موسیقی اپرا بر اساس داستان قرآنی یوسف نبی(ع)

در این اپرا که نخستین اوپرای عربی درباره حضرت یوسف(ع) است، تلاوت این آیه شریف قرآن به همراه شخصیت های که نقش ستارگان سجده کننده به حضرت یوسف(ع) را ایفا می کنند، متجلی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، صدای کودکی به زیبایی آیه قرآنی مشهور" یا ابت انی رایت احد عشر کوکبا و الشمس و القمر رایتهم لی ساجدین" تلاوت می کند که به سجده 11 ستاره و خورشید و ماه به حضورت یوسف (ع) دارد؛ پس از آن اپرای حضرت یوسف آغاز می شود.
در این اپرا که نخستین اوپرای عربی درباره حضرت یوسف(ع) است، تلاوت این آیه شریف قرآن به همراه شخصیت های که نقش ستارگان سجده کننده به حضرت یوسف(ع) را ایفا می کنند، متجلی می شود.
در این اپرا حضرت یوسف(ع) با لباس سفیدی که سمبل حلم و صبر است، نشان داده می شود که پدرش یعقوب نبی(ع) او را نصیحت می کند که از رویایش با برادرانش نگوید.
این اپرا که برگرفته از متن قرآن کریم است، با تلاوت قرآن کریم فضای معنوی و روحانی را برای حاضران ایجاد می کند و حکایتگر قصه ای از میراث عربی اسلامی اصیل است.
ربیع ادریسی، کارگردان این اثر هنری، روح را به قصه یوسف(ع) برانگیخته است و در قالب ابداعی جدیدی این اثر را بر روی سن برده است.
پنج سال تفکر و جمع آوری و آماده کردن و چهار ماه تمرین برای یک ساعت و نیم نمایش برای بازگرداندن قصه قرانی کافی بود تا اثر هنری شود که از متن قرآن سناریویی را برای فعالیت های نمایشی و سینمایی به دور از اوهام و خیال اقتباس کنند.
این اثر بی نظیر که در نوع خودش در جهان اسلام و عرب بی همتاست، بر متن قرآن تکیه دارد و میان زیبایی شناسی قرآن و زیبایی شناسی موقعیت هایی که یوسف نبی(ع) در روند زندگی اش در آن قرار گرفته است، پیوند برقرار کرده است.
صحنه مراوده همسر مصر با حضرت یوسف(ع) از سخت ترین صحنه ها برای کارگردان بود، اما او توانست آن را با حفظ پیام قرآن که برای هر خواننده قصه یوسف(ع) قرار داده شده، به حاضران برساند.
ادریسی با استفاده از سمبل ها ونشانه هایی به فهم این مسئله در این صحنه پرداخته است و عفراء الحضری در نقش همسرعزیز مصر حاضران را مبهوت و حیران می کند.
این کارگردان هدف از تکیه بر سمبل ها و نمادها را پرهیز از تحریف خیالی بشر در قصه حضرت یوسف(ع) که در قران کریم آمده است، می داند . او با استفاده از تکنولوژی چهره حضرت یقعوب و یوسف را پنهان کرد و تحول و تغییر برادران یوسف و همسر عزیز مصر از ظلم به توبه را نشان داد.
این قصه یوسف نبی(ع) به گونه ای روایت شده که اگر کودکی از این قصه اطلاع نداشت، می تواند از خلال این نمایش، این شخصیت را بشناسد.
ربیع ادریسی می گوید: در آثار هنری می توانیم به همه قصه های قرآنی بپردازیم بدون اینکه چهره پیامبران و انبیاء را مجسم کنیم و از نمادها به طور گسترده برای بیان مسایل غیبی استفاده کنیم.
این اثر هنری برجسته راهنما و مرشدی برای آثار هنری آینده ای است که می خواهد درباره قصه های قرآنی ساخته شود.
برهمین اساس، بر سوره یوسف به عنوان متن و هدایت مستقیم کارگردانی تکیه شد و ساختار آیه های قرآن راهی برای گفتگوی هنرمندان بود.
ادریسی می گوید: بر مقامات موسیقی پایبند بودیم که تلاوت قرآن کریم با حفظ قواعد تجویدی در میان همه قاریان مراکشی مطابقت داشت،
الفیلالی می گوید: بین این اثر با آثار عادی تفاوت وجود دارد زیرا ما با وحی آسمانی تکلم می کنیم و اپرا در برخی از مواقع حاوی سناریوی انسانی است، ولی این سناریو سخن پروردگار جهانیان است که روح ایمان و بیان حقیقی که از قلوب قاری سرچشمه می گیرد، بر آن افزوده می شود.
این اپرا برعکس اپراهای جهان بر موسیقی تکیه نکرد بلکه زیبایی متن قرآن را با تکیه بر عالمان تجوید و با پوشش صوتی بر این قصه متجلی می کند به اعتبار اینکه سوره یوسف متضمن عناصر حواری است.
این اثر هنری برای نخستین بار میان هنرمندان تئاتر و عالمان تجوید و قرآن که برای حفظ و تجوید جوایزی کسب کرده اند، پیوند برقرار کرد.
گروه این اثر هنری متشکل از مشاوران هنری ، هنرمندان، ناظران کیفی، دو دستیار کارگردان، صدابردار، نورپرداز، دکوراتور هستند.
ربیع ادریسی قرار است به مناسبت روز جهانی زن تئاتر "مریم " را ارایه دهد و در حال حاضر نیز دو نمایش خضر و موسی(ع) و "لقمان و پسرش" را در دست دارد.
پایان پیام/

کد خبر 62869

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha