آیت الله خامنه ای حکمت متعالیه را  با فقه پیوند زد

حجت الاسلام خسروپناه حکمت متعالیه را ترکیب روشمند از حکمت و عرفان اسلامی دانست و گفت: می توان با آن در امتداد مسائل اجتماعی رفت و درپی الگوی پیشرفت و تحول علوم انسانی بود.

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم نکوداشت مقام علمی آیت الله سید محمد خامنه ای دوشنبه، 6 خردادماه در محل تالار وحدت تهران با حضور اساتید و اندیشمندان برگزار شد.
بر پایه این گزارش ، در این مراسم حجت ‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان این مطلب که اساسا گرامیداشت یک حکیم، گرامیداشت حکمت است، اظهار کرد:‌ باید به معنای حمکت توجه داشت، زمانی که به کتا‌ب‌ های فلسفی مراجعه می کنیم فلاسفه تواریخ مختلف تعاریف متعددی را از حکمت ارائه کرده اند.
وی گفت: افرادی که ادعا می‌ کنند فلسفه اسلامی همان فلسفه یونان باستان است، قطعاً سخنی ناروا  گفته اند چرا که فلسفه اسلامی در ارتباط با قرآن کریم بالندگی یافت و در عرفان اسلامی رشد کرد و در نهایت با آن پیوند خورده است.
حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه حکمت متعالیه صدرا یک ترکیب روشمند از حکمت و عرفان اسلامی به حساب می آید، تصریح کرد: به جرأت می ‌توان گفت حتی پس از چندین قرن با مبانی صدرا تمامی مباحث الهیاتی حال را می توان مرتفع ساخت و امروزه می ‌توان با استناد به حکمت متعالیه در امتداد مسائل اجتماعی حرکت کرد و به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحول علوم انسانی و نهضت نرم‌ افزاری بود.
وی امتیاز ویژه اندیشه آیت‌ الله خامنه‌ ای را استفاده از حکمت متعالیه صدرا در مسائل روز دانست و بیان کرد: وی فلسفه و حکمت متعالیه را در عرصه ‌های مختلف از جمله مسئله زن، هرمنوتیک و ... وارد کرد و نشان داد بین حکمت، حکمت متعالیه و فقاهت پیوند وجود دارد.
همچنین در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت ‌الله خامنه‌ ای را انسانی صاحب حکمت دانست و گفت: انسان صاحب حکمت آنچنان عظمت می یابد که مشابه و معادل همه هستی و عالم عینی می‌ شود.
وی تصریح کرد: انسان حکیم در فرآیند سیر معرفت‌ شناسی وارد عالم موازی و عینی می شود و بر همه عوالم احاطه پیدا می‌ کند و وجود آیت الله سیدمحمد خامنه ای مصداق این تلقی ‌ها است، ایشان در کنجی نشسته و کاری بس عظیم با موفقیت به انجام رسانده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه بنیاد حکمت اسلامی صدرا یکی از بنیادهای ارزنده دوران انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این قدم توسط آیت الله سیدمحمد خامنه‌ ای به خوبی برداشته برداشته شده است و اینکه ما به سمت بسط و بالندگی حکمت و فلسفه و کاربردی کردن آن حرکت کنیم، بسیار ارزنده است. 

پایان پیام/

کد خبر 257842

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha