احکام الهی و بهداشت روان

بسیاری از احکام الهی برای صیانت و بهداشت جان و خرد آدمی از آلودگی و بیماری است، چنان که بخش دیگری از آن ها مانند کفارات، طهارت و درمان روح آلوده را بر عهده دارند.

خبرگزاری شبستان: بهداشت و درمان چنان که نیاز تن آدمی است، نیاز روان او نیز هست و آیات و روایت برای سلامت روان و آلوده نشدن آن، راهکارهایی بهداشتی ارائه کرده اند، چنانکه برای طهارت از آلودگی، راهکارهایی درمانی نیز نشان داده اند. (1)

بسیاری از احکام الهی برای صیانت و بهداشت جان و خرد آدمی از آلودگی و بیماری است، چنان که بخش دیگری از آنها مانند کفارات، طهارت و درمان روح آلوده را بر عهده دارند. امیرمومنان(ع) می فرماید: خدا برای بهداشت عقل، ترک نوشیدن شراب را واجب کرد.(2)
خدای سبحان که قرآن را شفا معرفی کرده(3)، مرض را هم بیان فرموده است، ما بیماری های ظاهری و زیان های آن را می بینیم، اما از زیان های بیماری های باطنی مانند نگاه حرام و بی عفتی و بی حجاب بودن و ... غافلیم.
قرآن فرمود: «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ...»، (پس مباد در حضور مردان به ناز و نرمی سخن گویید و آن کس که در دلش بیماری است و ایمانش سست است، طمع می ورزند(4).
همچنین آنان که با بیگانگان در ارتباطند و گوش به آنها سپرده اند، بیمار سیاسی و اجتماعی هستند، چنان که قرآن فرمود: «فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ...»(5)، به همین سبب است که مشاده می شود آنان که در دل هایشان بیماری و شک و تردید وجود دارد، برای طرح دوستی با بیگانگان معاند، شتابان به میان آنان می روند.
آیات و روایات مربوط به بهداشت روان در دو عنوان عقل و دل ارائه می شوند.
پی نوشت ها:
1.ر.ک: تقسیر موضوعی قرآ« کریم، «مراحل اخلاق در قرآن»، ص69

2.نهج البلاغه، حکمت 252
3.سوره اسرا، آیه 82
4.سوره احزاب، آیه 32
5.سوره مائده، آیه 52

پایان پیام/
 

کد خبر 246226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha