آمريکا را به عنوان معيار حقوق بشر قبول نداريم

سياسي: دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: کشور آمريکا و برخي دول غربي خودشان را بيچ مارک(معيار) حقوق بشر مي‌دانند و تناقض اين ادعا در گفتار و عمل آنها آشکار است.

به گزارش خبرگزاري شبستان، محمدجواد لاريجاني، معاون بين‌الملل و دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در نشست تخصصي بررسي وضعيت حقوق بشر در ايالات متحده آمريکا که صبح امروز دوشنبه 3 آبان در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه و با حضور شخصيت‌ها، مقامات و انديشمندان داخلي و خارجي برگزار شد، گفت: ما هيچ کشوري را به عنوان بيچ مارک (معيار)حقوق بشر قبول نداريم و بايد با اين ادعاي غرب و آمريکا مخالفت کنيم زيرا اين ادعا موجه نيست و ثانيا به صلاح حقوق بشر و توسعه آن در جوامع نيست.
 
لاريجاني تصريح کرد: اگر کشوري با آمريکا و دول غربي دوست باشد و منافعي براي آنها داشته باشد اگر در آن کشور حتي يک پست حکومتي با انتخاب نباشد، زنان هيچ حقي نداشته باشند و در آن کشور حتي با شمشير گردن بزنند با آن هيچ مخالفتي نمي‌کنند اما اگر در کشوري که با آنها دوست نيست کوچک‌ترين اتفاقي بيفتد از آن با مفهوم حقوق بشر سوء استفاده سياسي مي‌کند.
 
وي ادامه داد: آنها يک مشکل مهم در مسئله حقوق بشر دارند و آن استفاده سياسي به وسيع‌ترين شکل آن از سوي آمريکا و اروپا است.
 
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با بيان اينکه حقوق بشر بايد به يک مسئله عمومي و فرهنگي جهان تبديل شود، خاطرنشان کرد: جهان‌شمولي يعني اينکه همه کشورهاي جهان در پديده حقوق بشر با فرهنگ خاص خودشان باشند زيرا پديده حقوق بشر يک امر فرهنگي است و هر امر فرهنگي مستلزم مشارکت جمعي است.
 
وي حضور همه کشورها در پديده حقوق بشر را مانع از سوء استفاده‌هاي سياسي دانست و گفت: حقوق بشر يک مفهومي است که در سازمان ملل متحد وسيع‌ترين و شايد فاخرترين ادبيات و مکانيسم را داشته باشد.
 
لاريجاني با بيان اينکه ما به همه واقعيت‌هاي موجود در سازمان ملل آگاه هستيم، خاطرنشان کرد: در زمان حضرت امام خميني بحث همکاري با سازمان ملل مطرح بود و برخي مي‌گفتند چون اين سازمان تحت سيطره کشورهاي قدرتمند است ما نبايد در آن فعال باشيم اما استراتژي‌اي که امام براي جمهوري اسلامي ايران مطرح کردند اين بود که سازمان ملل متعلق به اين کشورها نيست بلکه همه کشورها بايد در آن حضور فعال داشته باشند البته ما بايد بدانيم کجا هستيم و با آگاهي در مسايل، فعال و جدي شرکت کنيم.
 
وي با اشاره به نشست UPR‌ آمريکا بيان کرد: UPR‌ يکي از نمونه‌هاي مثبت است و مکانيسم‌هاي خوبي دارد و يکي از کارهاي خوبي که جمهوري اسلامي ايران و ديپلماسي‌اش انجام داد پشتيباني از همين ايده UPR بود.
 
معاون بين‌الملل قوه قضاييه تصريح کرد: ايده UPR‌ معياربودن برخي کشورها در قضيه حقوق بشر را زير سؤال مي‌برد و همه کشورها را در معرض سؤال و ارزيابي قرار مي‌دهد البته در مکانيسم آن اشکالاتي وجود دارد.
 
وي با بيان اينکه ما بايد مکانيسم UPR‌ را يک روزنه مناسب براي فعاليت‌هاي حقوق بشر بدانيم، يادآور شد: ما بايد در غني شدن UPR‌ حضور فعال داشته باشيم.
 
لاريجاني ادامه داد: يکي از روش‌هايي که پروسه UPR‌ را تضعيف مي‌کند روشي است که غربي‌ها به کار مي‌برند زيرا UPR بايد جايي باشد که ما آزادانه در آنجا راجع به مسايل حقوق بشر بحث کنيم.
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما بايد مدارک حقوق بشر را جدي بگيريم زيرا مجموعه‌اي از ادبيات‌ها توليد شده است که در اين مجموعه‌ها فرهنگ‌هاي مختلف و کشورهاي مختلف حضور و وجود دارند .اما نه تنها کشور ما بلکه برخي ديگر از کشورها نيزدر اين مجموعه حضور ندارند زيرا اين مجموعه بر اساس عقلانيت سکولار و ليبرال نوشته شده است و در واقع در زماني نوشته شده است که ما خواب بوديم و اصلا حضور نداشتيم.
 
وي جمع‌آوري مجموعه حقوق بشري از سوي انديشه سکولار و ليبرال را بسيار خطرناک دانست و اضافه کرد: اگر دقت کنيم مي‌بينيم که انديشه سکولار و ليبرال چه بر سر فرهنگ‌ها آورده است، فرهنگ‌ها را مچاله و بيچاره کردند، دليلي که باعث شده است غرب اين بلا را بر سر فرهنگ‌ها بياورد اين است که آنها عقلانيتي به جز عقلانيت سکولار را قبول ندارند و بقيه را خرافه و سحر مي‌دانند.
 
 
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه خاطرنشان کرد: اگر ما قبول داشته باشيم که حقوق بشر يک پروسه فرهنگي است و نه سياسي، پس ما کجاي اين پروسه هستيم؟ 
 
وي ادامه داد: يک سابقه تاريخي است که خيلي کشورها در آن حضور ندارند و جهان اسلام با اين جمعيت عظيم در اين مجموعه نيست زيرا ما اهل داکومنت (اسناد) نيستيم و علاقه نداريم اسناد را جمع‌آوري کنيم و يا توليد و يا اينکه بخوانيم.
 
لاريجاني گفت: ما بايد در صحنه بين‌المللي اهل داکومنت باشيم و ورود به آن با سخن و حرف نيست بلکه يک پروسه و مکانيسم خاص دارد.
 
 
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با اشاره به حضور جمهوري اسلامي ايران در نشست UPR‌ بيان کرد: حضور ما در UPR‌ بايد به دنبال اين استراتژي باشد که ما حقوق بشر را فرهنگي بدانيم و جلوي سوء استفاده‌هاي سياسي از آن را بگيريم زيرا اگر همه کشورها دست به دست هم دهند جلوي اين زياده‌خواهي‌ها و افراط‌گري‌هاي آمريکا را خواهند گرفت و آن را کاهش خواهند داد.
 
لاريجاني در ادامه سخنان خود با بيان اينکه ليست اتهامات آمريکا ليست بلندبالايي است، خاطرنشان کرد: در اين ليست بلندبالا دو سه عنوان مهم هست که يکي از آنها مسئله دستگيري بدون زمينه‌هاي حقوقي افراد، مسئله شکنجه افراد و ساير موارد است.
 
وي با اشاره به اسناد منتشر شده از سوي سايت ويکي ليکس در مورد ناگفته‌هاي جنگ آمريکا در عراق تصريح کرد: اين ويکي ليکس نيز ترفند خود آمريکايي‌ها است که مي‌خواهند بگويند ما در جنگ عراق فقط شکنجه نيروهاي عراقي توسط ساير نيروهاي عراقي را ديده‌ايم و جيک نزده‌ايم و جرم ما همين است و در واقع مي‌خواهند بر روي اتهامات خود سرپوش بگذارند.
 
معاون بين‌الملل قوه قضاييه با تأکيد بر اينکه ما بايد مجموعه‌اي از اسناد فرزندان ملت ايران را که ترور شده‌اند، داشته باشيم، گفت: ما بايد خستگي‌ناپذير در مجامع بين‌المللي اين پرونده‌ها را پي‌گيري و از آنها دفاع کنيم و اينها مواردي است که شايد 30 الي 40 سال به طول بيانجامد تا به سرانجام برسد.
 
وي ادامه داد: لابي حقوق قضايي ما بايد پرونده اين ترورها را در دادگاه‌هاي بين‌المللي باز کند و ستاد حقوق بشر نيز اين فعاليت‌ها دفاع و پشتيباني کند.
 
پايان پيام/
 
 
 
 
کد خبر 259

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha