حکمت متعالیه با ولایت فقیه عینیت سیاسی یافت

حجت الاسلام غرویان با بیان اینکه سبک زندگی در فلسفه صدرایی توام با جهت دهی به سمت ارزش های الهی است، گفت: امام خمینی (ره) با تبیین ولایت فقیه به این فلسفه عینیت سیاسی اجتماعی بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة درباره اهمیت و جایگاه حکمت متعالیه به عنوان مکتب فلسفی ملاصدرا در میان مکاتب مختلف فلسفه اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: سه نکته مهم در اهمیت فلسفه ملاصدرا به نظر می رسد، یکی اینکه فلسفه ملاصدرا عناصر و دو مشرب فلسفی دیگر را در خود جمع کرده است؛ هم عناصری از فلسفه اشراق و هم عناصری از فلسفه مشاء را در خود دارد. جمع بین این عناصر در حکمت متعالیه یکی از مهمترین ممیزات فلسفه صدرایی و نشان دهنده اهمیت و ارزش آن است.
وی اظهار کرد: نکته دوم در فلسفه ملاصدرا، این است که بسیاری از آیات و روایات ما در آن تحلیل و بررسی شده است، یعنی ملاصدرا سعی کرده است که تفسیر و تأویل بسیاری از آیات و روایات را در فلسفه خود ارائه کند. بنابراین فلسفه ملاصدرا نوعی پیوند بین عقل و دین است. از این جهت ارزش ویژه ای به فلسفه ملاصدرا داده است.
حجت الاسلام غرویان ادامه داد: نکته سوم در اهمیت فلسفه ملاصدرا، مبسوط بودن این فلسفه است. اسفار ملاصدرا در بین کتاب های فلسفی، مبسوط ترین کتاب فلسفه است. اسفار را نسبت به کتاب های شیخ اشراق و کتاب های ابن سینا دائرة المعارف فلسفی می دانند و این هم یکی از ممیزات فلسفه صدرایی است که ارزش و اهمیت فلسفه ملاصدرا را دوچندان کرده است. این سه عنصر مهمترین ویژگی های حکمت متعالیه است.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة درباره حرف و نظر ملاصدرا برای انسان امروز ابراز کرد: سخن ملاصدرا به انسان معاصر این است که خداوند فاعل الفواعل و غایت الغایات است، یعنی خداوند هم مبدأ و هم منتهی است و سبک زندگی انسان ـ که مقام معظم رهبری در مورد آن صحبت کرده بودند و اخیرا مباحثی را فرموده بودند ـ در فلسفه ملاصدرا باید به گونه ای باشد که انسان از یاد و نام و اعتقاد به خدا شروع کند و زندگی خودش را به سمت ارزش های الهی که خداوند تعیین کرده، جهت دهد. من پیام ملاصدرا را برای انسان معاصر در همین جمله خلاصه می کنم.
وی تصریح کرد: بعد از ملاصدرا تحول اساسی در فلسفه اسلامی مشاهده نمی کنیم و بیشتر کسانی که بعد از ملاصدرا آمده اند شاگردان مکتب صدرایی هستند و به عنوان شارح این فلسفه را شرح کردند و ترویج دادند و نقطه عطفی ایجاد نشده است. به هر حال آنچه وجود داشت تفسیر کتب ملاصدرا و تشریح آراء و اندیشه های اوست تا زمان ما که افرادی مانند علامه طباطبایی و امام(ره) و شاگردان این بزرگان همان مکتب صدرایی را توضیح می دهند و تشریح و شرح می کنند.
حجت الاسلام غرویان خاطرنشان کرد: البته می توان گفت امام خمینی (ره) حرکت جدیدی را در فلسفه ملاصدرا انجام دادند و با همان مبانی حکمت صدرایی و عرفانی که ملاصدرا به آن اعتقاد داشت، ایشان فلسفه ملاصدرا را عینیت سیاسی و احتماعی بخشیدند که به شکل حکومت ولایت فقیه خود را نشان داد و در قالب قانون اساسی نوشته شد و این نقطه عطفی در عینیت حکمت صدرایی است.
پایان پیام/

 

کد خبر 256108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha