معلمان نمونه یزد تجلیل شدند

آیین بیست و نهمین یادواره بزرگداشت مقام معلم استان یزد با تجلیل از معلمان نمونه این استان در تالار معلم شهید پاک نژاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، آیت الله محمد رضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در آیین بیست و نهمین یادواره بزرگداشت مقام معلم استان یزد که در تالار معلم شهید پاک نژاد برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ یک مسئله اساسی در جامعه و روند حرکتی انسان است و فرهنگ در معانی گوناگونی تعریف و مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: از دیدگاه آموزش و معلمان، فرهنگ یک نوع اعتقاد به عادت و یک نوع روش است که در فطرت و باطن انسان ها شکل می گیرد و این روند به هر شکلی که باشد انسان ها و در نتیجه جامعه را به آن سمت سوق خواهد داد، زیرا قبل از اینکه در ظاهر بروز کند در درون شکل گرفته است و این شکل تبدیل به رفتار می شود.

آیت الله ناصری بیان کرد: از آنجایی که فرهنگ پایه حرکتی جامعه است و اگر در جامعه ای باشد آن جامعه را متحول می کند، لازم است فرهنگ بر اساس معرفت الهی و صفات پاک الهی و در جهت شناخت خالق متعال بر جامعه حاکم شود نه فرهنگ های نفسانی و شیطانی که نتیجه آن نابودی جامعه خواهد بود.

وی تاکید کرد: معلمان و مسئولان آموزش و پرورش در ترویج و تثبیت فرهنگ الهی، بالاترین نقش را ایفا می کنند و با سر لوحه قرار دادن این فرهنگ در امور تربیتی و آموزش دانش آموزان، آنها را به سعات و کمال الهی رسانده و در نتیجه فرهنگ الهی وارد جامعه می شود و جامعه ای مبتنی بر فرهنگ ایثار، دوستی با انسان هایی بلند همت و در ارتباط با خدا تربیت خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: معلم باید بداند این فرزندان، امانت های خداوند هستند و فقط در صدد یادگیری مسائل آموزشی دانش آموزان نباشد، بلکه درس الهی و زندگی را به او بیاموزد تا علمش را برای کمال انسانیت به کار گیرد.

محمد کاظم رحیمی نژاد، مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان یزد، اظهار داشت: بیست و نهمین سال تجلیل از مقام شامخ معلم در استان با بازدید از خانواده شهدای فرهنگی و گلباران مرقد شهدا با نیت الگو گیری از شهدا در مسیر تعلیم و تربیت آغاز شد و قطعا هر سال با رویکرد جدید و با هدف ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت، علم و معلمی در جامعه همراه خواهد بود.

وی افزود: آموزش و پرورش واژگانی هستند که همه آنچه که ما به دنبال اصلاح و تعالی و تربیت آن هستیم در این واژه ها، خلاصه می شود و بقا نظام های اجتماعی در گرو عملکرد آموزش و پرورش آنها است.

رحیمی نژاد گفت: معلمان باید به خود افتخار کنند که در مکتب و ایدئولوژیی قرار دارند که خالق همه جهان معلم است و منصوب شدن پیامبر به رسالت با کلمه " اقراء " آغاز می شود و رمز انسان بودن را به دانایی انسان و تربیت او می داند.

وی افزود: معلمان نیز در چنین مکتبی رشد کرده و باید در این مسیر نهایت تلاش را داشته باشند تا نمونه الهی و عملی را به جهانیان ارائه کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: در سال های اخیر یک پویایی، تحول و سرزندگی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده که در راس این حرکت، سند تحول بنیادین با رویکرد کاملا اعتقادی مبتنی بر آموزه های دینی و ولایی و همچنین مکتب تشیع که در نوع خودش بی نظیر است قرار دارد و تاکنون در هیچ یک از کشور های اسلامی تدوین سندی را با آموزه های دینی نداشتیم که این نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش کشور است.

رحیمی نژاد به اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش به اجرای نظام 3-3-3-3 در مجموعه آموزش و پرورش و مرحله اول و دوم ابتدایی با دو دوره سه ساله و مرحله اول و دوم متوسطه با دو دوره سه ساله در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با 6 ساله شدن مقطع ابتدایی این حرکت آغاز شد و حرکت بعدی در مقطع متوسطه در سال تحصیلی 92-93 صورت می گیرد.
 
وی از اجرای برنامه درس ملی در نظام آموزشی کشور خبر داد و گفت: این طرح در جهت رفع پراکندگی محتواهای آموزشی، جهت مند نبودن محتواهای آموزشی و عدم اتکا آنها بر مبانی اعتقادی و فرهنگی ما و نداشتن پایه های محکم درخواستگاه های اجتماعی و فرهنگی که زندگی و حیات اجتماعی بر اساس آن شکل گرفته است اجرا می شود.

رحیمی نژاد افزود: با اجرای طرح برنامه درس ملی، یک حرکت نظام مند در تدوین کتاب های درسی و در همه پایه های تحصیلی آغاز می شود و این حرکت در ادامه تحقق سند تحول بنیادین قابل توجه است.

وی در حوزه مسایل فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش به حرکت های بسیار خوبی چون نگاه قرآنی ویژه هم در سطح استان که دو سال است با شعار تفکر قرآنی و جهاد علمی همراه است و هم در سطح کشور در قالب مدارس قرآنی برنامه ای، مدارس قرآنی فوق برنامه و نهضت ملی حفظ قران و طرح های همگام با قرآن با رویکرد ویژه قرآنی در مدارس همراه بوده است اشاره کرد.

رحیمی نژاد گفت: استان یزد علاوه بر اینکه 19 سال پیاپی رتبه اول کنکور سراسری را دارد در دروسی که به عنوان معیار کشوری شناخته می شوند نیز از بین 720 منطقه آموزشی کشور 7 منطقه آموزشی استان یزد جزء 20 منطقه اول آموزشی کشور می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با این پویایی و جنبشی که در آموزش و پرورش آغاز شده شاهد تحقق یافتن انتظارات مقام معظم رهبری در تربیت نیرویی با طراز جمهوری اسلامی باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از معلمان نمونه کشوری، استانی و شهرستان های استان یزد با اهدای لوح و جوایزی توسط مسئولان استانی تجلیل شد.


پایان پیام/ 

کد خبر 250998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha