بقعه امامزاده بی بی حکیمه(س) میزبان خیل عظیم زائران ایرانی و خارجی

بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه خاتون(س) خواهر گرامی امام رضا( ع) در شهرستان گچساران در طول سال به خصوص ایام نوروز میزبان خیل انبوهی از زائران از ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

خبرگزاری شبستان // یاسوج

 

یکی از امامزادگان مورد توجه عام و خاص که از اقصی نقاط میهن اسلامیمان به ویژه کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس هر ساله بخصوص در فصول تعطیلات نوروزی هزاران مشتاق به حریم عصمت و ولایت را به سوی خود می کشاند، آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه(س) می باشد که در ضلع جنوبی فاصله یکصد کیلومتری شهرستان گچساران قرار دارد. بقعه متبرکه در موقعیت خاص جغرافیایی در میان دره هایی سر به فلک کشیده و نفت خیز قرار گرفته که در منطقه موردنظر حدود 120 حلقه چاه نفت وجود دارد. آن حضرت از کرامات بسیار بالایی برخوردار بوده بطوری که هر ساله تعدادی از دردمندان و افراد بیمار و لاعلاج را شفا داده است. نسب امامزاده طبق اسناد و روایات مختلف از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است.

 

ولادت و وفات آن حضرت:


بنا به نقل برخی علما فاطمه وسطی، همان بی بی حکیمه می باشد که با توجه به این قرائن چنین احتمال می رود که تولد ایشان قبل از سال 175بوده ، یعنی بعد از تولد فاطمه کبری و قبل از تولد فاطمه صغری در مورد نحوه عزیمت ایشان به ایران و مکان وفاتشان ، روایات متعددی نقل شده از آن جمله اینکه ، جمعی بر این عقیده اند که حدود یک سال بعد از سفر حضرت معصومه (س) به ایران ، گروهی از خانواده ایشان به سرپرستی احمد بن موسی (ع) به قصد زیارت امام رضا (ع) به سمت ایران حرکت کردند (از راه ارجان به شیراز ) از جمله افرادی که در این سفر حضور داشتند می توان به « حسین موسی » و « محمد بن موسی » و « حکیمه » که هر سه از فرزندان امام هفتم بودند اشاره کرد این جمعیت جنتی با عبور از شهر باستین وارد شهر متروکه میشان که تنگه ای عظیم و امن داشته اند می شوند که در این هنگام حضرت بی بی حکیمه که سخت بیمار بود، بی تاب لقای پروردگار شده و چشم از جهان فرو می بندند. و در همین مکان فعلی کفن و دفن می شوند کنیز و غلام با وفای ایشان ( کاکا مبارک ) نیز بعد از مرگ در نزدیکی بقعه مبارک آن حضرت به خاک سپرده می شوند و اینان نیز در سایه الطاف بانوی خویش ،هر ساله میزبان خیل عظیم زائرین هستند .تعداد خواهران و برادران ایشان: بنا به برخی روایات ایشان دارای 19 برادر به نام های: حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، ابراهیم، عباس، قاسم، اسماعیل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، حمزه، عبدالله، اسحاق، عبید الله، زید، فضل، حسین، سلیمان و حسن می باشد و 17 خواهر به نام های  فاطمه کبری (حضرت معصومه "س")، فاطمه صغری، ام ابیها، رقیه صغری، ام جعفر، لبابه، رقیه، زینب، خدیجه، علیه، آمنه، حسنیه، بریهه، عایشه، ام سلمه، ام کلثوم می باشد.

 جلوه هایی از فضائل و شکوه بی بی حکیمه (س)
حکیمه در ولادت امام جواد علیه السلام : در هنگام تولد امام جواد (ع) حضرت رضا علیه السلام از خواهرش حکیمه خواست تا همراه قابله به زایمان خیزران (همسر امام رضا علیالسلام ) رسیدگی کند ... شاهد تولد امام معصوم سعادتی است بزرگ که شامل حال هر کس نمی شود و تنها این بانوی بهشتی است که لایق چنین سعادتی می شود و چنان به برادرش نزدیک است که او را امین برادر می خوانند.از دیگر جلوه های فضائل ایشان می توان به این اشاره کرد که او خود از راویان بزرگ حدیث بوده ،گرچه کمتر روایتی از آن حضرت به ثبت رسیده و شاید ما موفق به دسترسی آنها نشده ایم اما اینها چیزی از فضائل آن حضرت نمی کاهد بلکه مظلومیت آن حضرت را در این صده های متمادی یادآور می شود .از جلوه های آن بانوی بزرگ روایات بی شماری رسیده که در این اندک کلام نمی گنجد.

 

موقعیت جغرافیای بقعه متبرکه:
این بقعه متبرکه که در فاصله 700 متری روستایی که به همین نام معروف است از توابع شهرستان گچساران (دوگنبدان) حد فاصل بین شهر بندری گناوه به دوگنبدان در دامنه زرد کوه گچساران در میان تنگی عظیم و طویل در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان و 90 کیلومتری شهر بهبهان قرار دارد.

 

شرح و فضای کلی آستانه:
مرقد مطهر بی بی حکیمه (س) مشتمل بر اتاق تقریباً دایره شکلی است که از دور یک نیم دایره راتشکیل می دهد ، که در اصل یک فضای باز طبیعی بوده که در ریشه و عمق کوهستان بسیار عظیمی فرو رفته است. دیواره های سنگی آن از سه طرف طبیعی بوده ، به طوری که به شکل ناهمواری تا سقف، سنگ تراشی شده و دور تا دور دیوارها با ملاط سیمان ، زبره کاری شده است. در قاعده کلی هرم ،قبر دقیقاً در وسط منحنی قرار نگرفته و بیشتر مایل به سمت شمال است. همچنین قبر دیگری که مربوط به گل گل خاتون به قولی کنیز با نجابت بی بی حکیمه است، متصل به مزار منور حضرت قرارگرفته و بشتر به شمال متمایل است بر روی مزار آن حضرت ضریح بزرگی قرار گرفته و ضریح کوچکتری از قبر دومی محافظت می کند.

 

ارتفاع این فضا از کف تا سقف بیش از 10 متر و مساحت تمام فضای حرم حدود 419 متر مربع است. از کف حرم تا کف ساختمان اصلی که به در ورودی حرم منتهی می شود دارای 12 پله منتهی به ورودی راهرو و بین دو مسجد مردانه و زنانه است . لازم به ذکر است از ابتدای شروع عملیات آستانه تا کنون در جهات مختلف اعم از راهسازی تهیه و تامین تجهیزات، تامین آب، برق وگاز، شرکت نفت گچساران حمایت و فعالیت های چشمگیری را داشته است.

صحن های حرم مطهر:
تعداد دو صحن هر کدام به مساحت یک هزار و 600 متر مربع در حیاط طبقه اول و پشت بام طبقه آخر که گنبد حرم در گوشه ای از آن قرار گرفته ،وجود دارد. به نامهای صحن امام خمینی، صحن جبل النور، در باب المراد در داخل صحن حرم با فاصله 6 متری ضریح مطهر به سمت غرب، در کوچکی به شکل مشبک قرار گرفته که قسمتی از دهانه انتهای غار را مسدود کرده است، که به در « باب المراد» معروف است . پشت این درب در فاصله 10 متری عمق غار ، چشمه آبی بوده است که تا قبل از سال 1232(ه ق) یعنی زمان بازسازی عمارت قدیم ، مورد استفاده کاروانها و زائرین حرم قرار می گرفت.

 

آب این چشمه با آبی که از شکاف بالای کوه به صورت قطره چکان در سنگاب پایین می ریخت ،به طور مشترک به کانالهای انتهای غار سرازیر و در نقطه تاریک و شکاف نا پیدایی منتهی و محو می شد. برخی حکایات افسانه ای از شکاف و حفره غار مزبور دارند که محل پنهان شدن امامزاده بوده است، که این از تحریفات عوامل معیوب عصر قاجاریه و گفتار عوام فریبانه جیکاک جاسوسی انگلیسی در سال 1285 هجری قمری در مناطق نفت خیز گچساران بوده است ، که هنوز آثار آن روایات نحس در بین عوام و با تاسف توسط افراد ساده لوح نقل و انتقال می شود.

 

 

راهها و منزلگاه های دسترسی به آستانه متبرکه :
جاده ای کوهستانی و ناهموار ، یعنی قبل از اینکه واحدی ذیربط راهسازی و ترابری با مشارکت شرکت نفت گچساران نسبت به جاده سازی آن اقدام مردم دوگنبدان و سایر بلاد از زمانهای گذشته برای رسیدن به این مکان مقدس راهی سخت و صعب العبور و کوهستانی را از طریق روستاهای آبشیرین ، کمبل ، بابا کلان و ... با پای پیاده و یا با استفاده از چهارپایان طی می نمودند. اما امروزه وجود جاده آسفالته ، وسایل حمل و نقل عمومی و امکانات رفاهی موجب گردیده تا زوار بیشتری توفیق زیارت آن حضرت را پیدا کنند به طوری که در روزهای تعطیل حدود 10 هزار نفر به این بقعه متبرکه وارد می شوند و حدود 30 درصد آنان شب را در این مکان به سرمی کنند . فضای معنوی، کوهستانی بودن منطقه ، مناظر زیبای طبیعی و آب و هوای مطلوب ، موقعیت زیارتی، سیاحتی و تفریحی ویژه ای را به این مکان بخشیده است تا زائران مشتاق با بهرمندی از فضای آکنده از روحانیت و صفا روح خسته خود زرا نیز در محیطی آرام و ملکوتی تلطیف نمایند.در وضعیت کلی مسیر جاده گچساران به بی بی حکیمه حداقل 6 منزلگاه است ابتدا از جاده آبشیرین تا منزلگاه دوم یعنی روستای کمبل ،7 کیلومتر و از آنجا به دو راهی پالایشگاه شرکت نفت ، 6 کیلومتر که در نزدیکی این منزلگاه قدمگاه امیرالمومنین (ع) معروف و مشهور و دو اصله نخل بلند در سمت راست جاده است که البته این محل مورد احترام اهالی می باشد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 239650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha