پیشرفت از مسائل محوری علوم انسانی است

الگوی پیشرفت از مسائل محوری علوم انسانی است، این دو اموری جداگانه نیستند و ارتباط مستقیم دارند چراکه بخشی از علوم انسانی یا قلب آن پیشرفت اجتماعی است.<BR>

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره معنا و چیستی تولید علم به خبرنگار شبستان گفت: وقتی بحث از تولید علم می شود عرصه های مختلف علمی که ناظر به مسائل و نیازهای ما است، را دربر می گیرد.
وی با بیان این مطلب که پیشرفت و توسعه یکی از این مطالب است، اظهار کرد: همانگونه که در همه حوزه ها وجود نظریه های بومی و ناظر بر نیازهای خودی ضرورت دارد، در حوزه پیشرفت نیز وضع بر همین منوال است یعنی نظریه ای که ناظر بر مسئله ای بیرونی و جدای از محیط ما است نمی تواند رمزگشای مسائل ما بوده و موانع پیشرفت را مرتفع کند.
حجت الاسلام پارسانیا تاکید کرد: جامعه فعال جامعه ای است که مسائل و نیازهای خود را تشخیص داده و راهکار مسائل را با رویکرد خودی شناسایی کند و بر اساس آن به نظریه پردازی بپردازد، در این میان پیشرفت که از مسائل کلان جامعه بوده و سمت و سوی کلی حرکت جامعه را مدنظر قرار می دهد، از مهمترین مصادیق تولید علم است.
رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اصلی ترین موانع تولید علم تصریح کرد: بی تردید فقدان نظریه های بومی خود از مهمترین این موانع است، چراکه تولید علم اصلی ترین مسئله الگوی پیشرفت تلقی می شود.
وی درباره ارتباط الگوی پیشرفت و تحول علوم انسانی ابراز کرد: الگوی پیشرفت از مسائل محوری علوم انسانی است، این دو اموری جداگانه نیستند و ارتباط مستقیم دارند چراکه بخشی از علوم انسانی یا قلب آن پیشرفت اجتماعی است.
حجت الاسلام پارسانیا یادآور شد: به عبارت دیگر پیشرفت ناظر به سمت و سوی تحول علوم انسانی است و این تحول بدون تبیین درست مسئله پیشرفت نمی تواند شکل بگیرد.
پایان پیام/


 

کد خبر 255139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha