جامعه ای که علم در آن نباشد مرده است

اینکه ما فکر کنیم مجموع انسان‌ های جامعه مانند گردوهای یک کیسه هستند هرگز چنین نیست بلکه جامعه برای خودش هویت دارد از این رو همانطور که علم، به افراد جامعه حیات می‌بخشد به جامعه نیز حیات می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم نکوداشت، مقام علمی آیت الله سید محمد خامنه ای دوشنبه، 6 خردادماه در محل تالار وحدت تهران با حضور اساتید و اندیشمندان برگزار شد.
بر پایه این گزارش ، در این مراسم، آیت الله سید محمد خامنه ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا طی سخنانی با بیان اینکه، تکریم چهره ‌ها توسط انجمن مفاخر فرهنگی کاری بود که در نظام مقدس جمهوری اسلامی رایج شد و بنده برای اینکه این سیره را نقض نکنم، آن را پذیرفتم، اظهار کرد: در حقیقت این تکریم ها، اقدامی است درابره خدمت گزاران دانش، به ویژه آنان که که در حوزه حکمت کار می کنند، اگر کسی مانند بنده وظیفه خود را انجام نداده، بگذارید شرمنده شود و در مقابل اگر کسانی هستند که وظیفه خود را انجام داده اند، بدانند که از زحمات آنان قددرانی می شود و جوانان نیز متوجه شوند که راهی که در آن قرار گرفته اند صحیح است.

وی با اشاره به گستره های مختلف در حوزه مباحث فلسفی گفت: در بحث فلسفه برخی اوقات پدیده‌ ها از جنبه عام، همگانی و اجتماعی آنها درک شده و دیده می ‌شود که در این راستا باید توجه کنیم که جامعه چه چیزی را می ‌بیند و چه کاری را انجام می ‌دهد که این موضوع اشاره ‌ای به نظریه معروف ملاصدرا در حکمت متعالیه دارد.
رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا ادامه داد: در واقع یک انعکاس از عالم خارج و کیفیتی نفسانی است و باید گفت علم از سنخ وجود است اما همان گونه که وجود را نمی ‌توان تعریف کرد علم نیز مساوی با وجود است؛ بنابراین وقتی انسان بر علم خود می افزاید در واقع بر وجود خویش افزوده است و این نکته بسیار مهمی است که در فلسفه ‌های قبلی وجود نداشت و حکمت متعالیه آن را به ما آموخت؛ ضمن آنکه در کنار این مسئله، وقتی صفات الهی به حیات می‌ رسد ملاصدرا چنین عنوان می کند: وجود به معنای حیات است و حیات یعنی اینکه در آن علم و قدرت است و از باب اینکه تمام صفات الهی به یک ذات بر می‌گردند آنها نیز حیات هستند.
وی با بیان اینکه بین فرد و اجتماع یک رابطه حقیقی وجود دارد، عنوان کرد: اینکه ما فکر کنیم مجموع انسان‌ های جامعه مانند گردوهای یک کیسه هستند هرگز چنین نیست بلکه جامعه برای خودش هویت دارد از این رو همانطور که علم، به افراد جامعه حیات می‌بخشد به جامعه نیز حیات می‌بخشد.
آیت الله خامنه ای با اشاره به این مهم که جامعه ‌ای که در آن علم نباشد مرده است، ابراز کرد: علم دارای درجاتی است که پایین ‌ترین درجه آن به ماده، ربط دارد و بالاترین مرحله آن به انسان اختصاص یافته است، البته حکمت و فلسفه، مادر و روح علوم هستند و درجه بالاترین دارند، در جامعه ‌ای که حکمت و علوم اسلامی و ... وجود داشته باشد و توسعه پیدا کند، حیات و زندگانی با عظمت و معنوی رقم می خورد.
رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: ملاصدرا معتقد است با علم، وجود انسان گسترش پیدا می یابد و ما باید شاکر باشیم که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، علم، علوم اسلامی و تا حدی هم حکمت را برای ما به ارمغان آورده است.

پایان پیام/
 

کد خبر 257840

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha