چه زمان رقیق القلب می شویم؟

ممکن است کسی بگوید، من در تمام مدت عمر خود، حتی یک گوسفند را هم سر نبریده ام یا بریدن سر مرغی را ندیده ام، این رقت قلب نیست بلکه ضعف نفس است.

خبرگزاری شبستان: ذهن آدمی همواره دغدغه مند و کنجکاو در شناخت ناشناخته ها است، از این رو است که در سراسر زندگی سوالات بیشمار ذهن او را به خود درگیر می کند؛ در این میان پاسخ برخی سوالات به صورت تجربی برای او قابل یافتن است اما هستند بسیاری از سوالات که خارج از میدان تجربه انسان بوده و پاسخ آنها به آسانی بدست نمی آید. از این رو در سلسله مباحث نسیم اندیشه از لسان آیت الله جوادی آملی، مرجع شیعیان و مولف تفسیر تسنیم به برخی از این سوالات پاسخ داده می شود.

 

مقام طمأنینه چیست؟ آیا طمأنینه با ایمان فرق دارد؟
ایمان دارای درجاتی است که ممکن است برخی از آنها با تزلزل همراه باشد. مقام والای ایمان، همان طمأنینه است که راه رسیدن به این درجه والا، گناه نکردن است.
اگر ما خود را با گناه مسموم نکنیم، مشکلی به وجود نمی آید و اگر آسیبی به ما رسید، امتحانی بیش نیست.
گندم تا زمانی که در انبار است، ارزان قیمت است، ولی وقتی تحت فشار سنگ آسیاب آرد شد، قیمت آن افزایش می یابد و هنگامی که در تنور به نان تبدیل شد، قیمت آن از پیش گران تر می شود. این فشارها موجب کمال گندم است. در قرآن کریم آمده است: ( و لنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین)(1)


رقت قلب چیست؟
قلب، گاهی دارای رقت است و گاهی هم دچار ضعف می شود. ممکن است کسی بگوید، من در تمام مدت عمر خود، حتی یک گوسفند را هم سر نبریده ام یا بریدن سر مرغی را ندیده ام، این رقت قلب نیست، بلکه ضعف نفس است، زیرا همین شخص وقتی بوی کباب گوشت گوسفندی که می خورد، به مشامش می رسد، در خود هیچ احساسی ندارد.
رقت قلب و عاطفه از فضائل انسانی است، در حالی که ضعف نفس هیچ فضیلتی ندارد. رقت قلب راهی است که انسان با طی آن، بر اساس دستورات الهی، به خلق خدا خدمت می کند.
رقیق القلب کسی است که از دیدن یک فقیر واقعا متاثر می شود یا وقتی از قیامت و دوزخ سخن به میان می آید، اشک در چشمانش حلقه می زند.
راه رقت قلب نیز دوری از گناه است. امام علی(ع) می فرماید: (ما جفت الدموع الا لقسوة و ما قست القلوب الا لکثرة الذنوب)(2)، چشم ها گفتار خشکی نمی شودف مگر در اثر قساوت قلب، و قلب گرفتار قساوت نمی شود، مگر با زیادی گناه.

 پی نوشت:
1.سوره بقره، آیه155
2.بحارالانوار، ج67،ص55؛ وسائل الشیعه، ج16، ص45
پایان پیام/
 

کد خبر 238477

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha