وجود علم دینی لازمه اصلی داشتن جامعه اسلامی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتقاد به وضعیت علوم انسانی در شرایط کنونی جامعه گفت:وجود علم دینی لازمه اصلی داشتن جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام علی شیروانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه صبح امرو(6اردیبهشت) در نشست علمی نقش فلسفه اسلامی در علوم انسانی در سالن همایشهای دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان مفهوم علوم انسانی اظهار داشت: علومی که به نحوی با انسان و اعمال و رفتار او در ارتباط است در حوزه علوم انسانی تعریف می شود از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد که به تعاملات انسانها با یکدیگر مرتبط می‌ شوند.


وی بحث فلسفه های مضاف را جزئی از مباحث علوم انسانی قلمداد کرد و اذعان داشت: فلسفه های مضاف مباحث فلسفی در ارتباط سایر مسائل است چون فلسفه اخلاق، فلسفه علم است.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتقاد به وضعیت علوم انسانی در ایران تصریح کرد: وضعیت علوم روانشناسی و جامعه شناسی قابل قبول نیست به نحوی که جامعه شناسی در وضعیت موجود انسانها را به سمت بی دینی سوق می دهد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.


حجت الاسلام شیروانی افزود: برخی فکر می کنند مسایلی که در علوم انسانی وجود دارد قابل تغییر نیست و تنها همانها مورد قبول است که این باعث شده است تا وضعیت فعلی علوم انسانی در جامعه به تضعیف دینداری منجر شود.


وی لازمه اصلی داشتن جامعه اسلامی را وجود علم دینی دانست و بیان داشت: برای داشتن جامعه اسلامی باید دانشگاه اسلامی ایجاد شود وبرای اینکه به دانشگاه اسلامی برسیم نیاز به وجود علم دینی کاملا احساس می شود و از این رو علوم انسانی در وضعیت موجود قابل قبول نیست.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسلام به هیچ عنوان با علم ستیزی ندارد یادآور شد: علوم فعلی در موضوعات انسانی چون روانشناسی علم نما هستند که در قالب علم به مردم عرضه می شوند.


حجت الاسلام شیروانی تبیین مفاهیم علم دینی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: اینکه افرادی برای رسیدن به پاسخ سوالات امروز به سراغ آیات و روایات بروند امر شایسته ایست اما آنها نمی‌توانند جایگزینی برای علوم انسانی شود تنها به عنوان گامی برای تحقق علوم انسانی می‌تواند در نظر گرفته شود.


وی گفت: برای اینکه به مفاهیم علوم انسانی اسلامی برسیم باید بر اساس منابع دینی نظریاتی ارائه شود و سپس به کمک آزمونهای تجربی که مبنای علوم انسانی در شرایط فعلی است نظریات علمی با مبنای اسلام تشکیل شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 247387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha