قرآن را باید به مانند نماز در جامعه اقامه کرد

دبیر ستاد اقامه نماز با تاکید بر این که کاندیداها باید قرآن را در جامعه اقامه کنند گفت: بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی ریشه در جای دیگری دارد اما ما همه آنها را در مسایل روزمره زندگی جستجو می کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآنیخبرگزاری شبستان، چهارمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی همزمان با سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم صبح امروز با حضور نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، حجت الاسلام قرائتی دبیر ستاد اقامه نماز کشور، شیخ محمد یحیی شرقاوی قاری میهمان از کشور مصر و بانوان فعال و نخبه قرآنی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام محسن قرائتی مفسر قرآنی و دبیر ستاد اقامه نماز کشور در این همایش با اشاره به نامه ای که پیش از این در رابطه با معضلات و مشکلات عرصه قرآنی کشور نگاشته بود گفت: امروز قرآن باید براساس عزاداری در بورس باشد پیامبر خدا (ص) فرمود: قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی شوند بنابراین اگر امروز کوچه به کوچه و خانه به خدا در این مملکت مراسم عزاداری برگزار می شود باید به همین شکل مراسم قرآن نیز داشته باشیم. در تمامی مساجد ما در شب های قدر دعای جوشن کبیر خوانده می شود و کار بسیار خوبی هم است اما مگر شب قدر شب نزول قرآن نیست پس چرا تلاوت قرآن و تفسیر آن در این شب رنگی ندارد.

 

وی افزود: آیا می دانید سرگرم شدن به چاپ، رنگ، قطع و تجوید قرآن امروز بیش از محتوای آن در بورس است به ما دستور داده شده هرگاه فتنه ای شما را فرا گرفت مانند پاره ای از شب، به قرآن پناه ببرید آیا ما اینگونه زندگی می کنید امروز وهابی ها به نام جدایی دین از سیاست بسیاری از آیه های قرآن را پشت سر می گذارند متون عربی که در مدارس و دانشگاههای ما تدریس می شود هیچ ربطی به آیات قرآنی و هیچ تاثیری حتی در تلاوت صحیح قرآن توسط جوانان و نوجوانان ما ندارد و این مهجوریت قرآن غافلانه و از روی غفلت نیست.

 

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: رسول خدا که رحمت للعالمین است در قیامت از مهجوریت قرآن شکایت می کند و این نص آیه قرآن است اما مساله مورد توجه ان است که پیامبر از مظلومیت ائمه و اهل بیت شکایت نمی کنند بلکه مهجوریت قرآن را در قیامت گوشزد می فرماید بنابراین معلوم می شود که مهجوریت قرآن بالاتر از مظلومیت ائمه است. قرآن می فرماید: و قال الرسول یا رب انّ قومی اتّخذوا هذا القرآن مهجوراً/ یعنی دانسته و با آگاهی قرآن را کنار گذاشته اند نه از روی غفلت.

 

این مفسر قرآن در بیان چیستی مهجوریت قرآن یادآور شد: برخی نمی توانند قرآن را حتی تلاوت کنند برخی صحیح تلاوت نمی کنند برخی دیگر تلاوت می کنند اما تدبر نمی کنند قران در یکی از سوره های خود می فرماید: لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ این آیه چه مفهومی دارد ما که ادعا می کنیم قرآن نور و شفاست اگر امروز برای یک فرد غیرمسلمان این آیه را تلاوت کنید که در قرآن ما گفته شده قبایل قریش در تابستان و زمستان کوچ می کردند آیا غیرمسلمان به ما نمی خندند این آیه پیام دارد باید پیام آیه را دریافت.

 

دبیر ستاد اقامه نماز گفت: آیات قرآن امروز محور کارها و امور زندگی ما نیست امروز که همه از مشکلات اقتصادی صحبت نمی کنند کسی نمی گوید که قرآن مشکل اقتصادی را در کجا می بیند قرآن 115 بار کلمه دنیا و به معادل ان 115 آن بار کلمه آخرت را بیان فرموده است: کسی که از قرآن روی می گرداند زندگی او نکبت بار می شود برخی از ما قرآن را تنها در مهریه عروس یاد می کنیم.

 

وی با اشاره به سخنان رهبری در رابطه با سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: سبک زندگی چیز خاص و عجیب و غریبی نیست همین که اینگونه حرف بزنیم یا حرف نزنیم این غذا را بخوریم یا نخوریم این معامله حلال است یا حرام همه اینها تشکیل دهنده سبک زندگی است بنابراین قرآن و نهج البلاغه سراسر سبک زندگی انسان را بیان می کنند اگر امروز بحث عدالت اجتماعی مطرح می شود قرآن به ان اشاره کرده اسلام حتی عدالت را در میان حیوانات نیز مطرح کرده است اگر به آیات قرآن انس و اشنایی داشته باشیم درمی یابیم که هیچ کس حرف تازه ای برای گفتن ندارد چرا که همه این مسایل برخاسته از تعالیم و آموزه های قرآنی است. امام صادق (ع) می فرمود: هر سخنی که از ما شنیدید منبع آن در قرآن را از ما بپرسید یعنی همه چیز باید منبع قرآنی داشته و منطبق با قرآن باشد.

 

حجت الاسلام قرآنی افزود: ما باید به قرآن بازگردیم و این محتاج یک نهضت است با کارهای سازمانی و دستور دولت یا مسائلی از این قبیل کاری از پیش نمی رود چه مساله ای در زندگی امروز ما وجود دارد که در قرآن راجع به آن صحبت نشده است. مثال ما مثال بیماری است به جای خوردن دارو مشغول جمع آوری دارو می شود در میان علوم مختلفی که امروز در رابطه با قرآن مطرح می شود تنها یکی دو علم علوم مفید و مهم قرآنی هستند و بسیاری از آنها علم لاینفع می باشند بسیاری از کارها و امور هنری که امروز در عرصه قرآن به کار گرفته می شود هیچ اثر مثبتی ندارد به عنوان مثال اینکه قرآن را بر روی دانه برنج می نویسند خب این قرآن را چه کسی می تواند بخواند اصل قرآن بر چند پایه استوار است که عبارتند از تلاوت، ادای حق تلاوت، تدبر، آموزش آن به دیگران.

 

حجت الاسلام قرائتی در آسیب شناسی برخی از فعالیت های قرآنی به خصوص در میان بانوان جامعه امروز تصریح کرد: ما باید بدانیم که جلسات قرآن ما حداکثر باید 20 دقیقه باشد نه 2 ساعت این مجالس ختم انعام که امروز شایع شده چه مبنای عقلانی قرانی دارد تفاوت سوره انعام با سوره اعراف چیست؟ که جلسه ختم انعام برپا می شود اما جلسه ختم اعراف نداریم هیچ یک از علما و مجتهدین در این زمینه هیچ توصیه ای نکرده اند. در این میان برخی نیز وارد گود عرفان می شوند قران می فرماید: بخورید و بیاشامید تا سپیده صبح بدمد این آیه در رابطه با ماه مبارک رمضان نازل شده اما فلان عارف آیه را تفسیر عرفانی می کند و مدعی می شود که تفسیر عرفانی آیه یعنی هر کاری را که مایل هستید انجام بدهید تا به سن پیری و ریش سفیدی برسید و در این سن تقوا و حیا پیشه کنید این عرفان در کجای دین اسلام مطرح شده؟ ما عرفانی را قبول داریم که از کانال فقه باشد عرفانی که مسائل فقهی در آن رعایت نمی شود عرفان اسلامی نیست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود کمیاب و یا نایاب بودن فیلمهای کوتاه با مضامین قرآنی، عدم وجود تفسیرهای ساده مخصوص نوجوانان، نداشتن موقوفات برای قرآن، را از دیگر آسیب های موجود در این عرصه برشمرد و خاطرنشان کرد: رسول خدا در احد فرمودند هر شهیدی که بیشتر قرآن می داند نخست بر پیکر او نماز بخوانید و براساس روایات ما در قیامت نیز با توجه به میزان آشنایی و انس انسان با قرآن درجات او مشخص می شود. مثال ما در این زمینه مثال فردی است که سالها تلاش کرد تا حسینیه ای بسازد هنگامی که ماه محرم فرا رسید اعلام کرد: علت شهادت جانسوز امام علی (ع) حسینیه تعطیل است در حال حاضر ما نیز چند سال در حوزه ها علوم و دروس مختلف را می خوانیم اما اصل علم را که قرآن است وانهاده ایم.

 

حجت الاسلام قرائتی خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری افزود: قرآن را باید اقامه کرد همانگونه که درباره نماز می فرماید اقاموا الصلاة در رابطه با قرآن نیز باید قرآن را در جامعه اقامه کرد. این آیه قرآن (لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم) اگر قرآن را به پا دارید وضع اقتصادی شما خوب می شود. بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی ریشه در جای دیگری دارد اما ما همه آنها را در مسایل روزمره زندگی جستجو می کنیم.

دبیر ستاد اقامه نماز با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی می شود عزت رمضان به روزه نیست بلکه به تلاوت قرآن است چرا که قرآن فرموده است الذی انزل القرآن. امروز باید یوسف قرآن را به جوانان نشان داد و اگر این کار انجام شد انها از همه مکاتب و عرفانها دست کشیده و به سراغ قرآن می آیند.

 

بنابراین گزارش در ادامه این همایش معصومه فرزانه مسئول کمیته بانوان سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم،دبیر همایش و مشاور امرو بانوان سازمان اوقاف ضمن ارایه گزارشی از روند برپایی این همایش، شناسایی ظرفیت عظیم بانوان قرآنی، ساماندهی آن و معرفی آنها به جامعه بانوان را از اهداف اصلی برپایی این همایش نام برد.

وی در ادامه با اشاره به ایام ارتحال حضرت امام (ره) این همایش را تجدیدبیعتی با آرمانهای امام شهدا و رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ما به عنوان بانوان قرآنی کشور از کاندیدای ریاست جمهوری می خواهیم تا برنامه های خود را در رابطه با مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری به خصوص موضوع توسعه، ترویج و گسترش فعالیت های قرآنی در میان بانوان تشریح کنند.

 

فرزانه افزود: 250 نفر از بانوان فعال قرآنی از سوی مراکز و موسسات قرآنی و 50 نفر از آنها از طریق ارایه برنامه ها و فعالیت های خود به دبیرخانه این همایش و طی سه مرحله انتخاب شده اند.

وی با اشاره به توصیه نماینده مقام معظم رهبری در سازمان اوقاف در رابطه با آسیب های فعالیت های قرآنی در میان بانوان و ارایه راهکار در این زمینه خاطرنشان کرد: مقالاتی در عرصه آسیب شناسی فعالیت های قرآنی در میان بانوان به دبیرخانه همایش ارسال شده است که برخی از آنها در خلال چهارمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی ارایه می شود.

پایان پیام/


 

کد خبر 259592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha