کارگردان اپرای عاشورا از دلایل توقف پروژه سعدی می گوید

غریب پور ضمن آنکه مشکل مالی را علت توقف پروژه اپرای سعدی خواند، راه اندازی تماشاخانه دائمی اپرای عروسکی حافظ و سعدی در شیراز را یک ضرورت دانست و گفت: گردشگر به جای بازدید قهوخانه درشیراز باید به اپرا برود.

بهروز غریب‌پور، سرپرست گروه «آران» کارگردان اپراهای عروسکی «حافظ»، «مولوی»، «عاشورا»، «رستم و سهراب» درباره سرانجام پروژه اپرای عروسکی «سعدی» به خبرنگار شبستان گفت: اپرای سعدی دو بخش می‌شود که یک بخش بر عهده من به عنوان نویسنده و کارگردان  است که از زمانی که طرح به من پیشنهاد داده شد بخشی از کارهایش را انجام داده ام، اما  بخش دیگر که پیشنهاد‌دهنده طرح بود که می خواست از منابع غیردولتی بودجه تولید این کار را تأمین کند که فعلا با مشکلات مالی روبرو شده است که امیدوارم این مشکلات حل شود.

 

این هنرمند تاکید کرد: تولید اپرای سعدی باید گونه‌ای انجام شود که تماشاخانه دایمی در شهر شیراز برای نمایش اپرای حافظ، سعدی و مولوی دایر شود که این آثار بتواند به صورت رپرتوار برای گردشگران ایرانی و غیرایرانی اجرا شود.

 

غریب پور با تاکید بر لزوم راه اندازی تماشاخانه دایمی اپرای عروسکی در شیراز با توجه به سابقه تاریخی  فرهنگی این شهر گفت: قرار بود طرح پروژه تماشاخانه دایمی عروسکی اپرای سعدی و بازتولید اپرای حافظ و مولوی به تصویب برسد که هنوز این امر نهایی نشده، البته شرط اول برای انتخاب مجری، اقمت داشن در شیراز است، زیرا  از هر منظری که به این قضیه نگاه کنیم کار به این بزرگی مستلزم تأمین بودجه است.

 

وی افزود: دوستانی که پیشنهاد طرح اپرای عروسکی و راه اندازی تماشاخانه دائمی را داده اند، همچنان مصر به ادامه کار هستند، امیدوارم شرایط مالی به گونه‌ای شود که سال آینده همزمان با سالروز بزرگداشت شیخ اجل، به جای شعرخوانی اپرای سعدی به اجرا رود و یا در بزرگداشت حافظ تنها به شعرخوانی اکتفا نشود و مردم به دیدن اپرای حافظ و سعدی بروند.

 

این کارگردان موفق نمایش عروسکی درباره حمایت‌های اداره کل ارشاد فارس از طرح تماشاخانه اپرای عروسکی سعدی گفت: این بحث از زمانی به یک موضوع مهم تبدیل شد که اپرای مولوی و اپرای حافظ را در شیراز اجرا کردم، مدیران ارشاد فارس و میراث فرهنگی قصد کمک به اینکار داشتند، اما بانی اصلی باید با تجمیع منابع مالی از شهرداری، ارشاد، میراث فرهنگی، این طرح‌ را محقق کند.

 

بهروز غریب پور خاطر نشان کرد: من مخالفتی با راه‌اندازی این طرح در شیراز ندیدم، اما پیشگام این طرح دو نیروی فرهنگی فارس دکتر کمال سروستانی، مدیر دانشگاه شیراز و حسین خباز، میزبان گروه آران در اجرای دو اپرای حافظ و مولوی، از شخصیت‌های فرهنگی شیراز هستند و این دوستان به تنهایی این بار گران را نمی‌توانند به دوش بکشند، باید همه برای تحقق این طرح به آنها کمک کنند.

 

کارگردان اپرای عروسکی حافظ همچنین یادآور شد: من در دو سفری که برای اجرای اپرای مولوی و حافظ به شیراز داشتم، این ایده به نظرم رسید که چرا باید گردشگران برای بازدید از این شهر زیبا به قهوه‌خانه‌های سنتی بروند و این حیف است که در شهری همانند شیراز با این سابقه فرهنگی  گردشگر به جای دیدن مفاخر  فرهنگی به قهوه‌خانه سنتی برود، اگر تماشاخانه دائمی اپرا در شیراز راه‌اندازی شود می‌تواند بخشی از مفاخر و شخصیت‌های این شهر را معرفی کند.

 

غریب‌پور درباره حمایت بخش خصوصی و ثروتمندان شهر شیراز از طرح اپرای سعدی و تماشاخانه اپرای عروسکی در این شهر گفت: ما در این زمینه خلاء قانون گذاری داریم، در فرهنگ غربی لازم نیست که شما التماس کنید کسی به پروژه فرهنگی کمک کند، قانون پیش‌بینی‌هایی را کرده است که کمپانی‌های صنعتی اگر در امر فرهنگی مشارکت کنند بخشی از مالیات‌شان بخشوده می‌شود و این انگیزه‌ها برای کمپانی‌ها وجود دارد که شهرشان را فرهنگی‌تر و آبادتر کنند و هم از بخشودگی مالیاتی بهره‌مند شوند، ما خلأ قانون‌گذاری در این مسایل داریم و قبلا نامه‌نگاری‌هایی برای چنین کارهایی انجام شده که نتیجه آن مأیوس‌کننده بوده است.

 

این هنرمند با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش فرهنگ بازدهی کوتاه مدت ندارد، اما در بلند مدت  جوابگوست، اذعان کرد: در  بخش فرهنگ اراده‌ای برای کمک وجود ندارد، من تصور می‌کنم رقم‌هایی را که خیلی از شرکت ها در ورزش به عنوان اسپانسر سرمایه‌گذاری می‌کنند، کسی در امر فرهنگ نمی‌کند، به دلیل اینکه در بخش فرهنگ نتیجه کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود، برای همین سرمایه‌گذار گرایشی به این کار ندارد.

 

وی یاد آور شد: کسانی که آرامگاه حافظ و سعدی را طراحی کرده‌اند هر ساله میلیون‌ها نفر از اثر آنها بازدید می کند، به طور کلی سرمایه‌گذاری فرهنگی دوام و قوام بیشتری دارد تا سرمایه گذاری در امر ورزش که کوتاه مدت جواب می دهد، حوزه فرهنگ در دراز مدت نتیجه می دهد، این خلأ را باید کمیسیون فرهنگی مجلس پی‌گیری کند.

 

وی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی خواست در راه‌اندازی پروژه اپرای حافظ و سعدی در شیراز شرکت کنند و گفت: دانشگاه شیراز مکان مناسبی برای مراجعه و اعلام آمادگی همکاریشان است.

 

بهروز غریب پور تصریح کرد: شاید از طریق همین مصاحبه سرمایه‌گذارانی هستند که می خواهند در این پروژه شرکت کنند ولی نمی‌دانند چه کنند، این پرژه نیازمند حمایت است، قطعا کسانی هستند که از راه اندازی تماشاخانه دائمی اپرای حافظ و سعدی و مولوی در شهر شیراز حمایت کنند. 

 

پایان پیام/ 

کد خبر 251718

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha