اپرای عاشورا اشک مردم را در آورد/ لزوم همکاری نهادهای مذهبی

خبرگزاری شبستان: اپرای عاشورا در مدت 6 شب اشک مردم را در آورد و مردم را بر مصائب سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) گریاند، اما نکته قابل تامل کم توجهی برخی نهادهای مذهبی از این اثر فاخر هنری بود.

خبرگزاری شبستان فارس:


ایرانیان همواره مردمانی بوده و هستند که با هنر خندان می شوند و با هنر گریان؛ هنر از دیرباز در شادی های ما سهیم بوده و در غم های ما شریک؛


همواره در تاریخ مشاهده شده است این مردم از هنر برای نیل به اهداف خویش زیاد بهره گرفته اند که نمونه آن به شاعرانی اشاره کرد که به نیت صله پادشاهان، شعر می سرایند، اما هنر در میان مردم ایران همیشه از جایگاه والا و با قداست برخوردار بوده است، به گونه ای که برای عزای امام حسین (ع) از هنر تعزیه استفاده کردند.


تعزیه، هنری است با دیرینه طولانی در ایران اسلامی که آمیخته از نمایش و موسیقی است؛ این هنر که سابقه دیرین در عزاداری بر سید الشهدا (ع) دارد نشان از همت بالای این ملت برای نمایش آنچه که در کربلا رخ داده بود، داشته و دارد.

 


تعزیه ایران توانست با حضور به موقع خویش، موسیقی غنی ایرانی را از دست افراط گرایان دور کند، کما اینکه بهروز غریب پور، کارگردان نمایش در این خصوص می گوید: تعزیه موزه موسیقی ایرانی است و انواع دستگاه ها و ردیف های موسیقی ایرانی در این هنر حفظ و انتقال یافته است؛ به طور حتم اگر تاثیر تعزیه بیشتر از منبر، روضه و خطابه نباشد، اثر آن کم از روضه ندارد چرا که تا حدی فضای روز عاشورا را برای بیننده به تصویر می کشد.

 


اگر به پیشینه تعزیه توجه کنیم در می یابیم که مراسم عزادای سوشون و یا عزای سیاوش هم در پاگرفتن تعزیه بی تاثیر نبوده است؛ امروزه با توجه به تعدد شبکه های مختلف ماهواره ای و هجمه های آنان علیه ارزش های دینی ما، باید نوع و کیفیت برنامه های فرهنگی و هنری ما نیز به همان میزان افزایش یابد.


ساخت اپرای های عروسکی که آمیخته ای از تعزیه، نمایش و موسیقی است یکی از راه هایی است که می تواند در مقابل هجمه های دشمن قرار گیرد چرا که این مهم با روش و متد روز طراحی و ساخته و پرداخته شده است.

 


اپرای عروسکی عاشورا، کاری از گروه نمایش آران به کارگردانی بهروز غریب پور است و سعی می کند که گامی موثر در معرفی فرهنگ غنی عاشورا و نهضت سرخ حسینی داشته باشد، این اپرا محصول بازی 72 عروسک در 72 دقیقه اجراست که کارگردان این کار در این خصوص می گوید: هیچ عمدی در خصوص این عداد و تشابه آن با تعداد یاران شهید حضرت امام حسین (ع) وجود نداشته است و این یک اتفاق روحانی است که در این گروه روی داده است و بر این اعتقادم که باور عمیق گروه در خصوص حضرت امام حسین (ع) در تمام ابعاد کار حلول پیدا کرده است.


کارگردان این اثر هنری، اپرای عاشورا را در امتداد حضور 400 ساله مردم ایران در تعزیه دانست و تصریح می کند: گرچه در اجراهای فرانسه، ایتالیا و لهستان جمع اندکی از ایرانی ها و مسلمانان به تماشای این کار نشستند، اما همینکه پیروان دیگر مذاهب و مکاتب اذعان به صلح دوستی مسلمانان به واسطه این اثر داشتند خود گویای علاقه به دانستن پیام صلح امام حسین (ع) است.


وی بر لزوم انتشار پیام امام حسین (ع) در دیگر کشورها تاکید کرد و می افزاید: بیشترین تقاضا برای برگزاری اپرای عاشورا از سوی کشورهای دیگر به دست ما می رسد که این دلالت بر تشنگی مردم سایر ادیان برای دست یابی به فرهنگ غنی حسینی دارد.

 


کارگردان این اثر فاخر هنری می گوید: محمد معتمدی در نقش حر بن یزید ریاحی و مصطفی محمودی نیز در نقش محتشم کاشانی به صداپیشگی مشغول بوده که در مجموع 17 نفر در این اثر به خوانندگی مبادرت ورزیده و بازی دهندگان صحنه گردانان این اثر نیز 25 نفر بودند.


این اثر هنری در حالی در شیراز به روی صحنه رفت که اشک بسیاری از بینندگان را در سالن در آورد و بسیاری از افراد را به تحسین واداشت، اپرای عاشورا شب گذشته پس از 6 شب به کار خود پایان داد، اما اگر حمایت های بخش خصوص نبود شاید در این شب های پر برکت، این اپرا نیز به روی صحنه نمی رفت، تا جایی که انتقاد احمد همتی بوشهری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در خصوص عدم توجه برخی افراد به این اثر فاخر هنری را برانگیخت.

 


غریب پور با اشاره به اینکه باید در خصوص اپرا در کشور فرهنگ سازی شود، بر لزوم جدی مسئولان برای ساخت اپرای سعدی تاکید کرد؛ اما اثری با این عظمت چرا باید توسط برخی افراد مذهبی، کمتر مورد توجه قرار گیرد، روزی که این افراد برای برگزار شدن یک کنسرت موسیقی و یا یک نمایش به صراحت اعتراض کرده و به اصطلاح کفن پوش می شوند، چرا نیستند تا از این اثر فاخر حمایت کنند؛ شاید اگر حمایت این افراد از گروه آران بیشتر بود، این گروه می توانست تا پایان ماه صفر مردم را بر مصائب امام حسین (ع) بگریاند که کاری بس ارزشمند است تا جایی که امام صادق (ع) در خصوص گریه بر سید و سالار شهیدان (ع) می فرمایند: هیچ کس نیست که درباره حسین علیه السّلام شعرى بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب مى کند و او را مى آمرزد. (رجال شیخ طوسى، ص 289)؛ حال امید است که افراد و نهادهای مذهبی که همواره علاقمند به برگزاری برنامه های هنری مذهبی هستند مختارگونه وارد گود شده و زمینه برگزاری چنین اپراهای حافظ، مولوی و به ویژه عاشورا را در سومین حرم اهل بیت (ع) ایجاد کنند.

 


پایان پیام/

کد خبر 326230

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha