مصر تحت فشار سیاستمدران دنیا برای توقف حصر غزه

بین الملل: اظهارات گاه و بیگاه سیاستمداران دنیا برای توقف حصر غزه موجبات ناخشنودی و اعمال فشار بر مصر را فراهم کرده است.

خبرگزاری شبستان، علاوه بر تمام تلاش های منطقه ای و جهانی برای برداشتن حصر غزه ، گله سیاستمداران مطرح جهانی از این حصر غیرانسانی یکی از پاگیر ترین بند هایی است که دولت مصر با آن روبروست.

یکی از همین گله مندی های مقترانه هفته گذشته از سوی جیمی کارتر،رییس جمهوری اسبق آمریکا در دمشق در دیدار با سران حماس  مطرح شد که به دنیال آن دولت مصر احساس خطر بزرگی را متوجه خود یافت.

جیمی کارتر، به صراحت اظهار کرد: حصر غزه یکی از بزرگترین خشونت ها علیه حقوق انسانی است که به بهای سنگین جان هزاران انسان تمام شده است.

 

و به دنبال آن یک تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کزد:اینگونه مصر دشمنی سیاستمداران و به دنبال حمایت دولت ها را به به جان می خرد و ترس این دولت از رژیم صهیونیستی باعث می شود موقعیت خود را در منطقه خطرناک کرده و دوستان خود را از دست بدهد پس باید برای برداشتن انواع هشدارها، گله ها و شکایات جوامع جهانی بررسی مسئله حصر غزه را در راس کار خود قرار دهد.

به  دنبال این گونه استنباط ها، یکی از مقامات سیاسی مصر خاطر نشان کرد:موضع ما تغییر ناپذیر است. ما از چند ماه پیش اجازه دادیم تا در موارد اورژانسی رفتو آمد از طریق مرز رفح صورت بگیرد اما هرگز حصر این مرز را نخواهیم شکست.

این مقام سیاسی با گریز از افشای نام خود در خبرگزاری الاحرام ویکلی ادامه داد:ما به خاطر حفظ امنیت رژیم صهیونیستی هرگز ورود تجهیزات نظامی به غزه را تسهیل نمی کنیم. و این امر خارج از معاهده ما با رژیم صهیونیستی است.

 

به دنبال یکدندگی دولت مصر، جنبش حماس که کنترل نوار غزه را به دست دارد تنها توانست از امضای قرارداد آشتی ملی که توسط دولت مصر تنظیم شده بود سرباز زند.

در مقابل یکی از مقامات مصری اینگونه پاسخ داد که این دولت هیچ یک مفاد قرارداد را به نفع حماس تغییر نخواهد داد.

 

با چنین رویکردی پیش بینی می شود روند مبادله زندانیان میان رژیم صهیونیستی  و حماس نیز به طور کامل مختل شود و تاثیر دیگر آن به یقین بر حفر تونل زیرزمینی غزه خواهد بود که بوسیله آن حماس دست به ورود و خروج کالا ویا افراد می زد.

 

یکی از مقامات امنیتی رفح اعلام کرد که در حال حاضر مرز رفح به طور جدی کنترل می شود و نظامیان مصر هیچ رفت و آمدی را از نظر نمی اندارند.

 

و ازهمین طریق 40 تن از جنبش حماس به دست دولت مصر دستگیر شده اند و درخواست آزادی آنها تا کنون رد شده در حالیکه حماس متعهد شده هیچ فعالیتی علیه امنیت مصر نکند.

 

 

کد خبر 247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha