باید در بودجه نگاهی ویژه به فارغ التحصیلان علوم انسانی شود

زاهدی با اشاره به تغییرات مثبت علوم انسانی در سال های اخیر گفت: علاوه بر حضور بیشتر حوزویان در بحث تحول علوم، باید به فارغ التحصیلات علوم انسانی در بودجه توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، برنامه زاویه کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهارم سیما، پس از یک هفته عدم پخش، چهارشنبه شب، 23 اسفندماه، به عنوان آخرین برنامه سال 91 با موضوع "بررسی افزایش تحصیلات تکمیلی" به روی آنتن این شبکه رفت.
بر پایه این گزارش، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس، حسین نادری منش، معاون آموزشی وزیر علوم و عباسپور به عنوان مهمان تلفنی برنامه به ارائه نظرات خود پیرامون موضوع برنامه پرداختند.
در ابتدا، مسعود معینی پور، مجری کارشناس برنامه به طرح پرسشی بر این مبنا پرداخت: "محور اصلی افزایش ظرفیت دانشگاه ها چیست و آیا به برطرف کردن نیاز، خلاء ، یا بر اساس تقاضا است یا مبنایی دیگر دارد؟، به چه قیمتی ظرفیت ها افزایش می یابد و آیا بازار کار برای فارغ التحصیلان به ویژه دانشجویان فارغ التحصیل رشته علوم انسانی وجود دارد؟
نادری منش در پاسخ به این سوال اظهار کرد: در این رابطه نقل قول های مختلفی دارم، به هر حال در فرآیند ایجاد ظرفیت، کیفیت حرف اول را می زند، ما این موارد را پیش بینی کرده ایم.
وی با اشاره به سخنان رهبری پیرامون علوم انسانی گفت: همسو با منویات مقام معظم رهبری فعالیت های مختلفی را داشته ایم ضمن اینکه سرفصل رشته های علوم انسانی در این سه سال بی نظیر بوده است.
نادری منش با بیان اینکه رشته ها بر اساس آمایش اولویت بندی شده اند، تصریح کرد: از نظر کیفی زمانی که اعلام ظرفیت می شود، بر آن اساس بررسی ها انجام و تایید می شود، بنابراین دو مکانیسم ساختاری و زیرساختاری و همچنین مجوز رشته ای و ظرفیت مد نظر است چراکه با دانشگاه نمی توان مثل یک زیرمجموعه اداری رفتار کرد، چون ماهیت مستقلی دارد.
در ادامه محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس در رابطه با مسائل مطرح شده در برنامه، به برنامه پنج ساله توسعه کشور به ویژه ماده شانزدهم آن اشاره کرد و گفت: این ماده تصریح می کند که "باید در پایان برنامه، 20 درصد ظرفیت دانشگاه ه برای ورود به تحصیلات تکمیلی باشد".
وی با بیان اینکه وزارت علوم نمی تواند خارج از برنامه کار کند، به مولفه آمایش سرزمینی اشاره کرد و افزود: در مورد تحصیلات تکمیلی، براساس نیاز منطقه و امکانات آن منطقه و بعد بر پایه تعدیل، اقدامات صورت می گیرد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشته های علوم انسانی ابراز کرد: خوشبختانه در سال های اخیر تغییر رویکردی نسبت به علوم انسانی ایجاد شده است، برخی رشته های این گروه توسط وزارت خانه متوقف شده، در عین حال ستادی برای بازنگری ایجاد شده است، بنابراین اقدامات خوبی صورت گرفته که ما باید این رویکردها را تقویت کنیم تا عملیاتی شوند.
وی در این راستا تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که یکی از مباحث "بودجه" است، چراکه در کنار افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در برخی رشته ها، مسئله بودجه نیز مهم بوده است، همچنین موضوع اشتغال برای فارغ التحصیلان به ویژه گروه علوم انسانی ،پس باید در بحث بودجه توجه بیشتری معطوف شود.
زاهدی عنوان کرد: در ستاد تحول بنیادین علوم انسانی در حال حاضر علمایی از حوزه حضور دارند، اما ما خواستار آن هستیم که از حوزه علمیه بیشتر در این حوزه وارد شوند.
وی تاکید کرد: باید اعتراف داشته باشیم که ما به آموزش مهارتی نپرداخته ایم، آموزش مهارتی مورد نیاز کشور است در شاخه ها و مقاطع مختلفی تحصیلی و این مهم روندی است که در دنیا جاری است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این راستا خاطرنشان کرد: برای مثال در رشته "حقوق" آموزش مهارتی به دانشجو ارائه شود، وقتی در رشته های مختلف به دانشجو آموزش مهارتی داده شود نه تنها برای دانشجو کاربری ایجاد شده حتی دانشجو کارآفرین نیز می شود.
این گزارش می افزاید: علی عباسپور تهرانی به صورت تلفنی درباره مباحث طرح شده گفت: از نظر استاد در حوزه علوم انسانی، از اساتید خوبی بهره مند هستیم به ویژه در حوزه های علمیه که می توانند در رابطه با علوم انسانی کمک کنند.
وی ادامه داد: به لحاظ فضا و جا چندان کمبود نداریم، اما امکانات کمی در اختیار داریم، مسئله بعد اینکه نیاز جامعه و نیروی متخصص را چه کسی تعیین می کند، تلاش هایی شده اما مشخص نیست، نکته آن است که روند کار در این نوع اقتصاد دولتی ما بسیار سخت است.
عباسپور با اشاره به مشکلات رشته های علوم انسانی عنوان کرد: هم اکنون برای مثال در حوزه علوم سیاسی همه خود را متخصص این حوزه می دانند در حالی که در این رشته نیاز به وقت است.
وی یادآور شد: مدیران ما متخصص را به کار نمی رند، در پستی که باید یک مسئول مدیریتی، رشته مدیریت یا اقتصاد را بداند و در آن پست باشد، یک پزشک را به کار می گیرند و این درهم ریختگی در وضعیت مدیریتی کشور ما وجود دارد.
پایان پیام/
 

کد خبر 238049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha