پنجاه و پنجمین سالگرد آیت الله میر سید علی یثربی در کاشان برگزار شد

پنجاه و پنجمین سالگرد آیت الله میر سید علی یثربی در مسجد حبیب بن موسی (ع) کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام غلامعلی فاضل تبریزی، استاد حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در پنجاه و پنجمین سالگرد استاد الفقها و المجتهدین آیت الله ‌العظمی میر سید علی یثربی در مسجد حبیب بن موسی(ع) کاشان گفت: خاندان یثربی از حدود 800 سال قبل تا کنون پناهگاه مردم در کاشان بودند و در دل آنها جای دارند.


وی با تاکید بر خدمات و برکات و آثار این خاندان در طول تاریخ، افزود: خاندان یثربی همواره کوشا در خدمت گذاری و حل مشکلات مردم بودند و اکنون نیز فرزندان آنها با همین خصایص و فضایل والای انسانی معدن ادب، خدمت و محبت به مردم منطقه هستند.


*آیت الله میر سید علی یثربی عالمی جاودانه که منبع ادب و سخاوت و خدمت بود


به گفته وی، ادب، کرم، خدمت گذاری به مردم و گره گشایی از کار آنها از خصایص برجسته آیت الله‌العظمی میر سید علی یثربی بود که نام و یاد این عالم جلیل القدر و صفات ویژه اخلاقی وی را برای مردم این منطقه جاودانه کرده است.


این خطیب حوزوی با تاکید بر اینکه این فضایل والای علمی و عملی این عالم وارسته و جلیل القدر در اذهان مردم این منطقه است که هنوز 55 سال بعد از رحلتش در چنین مراسم با شکوه و عظمتی از وی یاد می کنند.


حجت الاسلام و المسلمین فاضل تبریزی اظهارداشت: شخصیت ماندگار و جاودانه آیت الله‌ میر سید علی یثربی و خدمات پربرکت این عالم ربانی در کاشان همیشه زنده و تا ابد جاوید خواهد بود.


*خدمتگزاری و گره گشایی خصیصه برجسته آیت الله میر سید علی یثربی بود


وی، آیت الله‌ العظمی میر سید علی یثربی را عالمی دلسوز در حل مشکلات مردم، خدمتگزار به آنها و گره گشا در امور دانست و افزود: ادب و محبت و سخاوت، عطاو بخشش به نیازمندان، رسیدگی به امور طلاب حتی غیر از طلاب بومی منطقه از دیگر ویژگی های برجسته اخلاقی وی است.


حجت الاسلام فاضل تبریزی در ادامه با گرامیداشت یاد و نام امام جمعه فقید کاشان، آیت الله سید مهدی یثربی و خدمات و زحمات این عالم بزرگوار در کاشان نیز افزود: نام نیک خاندان یثربی و آثار و برکات این خاندان جاودانه است.


وی در پایان ماندگاری و عدم جاودانگی نام انسان ها پس از مرگ را با تعابیر انسان مذکور کسی است که نام و یاد وی همیشه در اذهان می ماند و انسان مفروغ کسی است که پس از مرگ نامی از وی برجای نیست و به فراموشی سپرده می شود، عنوان کرد و گفت: آیت الله‌ العظمی میر سید علی یثربی بر اساس تعبیر انسان مذکور مصداق جاودانه ای است که مصداق شخصیتی است که عزت و عظمت یادش تا ابدیت ماندگار است و هیچ وقت فراموش نمی شود.


این استاد حوزه گفت: علما و شخصیت های آسمان علم و فقاهت و فضیلت شخصیت های برجسته و ماندگاری هستند که هیچ وقت کسی آنها را فراموش نمی کند.


حجت الاسلام فاضل تبریزی با اشاره به هتک حرمت مزار حجر بن عدی و تخریب مزار این صحابی رسول خدا(ص) و یا وفادار امیرالمومنین (ع) گفت: شخصیت هایی که جاودانه هستند حتی اگر مزارشان را نیز تخریب کنند و جنازه شان را به آتش بکشند فراموش نمی شوند و نام ماندگارشان تا ابدیت زنده است.


وی با تاکید بر اینکه حجر بن عدی ها، حربن یزید ریاحی ها و دیگر انسان های نامدار متصل به اهل بیت هیچ وقت فراموش نمی شوند، تصریح کرد: این دشمنان اهل بیت هستند که فراموش شده و نابود و مورد لعن نفرین ابدی هستند.


مرحوم آیت الله‌ العظمی میر سید علی یثربی کاشانی  از جمله علمای بزرگ و نامدار عالم تشییع است که به سال 1311 هجری در شهر سامرا و در بیت علمی مرحوم آیت‌الله آقا سید محمدرضا ابن‌سید اسماعیل بن عبدالرزاق یثربی کاشانی متولد، و در سن 5 سالگی یعنی به سال 1316 هجری قمری همراه پدر وارد شهرکاشان شد و در عنفوان جوانی درس سطوح را تمام کرده و به سال 1321 وارد حوزه نجف شد.


ایشان با بهره‌مندی از اساتید بزرگی همچون حضرت آیت‌الله ‌العظمی آقا ضیاء‌الدین عراقی توانست مسیر تفقه در دین را به خوبی بپیماید.


در سال 1331 بنا به در خواست خانواده معظم‌له به کاشان بازگشت و پس از چندین سال اقامت در این شهر و تدریس علوم دینی، بنا به درخواست مرحوم آیت‌الله حائری در سال 1341 هجری قمری وارد حوزه قم شده و ضمن شرکت در درس مرحوم آیت‌الله حائری خود نیز حوزه مستقلی تشکیل داد.
 

ایشان در حدود هفت سال ضمن تدریس فقه و اصول، به تربیت طلاب و فضلا پرداخته و شاگردانی بزرگ تربیت کردند که در میان آنها می‌توان از رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره)، آیت‌الله سید محمد محقق داماد آیت‌الله نجفی مرعشی (ره) و میرزا خلیل کمره‌ای و میرزاهاشم آملی (ره) و برادر گرامی‌شان آیت‌الله سید مهدی یثربی(ع) و ده‌ها عالم دیگر نام برد که هر یک در زمان خود فقیهی بزرگ و دانشمندی گرانمایه شدند.


پس‌از یک عمر تلاش و خدمت خالصانه به اسلام، سرانجام در سحرگاه پنجم رجب‌المرجب 1379 قمری برابر با سیزدهم دی ماه 1338 شمسی براثر عارضه قلبی در 68 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.


پیکر این عالم جلیل‌القدر با ‌‌نهایت تجلیل در کاشان تشییع و در زیارت حبیب بن موسی(ع) واقع در محله پشت مشهد کاشان به خاک سپرده شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 254330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha