ارتقاء عیار فقاهت واخلاق خبرگان رهبری با ریاست آیت الله مهدوی کنی

به نظر می‎رسد روحیه زهد سیاسی و مقام گریزی آیت‌الله مهدوی‌کنی در کنار شانیت بالای علمی و فقهی و نیز ویژگی‎های بارز اخلاقی وی که او را به یکی از اساتید اخلاق مطرح تهران تبدیل کرده است، بتواند جای خالی ...

به گزارش خبرگزاری شبستان؛در این روزها مطرح شدن نام آیت الله مهدوی کنی به عنوان اصلی‎ترین گزینه ریاست خبرگان و نحوه برخورد وی با درخواست اکثریت خبرگان بار دیگر خاطره پرهیز وی از پذیرش مسئولیت‎های حکومتی و زهد سیاسی‌اش را در سال‎های ابتدای پیروزی انقلاب زنده کرده است.

این در حالی است که بارزترین ویژگی شخصیتی مرحوم آیت الله مشکینی رئیس پر سابقه و فقید خبرگان رهبری نیز علاوه بر شأنیت بالای فقهی، ویژگی‎های بارز اخلاقی و به‌ویژه زهد سیاسی وی بود، به نظر می‎رسد ویژگی‎های شخصیتی آیت الله مهدوی کنی بتواند خلاهای بوجود آمده در اثر فقدان مرحوم آیت‌الله میرزا علی مشکینی طی سال‎های گذشته در جایگاه ریاست خبرگان را پر کند.

در شرایطی که از ماه‎ها قبل برخی گزینه‎های مطرح برای ریاست خبرگان رهبری با انواع و اقسام ترفندهای تبلیغاتی، فضاسازی رسانه‎ای و برخی اظهارنظرها تلاش کرده‎اند فضای خبرگان را بر خلاف نظر صریح رهبر انقلاب به میدان رقابت‌های سیاسی تبدیل کنند و در استفاده از تعابیر سخیفی مانند "رقابت آیت‌الله‌ها" نیز ابایی ندارند، امتناع آیت‌الله مهدوی‌کنی در پاسخ مثبت به درخواست چند ماهه اکثریت خبرگان برای تصدی این منصب، بر خلاف معادلات و روش‌های سیاست‌زده فعلی برگ جدیدی از زهد سیاسی را رو کرد.

در عین حال، روحیه دوری گزینی از مناصب از سوی آیت‌الله مهدوی‌کنی منحصر به مورد اخیر نبوده و وی در طول دوره پس از انقلاب اسلامی علی‌رغم سوابق مبارزاتی برجسته و اعتماد ویژه امام راحل و رهبر انقلاب به او، بارها سابقه داشته است.

در یکی از مشهورترین این اتفاقات، در سال‎های اولیه انقلاب اسلامی درحالی که مهدوی کنی مسئولیت وزارت کشور را بر عهده داشت، پس از پیشنهاد امام راحل(ره) به وی مبنی بر حضور در جمع شش فقیه شورای نگهبان، او در نامه‎ای به امام(ره) با اشاره به سنگین بودن دو مسئولیت عضویت در شورای نگهبان و وزارت کشور، خواستار راهنمایی امام برای پذیرش یکی از این دو پست مهم می‎شود. وی در نامه خود می‎نویسد:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

محضر اقدس حضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى- دامت برکاته

چنانکه خاطر شریف مستحضر است در کابینه جدید، مسئولیت وزارت کشور به اینجانب پیشنهاد شده است، با توجه به اینکه به امر حضرتعالى قبلًا به عضویت فقهاى شوراى نگهبان قانون اساسى منصوب و مشغول به کار شده‏ام، و نیز با توجه به اینکه جمع میان این دو مسئولیت خطیر عملًا امکانپذیر نیست.

استدعا دارم اوامر شریف و راهنماییهاى لازم را در این مورد صادر فرمایید. ادام اللَّه ظلکم العالى.
8/6/59 محمدرضا مهدوى کنى‏

امام (ره) نیز با توجه به شان فقهی و علمی مهدوی‎کنی و خطیر بودن موضوع شواری نگهبان در پاسخ به ایشان می‎نویسند:

بسمه تعالى

من بهتر مى‏دانم جنابعالى در شوراى نگهبان باشید؛ مگر اینکه براى وزارت کشور کسى که شرایط را دارا باشد پیدا نکنید.

ان شاء اللَّه تعالى موفق باشید.
- روح اللَّه الموسوى الخمینی

در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره چهارم نیز مهدوی کنی برای حفظ وحدت میان نیروهای انقلابی از کاندیداتوری در این انتخابات امتناع و همه را به رأی دادن به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه کرد.

به نظر می‎رسد روحیه زهد سیاسی و مقام گریزی آیت‌الله مهدوی‌کنی در کنار شانیت بالای علمی و فقهی و نیز ویژگی‎های بارز اخلاقی وی که او را به یکی از اساتید اخلاق مطرح تهران تبدیل کرده است، بتواند جای خالی ویژگی‎های اخلاقی، علمی و زهد سیاسی مرحوم مشکینی در مقام ریاست مجلس خبرگان رهبری پر کند که در سال‎های گذشته با خلأ جدی مواجه شده است. در عین حال، وجود داشتن چنین روحیاتی در اکثر اعضای خبرگان نیز موجب شده با ورود مهدوی‌کنی، اجماع قابل توجهی در حمایت از او شکل گرفته که این اجماع نیز یادآور اتفاق نظر اعضای خبرگان در مورد آیت‌الله مشکینی است.
 منبع:پایگاه خبری رجانیوز

کد خبر 24855

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha