعه دربرگیرنده نظریاتی است که درپی توضیح چگونگی پیشرفت است ضمن آنکه باید تاکید کرد که هر کشوری برای پیشرفت باید الگویی متناسب با شرایط و ویژگی ها، استعدادها، امکانات و الزامات بومی در عرصه های گوناگون طراحی کند.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) ابراز کرد: نمی توان برای وصول به توسعه ملی تاریخی صرفا مدل تک بعدی را مدنظر قرار داد، چنین توسعه ای نامتوازن و ناهمگون است و طرح بحث الگوی اسلامی ایرانی توسط رهبری بیان کننده این مولفه است که برای جامعه ایران که به دنبال تمدن سازی نوین اسلامی ایرانی است پیشرفت باید دارای ابعاد گوناگون و مطابق با نیازها و شراییط بومی باشد.
درخشه تصریح کرد: از این رو از جهت ساختمند کردن این مهم الگوی کامل و همه جانبه ضروری است الگویی که بر انگاره ها و اهداف جامعه ایرانی شکل بگیرد از این رو تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را باید یکی از اساسی ترین گام ها در مسیر توسعه و پیشرفت همسو با تحقق آرمان های تاریخی ملت ایران و انقلاب اسلامی ارزیابی کرد.
وی خاطرنشان کرد: این الگو باید راهنمای عملی نظام تلقی شودف تجربه سی و چند ساله نظام اکنون این زمینه را فراهم کرده تا برای تعالی و پیشرفت جامعه ایرانی الگویی بومی طراحی شود، بدیهی است طراحی چنین الگویی مستلزم در نظر گرفتن الزامات خاص است.
شایان ذکر است، کنفرانس دو روزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ظهر امروز، پنجشنبه، 19 اردیبهشت به کار خود پایان داد.
پایان پیام/

 

کد خبر 251965

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha