9 گام تا الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی

مبانی اسلامی پیشرفت‌ورزی در طراز کمالی‌اش همان فلسفه‌ی فرج است، چرا که الگوواره‌ی حیات طیبه در جامعه‌ پس از ظهور صورت می بندد.

خبرگزاری شبستان: "مبانی اسلامی پیشرفت‌ورزی" در طراز کمالی‌اش همان «فلسفه‌ی فرج» است، چرا که الگوواره‌ی حیات طیبه در جامعه‌ی پس از ظهور صورت خواهد بست، و مراد از مبانی «معرفتی ـ ارزشیِ» الگو، مجموعه‌ی «قضایای تعقلی ـ تعلیلی»‌ای‌ست که تحلیل و تعلیل زیرساخت‌های «هستی‌شناختی ـ جهان‌شناختی»، «انسان‌شناختی ـ اجتماع‌شناختی»، «معرفت‌شناختی ـ روش‌شناختی» (منابع، در زمره‌ی همین مبنا بشماراست)، «فرهنگ­شناختی ـ اخلاق­شناختی» (نگرش‌های ارزشی زیرساختی از جمله نگاه به دنیا و نسبت دنیا و آخرت، در همین مبنا جای می‌گیرد)، «موضوع‌ْشناختی» ـ «مختصاتْ‌شناختیِ»(ظروف زمانی ـ زمینی، و قومی ـ اقلیمی نیز در شمار مبنای مختصات‌ْشناختی‌ست) و«تاریخ­شناختی ـ تمدن­شناختی» پیشرفت‌ورزی اسلامی و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را بر عهده دارد.
از آنجا که دستیابی به الگوی پیشرفت، در گروی اکتشاف «منطق اکتشاف نظریه‌ی پیشرفت و طراحی الگو» از سویی، و اکتشاف «مبانی معرفتی ـ ارزشی» آن دو از دیگر سوست، سعی و اهتمام در تبیین «منطق» و «مبانی»، تقدم رتبی بر هر اقدام دیگری در راستای تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی دارد.
دستیابی به مبانی «معرفتی ـ ارزشی» پیشرفت‌ورزی اسلامی و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، در نــه گـام نظـری و عملـی به‌ شرح زیر، فراچنگ می‌آید:
گام یکم) تشکیل حلقـه‌ی علمی ـ نظری جامع، با شناسایی و کارگماشت افراد ذی‌صلاحیت علمی ـ فکری، دغدغه‌مند، و فارغ‌البال.
گام دوم) تعریف «پیشرفت‌ورزی» و «الگوی پیشرفت اسلامی» (تبیین ماهیت و مؤلفه‌های دو مقوله)، و تعیین ساحات و سطوح آن دو با بهره‌گیری همزمان از شیوه‌های باشگاهی، کتابخانه‌ای و میدانی.
گام سوم) طراحی منطق و روش‌گزینی برای مطالعه‌ی مبانی اسلامی پیشرفت‌ورزی و طراحی الگوی پیشرفت.

گام چهارم) آغاز مطالعه‌ی مبانی پیشرفت‌ورزی برای دستیابی به «نظریه‌ی پیشرفت» و طراحی «الگوی پیشرفت»، از سوی حلقه، و نیز نظرخواهی از اصحاب معرفت در حوزه‌های تخصصی مربوط. (= بهره‌گیری همزمان از شیوه‌های باشگاهی، کتابخانه‌ای و میدانی)
تذکر: باید توجه داشت که در مانحن فیه، دو گروه مبنا، مطرح است: مبانی اسلامی پیشرفت‌ورزی انسان و مبانی الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی.
گام پنجم) گردآوری مقالات و مقالت‌های اصحاب معرفت، که در اجابت فراخوان فرا رسیده است و اصطیاد نظرات استوارتر و سازا، و صورت‌بندی آنها.
گام ششم) در معرض نقد و نقض ارباب‌نظر قرار دادن سامانه‌ی حاصل از مطالعات باشگاهی، کتابخانه‌ای و میدانی.
گام هفتم) بازبینی نهایی فراورده‌ی فرایند سپری‌شده، با توجه به نقد و نظرات واپسین و تبیین مبانی پیشرفت‌ورزی و الگو و نظریه‌ی پیشرفت‌ورزی.
گام هشتم) تنظیم سازِکار انتقال از «مبانی» و «نظریه» به «بناها»، و تبدیل «نظر و نگره» به الگوی عملی منطبق بر ظروف متفاوت و شرایط متطور اقالیم اسلامی.
گام نهم) ترسیم چارچوبه و سیر و مسیر [نقشه‌ی راه] طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی.
نوشته شده توسط حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد
منبع: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
پایان پیام/

 

کد خبر 251231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha